اقتصاد مقاومتی تنها با 4 میلیون تومان+ تصاویر

همه ی دارایی ام، تنها 4 میلیون تومان پول نقد و یک بنای نیمه کاره بود. اما، تصمیمم برای راه اندازی یک شغل جدید و کسب درآمد بیشتر، خیلی جدی تر از آن چیزی بود که دیگران فکرش را می کردند!

به گزارش زرین نامه؛ وقتی به سمت دفتر بسیج رسانه استان می رفتم، با خود فکر می کردم سپاه قرار است دقیقاً چه چیزی را در این تور رسانه ای به ما نشان دهد! به خودم می گفتم احتمالاً کارخانه یا سد بزرگی و یا شاید هم چند هکتار زمین زیر کشت باید باشد! هر چه باشد این سپاه است و موضوع، مسئله ی اقتصاد!

سر قرار رسیدم، مینی بوس منتظر بود و عده ای خبرنگار هم در حال سوار شدن.

حرکت کردیم؛ ساکت بودم و تصورات خودم را در مورد اقتصاد مقاومتی مرور می کردم، هنوز درون شهر گرگان بودیم که گفتند: «یکی از عرصه های اقتصاد مقاومتی همینجاست، درون همین محله!»

کوچه ی شیب داری بود در یکی از محلات شهر، طبقه نسبتاً متوسط و ضعیف جامعه!

کلاً ذهنم بهم ریخت، اقتصاد مقاومتی و این محله؟!

شاید قرار بود به دیدار خانواده ای برویم که در اوج سختی های معیشتی همچنان شاد زندگی می کنند! شاید هم....

صدای «سلام، محمد کمالی پور هستم»، مرا به خود آورد، «سلام محمد کمالی پور هستم، 44 ساله.

الان 3 ساله که این کارو شروع کردم.»

داشت برای خبرنگارها توضیح می داد، به کوچه نگاه کردم، به محمد و به ساختمانی که کنارش ایستاده بود.

نزدیکتر رفتم و پرسیدم: دقیقاً اینجا چیکار می کنید؟

- قارچ تولید می کنیم.

دوباره به ساختمان نیمه کاره نگاه کردم و پرسیدم: مگه چقد فضا دارید؟

- حدوداً 100 متر، لبخندی از سر نا باوری و تعجب زدم و پرسیدم: اونوقت چقدر براتون در آمد داشته؟

وقتی پاسخ او را شنیدم، بیشتر تعجب کردم!

- از هر اتاقی در 70 روز، حدوداً 2 میلیون تومان سود می کنم.

از اولش تعریف کرد که همیشه کار می کرده و این ساختمان را داشته که نیم کاره بوده و تصمیم گرفته بود، آن را تکمیل کند، تا اجاره دهد، ولی بعد نظرش عوض می شود و تصمیم می گیرد دست به کاری بزند که هم درآمد خانواده اش را بالا ببرد و هم در تولید کشور سهیم شده باشد.

دستش خالی بود. فقط 4 میلیون تومان پول داشت و یک ساختمان نیمه کاره!!!

برای راه اندازی سالن پرورش قارچ، آهن دست دوم و دستگاه جوشکاری خرید. حتی برای توزیع رطوبت در سالن پرورش قارچش، دست به اختراعی زده، که او را از خرید دستگاه های گرانقیمت رطوبت ساز بی نیاز می کند.

هم ناراحت بودم و هم خوشحال!

ناراحت از اینکه چرا این همه جوان بیکار داریم و همه منتظر خالی شدن یک صندلی در ادارات هستند و خوشحال از اینکه دیدم، با اندک سرمایه هم می شود تولید کرد و به امنیت غذایی خود خدمت رساند!

محمد کمال پور چقدر ساده و صمیمی و چقدر مخلصانه به ندای رهبرش لبیک گفته بود!

از گفتگو با وی فهمیدم، اقتصاد مقاومتی یعنی هرکاری و در هر سطح و اندازه ای که مقدور است انجام دهیم تا از بیگانگان بی نیاز شویم.

حتی اگر شده به اندازه تولید روزانه 150 تا 200 کیلوگرم قارچ...

بعد از بازدید از کارگاه کوچک آقای کمالی پور، از گرگان به سمت یکی از روستاهای شهرستان کردکوی رفتیم.

روستای چقر؛ منزل روستایی و حال و هوای صمیمی یک خانواده روستایی!

در چقر به دیدن جوانی که مرغ ارگانیک، غاز و اردک پرورش می دهد، رفتیم!

گمان نمی کردم از محل پرورش مرغ و غاز آن هم در حیاط یک خانه، بشود تامین معاش و ارتقاء سطح زندگی را رقم زد!

ولی محمد زمان مفرد، جوان 26 ساله ای که به خانه اش رفتیم، برایم گفت: اول کار 12 میلیون تومان سرمایه داشتم، در ابتدا، یک هزار جوجه اردک خریدم، 300 جوجه غاز و حدوداً یک هزار جوجه مرغ محلی.

حیاط خانه شان به سختی 2 هزار متر می شد، بخشی از آن را به اطاق جوجه کشی و بخشی را به مرغداری تبدیل کرده بود، می گفت: با پرورش مرغ و غاز و اردک توانسته هزینه های زندگی خانواده را تامین کند و از محل درآمد هیمن کار، که از سال 90 آغاز کرده، با کمک وام اشتغال بسیج سازندگی، کارش را گسترش داده و سالانه تا 14 هزار مرغ، حدود 3 هزار غاز و نزدیک به یک هزار قطعه مرغ بالغ ارگانیک تولید می کند.

مفرد حتی از این درآمد ها طی 4 سال، دستگاه جوجه کشی یک هزار و 500 قطعه ای، خریده و با وام دریافتی به تازگی توانسته یک دستگاه خودروی باری 6 تنی هم خریداری کند که امیدوار است اقساط آن را از محل کسب این کارگاه کوچک تولیدی اش پرداخت کند.

تنها چیزی که محمد 44 ساله و محمد زمان 26 ساله را ناراحت می کرد، نبودن جایگاهی برای عرضه و فروش مستقیم محصولاتشان و همچنین دشوار بودن بازاریابی برای فروش تولیداتشان است.

بنظر باید در این زمینه فکری کرد. مثلا راه اندازی بازارچه دائمی عرضه محصولات ارگانیک و تولیدات کارگاه های اقتصاد مقاومتی.

در یک نیمروز حدوداً 5 ساعته، فهمیدم حتماً لازم نیست سرمایه ای چند صد میلیونی یا چند میلیاردی داشته باشی تا بتوانی در تحقق فرمان ولی امرت یعنی همان حرکت در جهت اقتصاد مقاومتی کاری انجام دهی، تنها کافی است، اندکی پشتکار، خلاقیت و البته صبر داشته باشی تا هم هزینه های خانواده ات را تامین کنی و هم مانند سربازان خدوم کشورمان، به ولایت، ملت و میهن ات خدمت کنی.

«این جا ایران است سرزمین ایثار و مقاومت

خاک عشق و هنر

اینجا بوستان ولایت است و ما ملتی سربلند، استوار و ولایتمدار هستیم»

گزارش: علیرضا رنجبر

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه