سناریوی تکراری افزایش قیمت‌ها با آغاز سرما / قیمت هر کیلو گوجه فرنگی 7000 تومان شد

گوجه فرنگی در شهرستان پارس آبادمغان با رقم بی سابقه کیلویی 7000 هزار تومان به فروش می رسد.

به گزارش زرین نامه به نقل از آران مغان، تیرماه امسال بود که برداشت محصول گوجه فرنگی در شهرستان پارس آباد به اوج خود رسید و به دلیل عدم رعایت الگوی کشت و کشت بالای این محصول، عرضه در بازار از تقاضا پیشی گرفت و اوضاع به گونه ای شد که قیمت جعبه ای که گوجه در آن ریخته می شد بیشتر از قیمت محصول درون جعبه بود و این امر موجب شد نه تنها کشاورزان منطقه متحمل ضررهایی شوند، بلکه بسیاری از محصول هم بر روی بوته های مزارع مانده و به خوراک دام تبدیل شود.

اما از نوسان بازار، تورم و بی ثباتی در فروش گوجه فرنگی کشاورزان در ماههای گذشته که بگذریم، قیمت همین محصول این روزها در بازار پارس آباد آنچنان بالا رفته که باعث حیرت مردم شده است و گوجه فرنگی که تا همین چند ماه پیش مشتری برای خرید از کشاورزان نداشت، هم اکنون به یکی از گرانترین میوه های سبد خانوار تبدیل شده است.

ماجرای گرانی گوجه فرنگی اما به ماجرایی تکراری تبدیل شده چرا که طی سال های گذشته نیز قیمت یک کیلو گوجه فرنگی در ماه‌های سرد سال به حدود کیلویی 5 هزار تومان نیز رسیده بود اما نکته اینجاست که امسال هنوز زمستان نیامده و دمای هوا آنچنان کاهش نیافته قیمت گوجه فرنگی در پارس آباد به 7 هزار تومان هم رسیده است و این میوه رفته رفته به لیست غذاهای مرفهین اضافه می‌شود.

اختلاف قیمت این چنینی اخیر نشانگر وضعیت نابسامان مدیریت بازار است که نتوانسته مسائلی که بازار به آن مبتلا شده را اصلاح کند.

اما این افزایش قیمت ها در نزد مسئولین و دست اندرکاران حوزه کشاورزی و بازار معمولا با توجیهات مختلفی رو به رو بوده است که یکی از مهم ترین دلایل گرانی های هر ساله این بوده که سردی هوا و سرما زدگی محصولات کشاورزی از یک سو و از سوی دیگر چون کشت گلخانه‌ای برای همه کشاورزان وجود نداشته و علاوه بر این هزینه‌هایی را بر تولید وارد می‌کند که این امر باعث افزایش قیمت گوجه فرنگی می شود.

در هر حال افزایش قیمت گوجه فرنگی و اینگونه شوک های قیمتی به محصولات کشاورزی در شرایطی اتفاق می افتد که جلسات ستاد تنظیم بازار آنچنان که باید تاثیری در کنترل قیمت های محصولات کشاورزی نداشته است چرا که اگر داشت هر سال با شروع فصل سرد، حال و روز گوجه فرنگی در بازار این نبود!

انتهای پیام/م