روز دانشجو در حصار کم‎تحرکی دانشگاه‎های گلستان

16 آذر روز دانشجو است، روزی که در آن دانش با تعهد و احساس مسئولیت در هم آمیخت و استکبارستیزی با خون جوانانی از این مرز و بوم رقم خورد.

به گزارش زرین نامه، این مناسبت تاریخی بزرگ، نماد خروش غیرت جوانانی بود که همراهی دانشگاه را با نهضت استکبارستیز ملت ایران گره زدند و در تاریخ ماندگار شدند، هر چند خبرهایی زیادی از گرامی‌داشت این روز ارزشمند توسط دانشگاه‎های گلستان به گوش نمی‎رسد.

این روز، روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان این ملک در برابر استعمار غرب، استبداد و خودکامگی است که در دفتر تاریخ این سرزمین بزرگ ثبت شده است.

فرماندار شهرستان بندرگز با تبریک روز دانشجو به دانشجویان گلستانی گفت: 16 آذر 1332، سرآغاز جنبشی بود که از دل آن شهدای انقلاب، جنگ تحمیلی و هسته‌ای روئیدند و به جهانیان نشان دادند که استعمار، استکبار و استثمار را بر نمی‌تابند.

علی‎اصغر میرزایی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: دانشجویان به عنوان آینده‎سازان ایران اسلامی نقش تعیین‌کننده‎ای در مبارزات آزادی‌خواهانه ملت بزرگ ایران اسلامی داشتند که سهم دانشجویان گلستانی نیز در این بین سهم ارزنده‎ای است.

*نقش ارزنده دانشجویان گلستانی در مبارزات ستم‌شاهی ملت ایران

وی با تاکید بر جایگاه دانشجویان به عنوان نخبگان علمی جامعه در پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی ادامه داد: حضور آگاهانه دانشجویان در صحنه‎های مبارزه با رژیم ستم‌شاهی در کنار سایر اقشار انقلابی کشور هرگز از حافظه تاریخی این مرز و بوم پاک نمی‎شود هر چند این حضور در صحنه‎های دیگر پس از انقلاب همچون دفاع مقدس و سازندگی ایران اسلامی نیز درخشان بوده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی نیز این قشر آگاه و انقلابی در تداوم حرکت تاریخی و نفی سلطه بیگانگان، صیانت از آزادی و استقلال و مقابله با سلطه‎گران جهانی به تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و با کسب بصیرت سیاسی چشم به فتح قله‎های علوم دوخته‎ است تا فردایی بهتر را برای میهن عزیز خود ترسیم کند.

وی، دانشجویان را افرادی روشن‎بین و علاقه‎مند به پیشرفت کشور برشمرد و اذعان کرد: 16 آذر یادآور روح استکبارستیزی، استقلال‎خواهی، عدالت‎طلبی و آزادی‎خواهی دانشجویان ایرانی است چرا که این قشر با ایمان عمیق، دشمن را می‎شناسند و در برابر توطئه آنان ایستادگی می‎کنند.

* لزوم طراحی برنامه‎های خاص روز دانشجو توسط دانشگاه‎های گلستان

نماینده عالی دولت در شهرستان بندرگز با تاکید بر این که روز دانشجو نقطه عطفی در تاریخ پر افتخار جمهوری اسلامی ایران است، اضافه کرد: این روز نمادی از زندگی و طراوت و نشان‌دهنده پویایی دانشجویان است و انتظار می‎رود دانشگاه‎های استان همچون گذشته برنامه‎های خاصی را برای بزرگداشت این روز ارزشمند طراحی کنند.

فرماندار بندرگز با یادآوری همزمانی روز دانشجو و هفته پژوهش، آن را تقارنی مبارک برای لزوم شتاب بخشی به جنبش آگاهانه علمی و اقتصاد مقاومتی برشمرد و ادامه داد: دانشگاه تنها فضای دانش‎اندوزی نیست و این قشر باید از این مجال برای رشد فکری و توسعه شناخت خود در ابعاد مختلف زندگی سود ببرد تا نقشی موثر در جامعه ایفا کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: دانشجو در این فضای آکنده از دانش می‎تواند در سه محور دین‎داری و دین‎مداری، تقویت علمی، شناخت دیدگاه‎ها و تحلیل‎های سیاسی، برنامه‎ریزی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه امید کشور به دانشجویان و جوانان است، افزود: دانشگاه‎ها کانون تولید علم جامعه هستند و باید با ایجاد فضایی پر نشاط و با ثبات، جهش علمی در کشور از طریق مشارکت علمی دانشجویان شتاب گیرد.

میرزایی تاکید کرد: مسئولیت این قشر پویا در قبال دفاع و پاسداری از ارزش‎های گران‎سنگ نظام بسیار دشوار است و باید با بصیرت و همت جهادی در مقابل دشمنان و دسیسه‎های آنان ایستادگی کند.

همچنین مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گلستان گفت: 16 آذرماه روز دانشجو، نماد هوشیاری و فرهیختگی دانشجویان ایرانی است.

*16 آذر نماد هوشیاری و فرهیختگی دانشجویان

سید علی میرباقری در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان ادامه داد: روز دانشجو باید با ویژگی‎های منحصر به فرد خود از جمله آزادی‎خواهی، مبارزه‎طلبی و استکبارستیزی به جامعه معرفی شود و در اذهان عموم مردم به عنوان یک حادثه تاریخی بزرگ جای گیرد.

وی با اشاره به ظرفیت و رسالت عظیمی دانشجو عنوان کرد: همه کسانی که تولیت دانشگاه‎ها را بر عهده دارند و حتی مسئولان مرتبط با این نهاد بزرگ علمی و جامعه دانشگاهی باید ضمن بهره‎برداری درست از این ظرفیت عظیم، آن را در مسیر شکوفایی قرار دهند، چرا که کشور به جوانان نخبه، پژوهش‎گر و صاحب دانش نیاز دارد.

میرباقری نقطه تمایز دانشجو را از سایر بخش‎های جامعه، استقلال فکری و آزاداندیشی‎اش برشمرد و یادآور شد: همین ویژگی‎های برجسته به عنوان یک ظرفیت در کنار امام خمینی (ره) موجب به ثمر نشستن انقلاب اسلامی شد.

این مسئول گلستانی تصریح کرد: با توجه به وابستگی‎های کم این قشر و مولفه آزاداندیشی، امام(ره) توانست با پشتیبانی نیروهای جوان و نوجوان انقلابی، انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند و تداوم ببخشد.

میرباقری ادامه داد: بیشترین نیروهای انقلابی که در خیابان‎ها تظاهرات می‎کردند، از قشر جوانان و دانشجویان بودند و این موضوع بصیرت امام (ره) را نشان می‎داد که به اهمیت این سرمایه بزرگ فکری و اعتقادی آگاه بود.

*دانشجو آماج بزرگ‌ترین توطئه‌ها است / لزوم تحرک بیشتر دانشگاه‎های گلستان در 16 آذر

وی با اشاره به این موضوع که از فقدان وابستگی و آزاداندیشی قشر دانشجوی مسلمان برداشت‎های غلطی می‎شود، متذکر شد: در قرآن‌کریم که مهندسی کلمات در آن جلوه‎گر شده، به میزان کلمه «آخرت» کلمه «دنیا» آمده و این بیان‌گر یک توازن است و لذا بر اساس این آموزه‎ها اگر بخواهیم آن طور که شایسته است برخورد کنیم، باید بتوانیم استقلال خود را حفظ کنیم.

میرباقری فقدان وابستگی را در بین جوانان فرصتی گران‌بها ارزیابی کرد و تاکید کرد: همین عدم تعلق بود که موجب شد تا در جنگ نابرابری که بیش از 70 کشور دنیا با ما سر ستیز داشت، جوانان رشید با ایمان و متعهد با سربلندی نگذارند ذره‎ای از خاک این سرزمین به دشمن متجاوز واگذار شود.

16 آذر امسال هم هر چند سپری شد اما انتظار می‎رود دانشگاه‎های گلستان تحرک بیشتری در پاسداشت این روز بزرگ از خود بروز دهند چرا که طبق فرمایش مقام معظم رهبری، «دانشجو آماج بزرگ‌ترین توطئه‌ها است و دشمنان کشور از حضور دانشگاهیان با روحیه انقلابی و تهاجمی در میدان و برهم زدن خط قرمزهای آنان و بالا بردن پرچم علم و پررنگ کردن شعارهای انقلابی وحشت دارند و برای مقابله با این حرکت برنامه‌ریزی و هزینه‌های سنگینی می‌کنند»./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه