کارآفرینیم را با منویات رهبرم هماهنگ می کنم+تصاویر

صفر عطایی از فعالان اقتصادی علی آباد کتول با بیان این که ملت ایران باید در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی گام بردارد، گفت: اهداف شغلیم را مطابق با منویات مقام معظم رهبری هماهنگ می کنم.

به گزارش زرین نامه؛ از زمانی که زمزمه های اقتصاد مقاومتی به گوش رسید تا امروز که ملت سرافراز ایران در پی اجرای هر چه بهتر آن هستند و از هیچگونه فعالیتی دریغ نمی کنند تا به ندای رهبرشان لبیک بگویند، 5 سال می گذرد.

اقتصاد مقاومتی ما را از واردات بی نیاز و خط تولید کشورمان را فعال می سازد و از تمامی ظرفیت ها همچون بکارگیری نیروهای تحصیل کرده و باتجربه در زمینه های مختلف اعم از صنعتی و کشاورزی استفاده می کند.

در همین راستا با یکی از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی در علی آباد کتول گفتگو کرده ام که مشروح آن در ادامه آمده است.

هر روز برای رسیدن به منزل خود از این مسیر عبور می کردم، اما چند روزی بود که نگاهم به بنری از تمثال مبارک مقام معظم رهبری بر دیوار اتاقکی کوچک جلب شده و مرا به فکر فرو می برد.

یک روز تصمیم گرفتم علت نصب این بنر را از صاحب آن جا بپرسم، به همین دلیل به سمت اتاقک رفتم، اطرافش پر از نهال های انباشته روی هم بود، گوشه ای دیگر کسی با بیل خود روی ریشه نهال های در آورده شده خاک می ریخت و کمی آن طرف تر چند کارگر با بیل مکانیکی نهال ها را از زمین بیرون می آوردند.

به یکباره نگاهم به بنر روی دیوار دوخته شد، در آن لحظه آقایی با لباس های خاکی از اتاقک بیرون آمد و مرا که دید با تعجب پرسید خانم نهال می خواهید.

متوجه شدم نهالستان است و حالا می خواستم صاحب نهالستان را ببینم تا علت نصب بنر روی دیوار دفتر فروشش را بپرسم.

سراغش را که از کارگران آنجا گرفتم، گفتند منتظر بمانی حاج صفر می آید، با کمی معطلی صفر عطایی آمد و به سوال هایم پاسخ داد.

صفر عطایی 57 سال سن دارد، سواد کلاسیک ندارد و ساکن روستای مهدی آباد است. از 18 سالگی که تشکیل خانواده داده کار کردن را با رانندگی روی یک مینی بوس آغاز کرده است.

با قرار گرفتن نهالکاران با تجربه در مسیر زندگیش به این کار علاقمند می شود و از سال 1370 با 5 میلیون تومان سرمایه به طور رسمی تولید نهال را آغاز می کند و حالا با مجوز سازمان جهاد کشاورزی صاحب امتیاز نهالستان «صداقت» است.

در حال حاضر به طور ثابت باعث اشتغالزایی 5 نفر و متغیر 15 نفر شده است و همچنین 25 نفر این کار را آموخته اند و به طور مستقل برای خود فعالیت می کنند.

نهال های تولید شده نه تنها در بازار استان گلستان بلکه در بازار استان های سیستان و بلوچستان، البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، مازندران و فارس نیز بفروش می رسد، با این وجود صفر عطایی معتقد است که استان گلستان این ظرفیت را دارد که به تعداد نهالکاران دارای مجوز خود بیفزاید.

در این شغل از مهندسین کشاورزی به عنوان مهندس ناظر نیز استفاده می کند که یک اشتغالزایی برای مهندسین جوان و تازه کار ایجاد کرده است.

سازمان جهاد کشاورزی به تخلفات رسیدگی کند

در کنار جنبه های مثبت نهالکاری مشکلاتی نیز در پیش روی شغل صفر عطایی همچون پراکندگی زمین های زیر کشت نهال، پایین آمدن قیمت و مرغوبیت نهال به دلیل افزایش تولیدکنندگان بدون مجوز، مطلع نبودن از تعداد و نوع نهال های در حال تولید، نیاز 7 ساله زمین برای استراحت بعد از برداشت نهال، کمبود آب و خشکسالی و ثابت نبودن قیمت نهال وجود دارد.

برخورد نکردن سازمان جهاد کشاورزی با تولیدکنندگان غیرقانونی و آگاه نبودن این سازمان از تعداد هکتار زیر کشت بر مشکلات صفر عطایی و دیگر نهالکاران می افزاید.

امیدوار است هیچ کشتی به هدر نرود

سرمای شدید سال 1378 و همچنین تولید بی رویه نهال توسط تولیدکنندگان دیگر در سال 1385 که آتش و شخم زدن زمین را به دنبال داشت از سال های زیان آور صفر عطایی بود که به حمایت نشدن از طرف هیچ یک از ارگان های دولتی اشاره کرد ولی با این حال به کار خود ادامه داد و به آینده امیدوار ماند.

آن زمان که به نهال کاری صفر عطایی خسارت وارد شد و حقوق کارگران عقب افتاد. از آن جایی که این حرفه یک کشت سبز است و کارگر انگیزه ای برای کار کردن نداشته باشد محصول از بین می رود، دلهره و نگرانی برایش به وجود آورد و حتی این خسارت بدهکاری برای وی نیز در پی داشت که از خاطرات تلخ دوران کاریش بود.

یکی از رموز موفقیت صفر عطایی در کارش تولید نهال سالم است که به دست مشتری می رساند. وی تولید نهال را موجب سرسبزی و خرمی کشور می داند و از اینکه در سرسبزی کشورش سهم کوچکی دارد خوشحال است.

دانش آموختگان رشته کشاورزی باید در عمل این رشته را لمس کنند

2 فرزند پسرش نیز به این شغل علاقمندند و در کنار پدر به کشت نهال می پردازند و پدر آن ها را به دلیل داشتن سواد کلاسیک موفق تر از خود می داند و آینده ای روشن تر پیش رویشان می بیند.

صفر عطایی معتقد است که جوانان امروز تنها به تحصیلات کلاسیک اکتفا نکنند به خصوص دانش آموختگان رشته کشاورزی باید در عمل این رشته را لمس کنند و آن جاست که به موفقیت دست پیدا می کنند و شعار خواستن توانستن است را هم نباید فراموش کنند.

در مفهوم وحدت، شعار و عمل باید یکی باشد

این نهالکار اهل سنت از علاقه اش به رهبرانقلاب اسلامی گفت و امیدوار است که تمامی شخصیت های بزرگ از درستکاری این مقتدای رئوف ملت ایران بیاموزند.

حاج صفر هدف از نصب تمثال مقام معظم رهبری بر دیوار اتاقک محل کارش را الگو گرفتن مردم از رهبرشان در درختکاری و ایجاد سرزندگی در کشور بیان کرد و این که بتواند شعار اقتصاد مقاومتی ایشان را به درجه عمل برساند.

صفر عطایی آرزو دارد که هر مرد ایران زمین در هر دین و مذهبی که هست خوشحال و راضی از وضع زندگیش باشد و در مفهوم وحدت، شعار و عملش یکی باشد.

در آخر این گزارش به این نکته باید توجه شود، که از این صفر عطایی ها بسیار است که برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب هیچ تردیدی را به ذهنشان نمی آورند و از تمامی قوای خود استفاده می کنند تا کشورشان در بحث تحریم و مسائل دیگر سربلند بیرون بیاید.

گزارش: فاطمه گیلک

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه