امسال همه ی کتابخانه های گلستان تجهیز می شوند

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گلستان با اشاره به لزوم ارتقاء سطح کیفی کتابخانه های استان، گفت: امسال همه ی کتابخانه های گلستان از لحاظ امکانات رفاهی گرمایشی و سرمایشی تجهیز می شوند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ رضا قوانلو در اولین نشست انجمن کتابخانه های شهرستان علی آباد کتول بیان کرد: 70 تا 80 درصد اعتبارات ما صرف کتابخانه های روستایی می شود اما باید حداقل یک زمین برای تاسیس به کتابخانه اختصاص یابد.

وی با اشاره به لزوم راه اندازی و تجهیز کتابخانه های شایسته کتابخوانی، تاکید کرد: کتابخانه ی بدون زیرساخت مناسب بهتر است اصلاً راه اندازی نشود. در دوران مدیریتم فقط در صورتی تعداد کتابخانه ها را افزایش می دهیم که از لحاظ کیفیت در سطح مناسبی باشند. نمی خواهیم تنها به افزایش آمارها اکتفا کنیم. 

قوانلو با اشاره به نقش موثر خیرین مدرسه ساز در پیشبرد اهداف کتابخانه ها، اذعان داشت: دولت به تنهایی نمی تواند برای ساخت کتابخانه ها اقدام کنند، لازم است تبلیغات مناسب در راستای کمک به ارتقاء سطح کیفی کتابخانه ها   در سطح استان و شهرستان ها برای جذب خیرین کتابخانه ساز انجام شود. 

وعده حمایت ویژه از کتابخانه های عمومی علی آباد کتول

وی در ادامه  حمایت ویژه از کتابخانه های شهرستان علی آباد کتول در سال  95 را وعده داد و گفت: اعتباراتی در سال گذشته برای تجهیز کتابخانه های علی آباد کتول صرف شد، ولی تراز شایستگی این شهرستان بسیار  بالاتر است، لذا قول می دهیم امسال با تخصیص اعتبار  برای تملک و دارایی و بازسازی کتابخانه های شهرستان، این قضیه را جبران کنیم.

قوانلو در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: وضعیت سرانه مطالعه به کلافی سردرگم تبدیل شده و تعیین دقیق این آمار با توجه به رشد شبکه های اجتماعی و نرم افزار های پیام رسان بسیار پیچیده است.

قوانلو  با بیان اینکه نمی دانم در حوزه مطالعه و کتابخوانی در یک سال اخیر چطور اظهار تاسف کنم، افزود: در دولت قبل اعلام شد، سرانه مطالعه 81 دقیقه  و 3 ثانیه است ولی آیا واقعاً این آمار صحیح است و هر نفر به این میزان کتاب می خواند؟ بنده به صراحت می گویم در سال های گذشته کاری در حوزه مطالعه انجام نشد.  

وی متذکر شد: فضای مجازی و تلگرام حوزه کتابخوانی را تحت تاثیر قرار داده است، اما اگر از همین فضاها با برنامه ریزی صحیح بهره بگیریم، تهدیدات به یک فرصت خوب برای افزایش سرانه مطالعه تبدیل می شود.

قانلو با اشاره به ایرادات وارد بر تلگرام، یادآور شد: اطلاعات در تلگرام فیلتر نبوده و به همین دلیل صحت و سقم آن مشخص نیست. همچنین اثرگذاری اطلاعات در تلگرام کم عمق و گذرا است، ولی با توجه به سرعت بالای آن می توانیم از این فضا برای معرفی کتاب های خوب استفاده کنیم که البته نمونه آن توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور انجام شده است. 

مدیر کل نهاد کتابخانه های عمومی استان گلستان با اشاره به ارتباط مستقیم رشد کتابخوانی با کاهش جرم، گفت:  اگر فرهنگ کتابخوانی ارتقاء یابد، بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی حل می شود. البته در یک سال اخیر فعالیت های خوبی همچون نقدهای کتاب کشوری، استانی و شهرستانی، نشست کتابخوان و تقدیر از نویسندگان کتاب انجام شد که موج خوبی هم راه افتاد. امسال نیز  این فعالیت ها را پررنگ تر از سال گذشته گسترش می دهیم تا به مرحله عملیاتی کردن فرهنگ مطالعه دست یابیم.

انتهای پیام/

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه