گلستان ۱۲۰ هزار بیمار دیابتی دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: گلستان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار بیمار دیابتی دارد در حالی که هم اکنون تنها ۱۵ هزار نفر شناسایی شده و خدمات مستقیم دریافت می کنند.

 به گزارش زرین نامه به نقل از مهر؛ تقی ریاحی ظهردوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد: هم اکنون شیوع بیماری دیابت در جهان بالا است و در کشور ما میانگین شیوع دیابت از میانگین جهانی نیز بالاتر است.

ریاحی با یادآوری اینکه عوارض بیماری دیابت از خود آن فراتر است، ادامه داد: هفته سلامت امسال با شعار «غلبه بر دیابت» آغاز شده است و در برنامه‎هایی که یک تا ۷ اردیبهشت برگزار می شود امیدواریم بتوانیم اطلاع رسانی و شناسایی درستی از این بیماری و عوارض آن در استان داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: مشکلات قلبی، کلیوی، سکته‎های مغزی و کوری و نابینایی، اختلال‎های عروقی و عصبی در اندام که در عده کمی منجر به قطع عضو می‎شود تنها بخشی از عوارض بیماری دیابت است.

وی با بیان اینکه افزایش دو برابری تخت های دیالیز و بیماران در این بخش نشان دهنده شیوع بیماری دیابت در استان است، خاطر نشان کرد: مطابق آمار بین چهار تا شش درصد از جمعیت کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند این در حالی است که تنها اطلاعات ۱۵ هزار دیابتی در مراکز درمانی استان گلستان ثبت شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در سال‎های گذشته شاهد رشد ۵۰ درصدی تخت بیمارستانی استان بوده ایم، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح تحول سلامت در استان توانستیم کمتر از ۱۰ درصد خدمات دولتی در حوزه سلامت و درمان را به بالای ۴۰ درصد برسانیم و مهمترین برنامه‎های ما توجه به اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار است.

ریاحی همچنین به ورود خیرین به حوزه سلامت استان اشاره کرد و افزود: کمک دو تا ۳ میلیاردی خیرین به حوزه سلامت در استان هم‌اکنون به حدود ۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

مرگ ۳۲۰۰ گلستانی براثر بیماری‌های قلبی و عروقی

در ادامه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: سالانه حدود ۸ هزار مرگ در گلستان به ثبت می‌رسد که ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از این تعداد براثر بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق افتاده است.

محمدرضا هنرور با یادآوری اینکه یکی از عوارض دیابت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است، ادامه داد: هم‌اکنون بیش از نیمی از افراد دیابتی به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا هستند.

وی اضافه کرد: طرح غربالگری بیماران دیابتی در استان آغازشده و تاکنون ۱۵ هزار بیمار دیابتی بالای ۳۰ سال در روستاها و ۸۷۰ در شهرها شناسایی‌شده‌اند.

هنرور خاطرنشان کرد: مطابق آمار ابتلای ۴ تا ۶ درصدی جمعیت ایران به دیابت، پیش‌بینی می‌کنیم حداقل ۱۲۰ هزار بیمار دیابتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۰ هزار بیمار دیابتی با مشکلات حاد و ۲۰ هزار نفر بیمار با قند بالای ۱۲۶ هستند.

وی بابیان اینکه بیشترین مشکل شناسایی در شهرهای استان وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون بسیاری از بیماران دیابتی به دلیل انجام ندادن آزمایش از بیماری خود اطلاع ندارند و عده‌ای نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند که در آینده‌ای نزدیک بروز می‌کند.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه