دو سیره عرفانی و انقلابی، امام خمینی‎(ره) را به یک شخصیت بی‎بدیل در تاریخ معاصر مبدل کرده است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان گفت: در علوم نظری و عملی فقه، فلسفه و عرفان؛ مؤثرترین عنصر تداوم رهبری امام (رحمه الله علیه) در نگره عرفانی و انقلابی امام(رحمه الله علیه) خلاصه می شود.

به گزارش زرین نامه؛ حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا احمدی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت فرا رسیدن بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) و گرامیداشت پنجاه و سومین سالروز قیام الهی 15 خرداد سال 1342 بعنوان سرآغازی بر نهضت امام(رحمه الله علیه) و پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 که باعث تسریع در روند شکل‌گیری مبارزات و انقلاب اسلامی به رهبری و مرجعیت امام راحل  عظیم الشأن شد به ارائه گوشه ای از نگره های معنوی و شخصیتی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) پرداخت.

وی با اشاره به تفاوت حرکت و قیام عالمان دینی و رهبران نهضت های انقلابی جهان، گفت: در میان عالمان دینی، فقها، فیلسوفان و عرفاء بزرگی دیده می شود که قله های معنویت را فتح کرده اند و در میان رهبران نهضت ها و انقلاب های جهانی اشخاص بزرگ، آزاده و قهرمانی دیده می شوند که پرچمدار ضد استکباری و ضد استثماری بوده و نام آور شده اند، اما آن عالم دینی و این رهبران نهضت ها عمدتاً نتوانسته اند بین مؤلفه های فقه و انقلاب، فلسفه و نهضت، عرفان و قیام جمع کنند. یا فقیه محض  بوده اند و در جهاد و مبارزه استوار نبوده و یا رهبری قیام را عهده دار شده اند و از فقه و فلسفه و عرفان بهره ای نداشته اند.

حجت الاسلام احمدی خاطر نشان کرد: عالمان ممتازی بوده اند که هم فقیه بودند و هم انقلابی، اما بطور قطع فقیه، فیلسوف و عارف انقلابی نبوده اند و یا اینکه به رهبرانی می توان اشاره کرد که در شجاعت و رشادت بی نظیر بوده و قیام کرده اند و اندکی هم از فقه بهره ای داشته اند اما اینکه یک عالمی هم فقیه، هم فیلسوف، هم عارف و هم انقلابی باشد تا آنجا که جهان را متوجه قیام خود کند، انحصار در امام خمینی (رحمه الله علیه) دارد و به عقیده من در علوم نظری و عملی فقه، فلسفه و عرفان؛ مؤثرترین عنصر تداوم رهبری امام (رحمه الله علیه) در نگره عرفانی و انقلابی امام(رحمه الله علیه) خلاصه می شود.

وی افزود: مخفی نماند که علت محدثه نهضت اسلامی در فقاهت امام خمینی (رحمه الله علیه) قابل تحلیل است، چون توده ها با تکلیف مداری و بر محور حکم شرعی به امام خمینی (رحمه الله علیه) روی آورده اند اما علت مبقیه انقلاب اسلامی در نگره عرفان عملی امام (رحمه الله علیه) قابل تحلیل است و همچنین عنصر "عرفانی و انقلابی " سبب شده است که از او یک شخصیت برجسته جهانی تا مرز تِلو عصمت بسازد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان ادامه داد: برای اثبات این ادعا باید گفت: که امام خمینی (رحمه الله علیه) با نگره عرفانی که لازمه آن تهذیب نفس، دوری از زخارف دنیوی و بی توجهی به تمجید و تعارفات معمول در عالم قدرت است، توانست با ساده زیستی و ساده گویی، قلوب جهانیان را فتح کند.

وی با طرح اینکه امام خمینی (رحمه الله علیه) در قرن معاصر در اوج قدرت قرار گرفت و بی آنکه آثاری از غرور در آن شخصیت بی نظیر  و یا بهتر است بگوییم کم نظر ـ دیده شود، این آثار عرفانی عملی اوست، تأکید کرد: فقه، فلسفه و عرفان، امام (رحمه الله علیه) را در میان آحاد و طبقات جامعه جهانی ممتاز کرد اما عرفان عملی او به علاوه روح مجاهدت، او را به حد اعلی یک بشر ممتاز بر همیشه تاریخ، ابدی ساخت.

حجت الاسلام احمدی خاطر نشان کرد: اگر امام خمینی (رحمه الله علیه) مبارزه علیه رژیم را با همه عُسرت و سختی پذیرفت، اگر امام خمینی (رحمه الله علیه) با پیروزی هیچ احساسی الّا رضایت الهی در او بجای نگذاشت، اگر امام خمینی (رحمه الله علیه) نفس خود را تا حدی مهار ساخته به رغم شعار عمومی که او را رهبر خطاب می کنند و او رهبر خود را طفل سیزده ساله ای که خود را به نارنجک بسته و در راه خدا شهید می شود، قلمداد می کند، اما امام (رحمه الله علیه) بعد از پیروزی نه مانند شاهان وارد کاخ می شود و نه مانند پاپ به تشریفات کلیسایی اقدام می کند و ... همه و همه منبعث از نگره عرفانی و انقلابی آن فقید راحل عظیم الشأن است.

وی در پایان به استناد مطالب یاد شده گفت: به همین دلیل، بدرقه آن بزرگوار پرشور تر و عظیم تر از استقبال او در سال 57 است. و جهان بشریت او را در تراز معصوم می پندارد. که به حمد لله  وَالمِنّه تمامی روحیات حضرت امام (رحمه الله علیه) اعم از فقیه، عرفان و انقلابی بودن در سیمای بدیل و جانشین بلافصل او یعنی حضرت امام خامنه ای «مدظله العالی» تجلی دارد و در طی زعامت امت اسلام بعد از امام خمینی (رحمه الله علیه)، معظم له از ابهت معنوی، بصیرت سیاسی برخوردارند که معنویت او ناشی از اعتقادات غنی و معرفت الله و بصیرت سیاسی که در حوزه هدایت، مدیریت فرهمند و رهبری او ناشی از انگیزه انقلابی معظم له است، برای همین است که حضرت آقا فرمودند که من یک انقلابی هستم، دیپلمات نیستم./ گلستان ما

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه