تمام قد پای شکایتمان برای بازگشت چشمه های زرین گل ایستاده ایم

رییس محیط زیست علی آبادکتول با اعلام مواضع قاطعانه خود درباره بازگشت چشمه های زرین گل، گفت: در پی شکایت از پیمانکار پروژه انتقال آب سرچشمه های زرین گل به سمنان، دادستانی شهرستان دستور توقف کار داد، و در حال حاضر نیز تمام قد پای شکایت خود ایستاده ایم تا حق شهرستان در این زمینه وصول شود.

رمضانعلی رستاقی در گفتگو با خبرنگار زرین نامه با اشاره به مکاتبات قبلی محیط زیست با دادستانی شهرستان، بیان کرد: به دنبال اجرای پروژه انتقال آب سر چشمه های زرین گل به سمنان، در تاریخ ۵ مهر ۹۴ به طور رسمی از پیمانکار پروژه شکایت کردیم، که نتیجه آن توقف کار بود.

وی با اشاره به طول کمتر از یک کیلومتری این پروژه تا پایان کار، اظهار کرد: از زمانی که دستور توقف کار اعلام شد، به طور مرتب محل پروژه را رصد می کنیم تا پیش از هر اقدامی، جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.

رستاقی با اشاره به آخرین جلسات مشترک با عوامل ذیربط دفاع از بازگشت سرچشمه های زرین گل، تصریح کرد: در گذشته توافق شده بود ۵ میلیون مترمکعب آب سرچشمه های زرین گل به سمنان منتقل شود، ولی در حال حاضر شرایط اقلیمی تغییر کرده و با توجه به لزوم حفاظت از ذخیرگاه سرخداری، حیات وحش، خشک شدن چشمه های پایین دست و وجود چشمه آب شور، این انتقال نه تنها مزیتی ندارد بلکه عاملی خطرناک برای از بین بردن محیط زیست این منطقه است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت ستاد مردمی و مسئولین ادارات شهرستان از محیط زیست برای برگرداندن آب چشمه ها زرین گل، افزود: باید در بازدید مشترک به طور دقیق حوزه آب ریز و دبی آب مشخص شده و حق آبه محیط زیست شامل جنگل، خاک، حیات وحش و رستنی های منطقه مشخص شود و سپس با توجه به حق آبه مردم پایین دست برای انتقال آن توافق شود که آن هم بعید می دانم با توجه به کاهش حجم آب در سال های اخیر، چیزی باقی بماند.

تخریب زیستگاه ها خط قرمز ماست

رستاقی خط قرمز محیط زیست را تخریب زیستگاه ها عنوان کرد و گفت: زیستگاه های ما شامل آب، خاک، جنگل، کوه و رستنی ها است، هر جا احساس کنیم اقدامی بدون در نظر گرفتن حفظ محیط زیست انجام می شود، پیگیری کرده و قاطعانه برخورد می کنیم.

وی با بیان اینکه ما مخالف توسعه نیستیم، افزود: اما اگر انجام هر فعالیتی مستلزم انجام ارزیابی اثرات زیست محیطی است تا میزان خسارت آن به محیط زیست تعیین شود و ما بتوانیم بر اساس آن تصمیم گرفته و با ارائه دستورالعمل های زیست محیطی، برای به صفر رساندن یا کاهش اثرات تخریبی آن اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به آثار تخریبی طرح بهره برداری جنگل، گفت: ما مخالف این طرح هستیم، باید زمانی را هم به تنفس و بازسازی جنگل اختصاص دهیم که در این زمان حضور و برداشت از درختان چه توسط اره های برقی و چه دام و انسان هر کدام به نوعی اثرات مخرب دارند و مانع بازسازی جنگل می شوند.

رستاقی همچنین با بیان اینکه محیط زیست با رشد قارچی و بی رویه هر چیزی مخالف است، عنوان کرد: استفاده بی رویه و بی حساب و کتاب از طبیعت، به هر نحوی  آثار خود را نشان می دهد، لذا اگر چه نیاز به مصالح انکار ناپذیر است، اما باید حفر معادن در دل کوه به اندازه نیاز شهرستان باشد و بهره برداری از معادن نیز در چارچوب قوانین محیط زیستی انجام شود.

رییس محیط زیست علی آباد کتول در پایان گفت: محیط زیست با حساسیت ویژه ای مناطق چهارگانه خود را رصد و حفاظت می کند و در فعالیت های خود ملاحضات را نیز برای توسعه در نظر می گیرد.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه