صادرات رب‎ گوجه‌فرنگی گلستان در وضعیت قرمز به سر می‎برد/ تسهیلات 30 میلیارد ریالی برای کارخانه‎های رب در گلستان

با وجود ظرفیت‌هایی همچون کشت گوجه در گلستان و وجود صنایع تبدیلی و با نسخه‌های خاص دولت می‎توان زمینه صادرات رب را بیشتر فراهم کرد و زمانی که شاهد رونق در این بخش باشیم کشاورز نیز احساس امنیت خواهد کرد.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس؛ گلستان به عنوان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور است که سالیانه انواع محصولات زراعی و باغی در آن کشت می‎شود زراعت گوجه‌فرنگی یکی از کشت‎های این استان محسوب می‎شود به گفته مسؤولان در سال جاری بیش از 6 هزار و 500 هکتار از اراضی استان به کشت این محصول اختصاص یافت.

با توجه به وجود صنایع تبدیلی این محصول در استان، حضور چند کارخانه که در حوزه صادرات رب گوجه‌فرنگی فعال هستند و از سویی دیگر همسایگی گلستان با کشورهای حوزه سی آی اس و وجود راه‌های ارتباطی با این کشورها، می‎توان زمینه صادرات رب گوجه فرنگی را بیش از بیش در استان محیا کرد تا زمینه مناسب برای اشتغال و درآمد ایجاد شود. با این وجود برخی از صادرکنندگان رب گوجه فرنگی معتقدند تولید تنها شرط حضور در بازار نیست بلکه تعادل در مصرف و تقاضا و بازار فروش شرط ماندگاری در بازار است.

در همین رابطه یک صادرکننده رب گوجه‌فرنگی در استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان گفت: برای حضور و موفقیت در بازار صادرات باید چندین آیتم در کنار هم وجود داشته باشد مشکل کشاورزی ما در وهله اول فاصله زیاد با مکانیزاسیون است که این مشکل موجب کاهش بهره‎وری و در نتیجه توجیه ناپذیر بودن کشت محصولات برای کشاورزان خواهد شد.

محمد حسینی اظهار کرد: کیفیت محصولات و سود پذیری آن نیز در بحث صادرات مهم تلقی می‎شود اما وجود مشکلاتی چون خرد بودن اراضی در استان موجب شده تا گوجه‌فرنگی با شرایط و کیفیت‎های متفاوت از سطح مزارع برداشت شود که در نهایت این موضوع بر کیفیت رب گوجه‌فرنگی تأثیرگذار خواهد بود.

این صادر کننده استان با بیان اینکه حمایت لازم از صادرکنندگان رب در استان انجام نمی‎شود، گفت: بحث صادرات برای محصول رب در استان فراهم است اما حمایت از طریق تسهیلات بانکی با سود 25 درصد برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد از طرفی در بازار محصولات مشابه تولیدکننده با کیفیت و قیمت پایین توزیع می‎شود و زمانی که از این بازارهای تقلبی شکایت می‎کنیم قوانین دست و پاگیر پروسه شکایت را آنقدر طولانی می‎کند تا در این مدت به طور کامل از بازار صادراتی حذف می‎شویم.

عدم کنسرسیوم صادراتی، مشکلی در مسیر توسعه صادراتی رب استان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در جلسه کمیته پایش تجارت خارجی استان، یکی از مشکلات کارخانه‎های رب را فراهم نبودن سرمایه در گردش لازم برای خرید این محصول عنوان کرد و گفت: امسال از محل بسته حمایت از تولید دولت، تسهیلات 30 میلیارد ریالی برای کارخانه‎های رب استان مصوب شده است.

حسینقلی قوانلو افزود: با ارائه این تسهیلات ضمن رفع مشکل سرمایه در گردش واحدهای تولیدی رب استان، زمینه توسعه تولید و صادرات این محصول تولیدی در استان ایجاد می‎شود.

وی ادامه داد: پرداخت این تسهیلات برای رونق و شکوفای تولید در استان توسط بانک‌های عامل استان آغاز شده و امیدواریم با ورود این تسهیلات به چرخه تولید، علاوه بر رونق تولید، شاهد رشد و توسعه صادرات غیر نفتی نیز باشیم.

قوانلو بیان کرد: صادرکنندگان استان باید به کیفیت و بسته‎بندی محصولات توجه داشته باشند چرا که محصولات بی‌کیفیت جایگاهی در بازارهای هدف ندارند و سبب می‌شوند که بازار نیز از دست برود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با بیان اینکه نبود یک شرکت بزرگ و کنسرسیوم صادراتی یکی از مشکلات استان در مسیر توسعه صادرات است خاطرنشان کرد: وجود یک شرکت بزرگ و کنسرسیوم صادراتی می‌تواند نقش عمده‌ای در حفظ و توسعه بازارهای صادراتی داشته باشد و لازم است تولیدکنندگان رب استان نیز به دنبال ایجاد چنین شرکت و کنسرسیومی باشند.

رونق استان با بسترسازی برای صادرات محصولات به وجود می‎آید

در چند سال گذشته مسائلی چون افزایش تولید و نبود بازار فروش محصولات، واحدهای تولیدی رب گوجه‌فرنگی در استان را با چالش مواجه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان گلستان در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان گفت: از سال 1393 تا 1394 به اندازه یک سوم تولیدی استان، رب داخل سردخانه‎ها وجود داشت از طرفی قیمت جهانی رب با کاهش مواجه شد که این مشکلات منجر به این شد تا تولید کننده نتواند محصول خود را به فروش برساند.

رمضان بهرامی افزود: کارخانه‎های رب موجود در استان از لحاظ کیفیتی با محصولات کشورهای اروپایی تفاوتی ندارند بنابراین زمانی که با افزایش تولید مواجه می‎شویم باید زمینه صادرات را محیا کرد تا باعث سودآوری این محصول در استان شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در بحث صادرات با چالش بین‌المللی روبرو هستیم، گفت: می‎توان با بالا بردن ظرفیت صنایع تبدیلی ظرفیت اشتغال را افزایش و ارزش افزوده ایجاد کرد که این امر با کاورهای حمایتی دولت محقق خواهد شد.

وی در پایان گفت: زمانی که از کالا حمایت شود خروجی آن افزایش صادرات و رونق کارخانه‌هاست در شرایط فعلی جامعه، رکود تنها با رونق حل می شود و بهترین راه برای رونق صادرات است، با وجود ظرفیت‌هایی همچون کشت گوجه در استان و وجود صنایع تبدیلی  و با نسخه‌های خاص دولت می‌توان زمینه صادرات رب را بیشتر فراهم کرد و زمانی که رونق راه بیفتد کشاورز نیز احساس امنیت می‌کند نباید فراموش کرد با شکست کشاورز، در حوزه گوجه تأمین مواد اولیه برای کارخانه‌ها وجود نخواهد داشت و این عامل به واحدهای تولیدی ضربه وارد می‎کند.

در حال حاضر در استان از محصول گوجه فقط رب فرآوری می‌شود در حالی که محصولات بیشماری وجود دارد که با فرآوری آن می‎توان بحث صادرات را ایجاد کرد با این وجود نبود برنامه مدون در حوزه تولید رب گوجه‌فرنگی و صادرات آن در استان باعث شده در حالی که بستر فرآوری رب در استان وجود دارد اما همچنان مشکلات گریبانگیر کشاورز و تولیدکننده باشد یکی از ظرفیت‌های استان تولید رب است و اگر به این ظرفیت توجه شود شاهد افزایش اشتغال و درآمد در استان خواهیم بود.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه