روایت بانوی ملی پوش گلستانی از نحوه برخورد ورزشکاران خارجی با مسأله حجاب و بی‌توجهی مسؤولان به ورزش بانوان

بانوی ملی‎پوش گلستانی تیم ملی والیبال گفت: در سال اول حضور بانوان ایرانی در مسابقات تصور بازیکنان خارجی از حجاب وجود کمبود و نقص در آنان بود که بعدها متوجه شدند که این نوع پوشش برای رعایت حجاب و یک ارزش است.

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس؛ ورزش سرگرمی مفید و سالمی است که علاوه‎بر تامین سلامتی در اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نقش فراوانی دارد از طرفی با تغییر سبک زندگی در جامعه امروز، ورزش یکی از ارکان مهم زندگی و به عنوان راز سلامتی افراد مطرح می‎شود.

اگر از دریچه دین اسلام به ورزش بنگریم توصیه و سفارش ائمه معصوم(ع) و بزرگان دین نسبت به امر ورزش بیانگر ارزش و اهمیت فراوان این مسأله است همانطور که پیامبر اکرم(ص) مردم را به آموختن ورزش‎های شنا، تیراندازی و اسب‎سواری سفارش می‎کردند.

حال وقتی سخن از ورزش باشد تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد بلکه ورزش برای عموم مردم اعم از زن، مرد، جوان و غیرجوان امری ضروری است زیرا زنان به عنوان مدیر خانه و مسؤول تربیت فرزندان برای حفظ نشاط  و تندرستی نیازمند ورزش هستند.

کسب مدال‎های متعدد بانوان ورزشکار ایرانی در مسابقات مختلف به ویژه در میادین برون‎مرزی نشان‎ از پیشرفت فراوان ورزش بانوان نسبت به سال‎های گذشته دارد.

شهرستان کردکوی از جمله شهرهایی است که ورزشکاران اعم از آقایان و بانوان در عرصه‎های مختلف ملی و فراملی به خوبی درخشیدند.

در این باره خبرنگار فارس در گرگان، مصاحبه‎ای تفصیلی را با مهسا صابری یکی از بانوان والیبالیست کردکویی تیم ملی ایران اختصاص داده که توجه شما را به آن جلب می‎کنیم.

* آغاز ورزش والیبال از 10 سالگی

ابتدا خودتان را بیشتر برای ما معرفی کنید؟

مهسا صابری هستم متولد سال 1371 و ساکن شهرستان کردکوی، به صورت حرفه‎ای والیبال بازی می‎کنم و در حال حاضر عضو تیم ملی ایران و همچنین در تیم گاز تهران فعالیت می‎کنم که علاوه‎ بر ورزش در رشته مهندسی شیمی تحصیل کردم.

از چه زمانی والیبال را آغاز کردید؟

والیبال در سطح مبتدی را از 10 سالگی شروع کردم اما از سن 13 سالگی با بازی در تیم دسته یک گرگان وارد دنیای حرفه‎ای والیبال شدم.

چرا والیبال را به عنوان رشته ورزشی انتخاب کردید؟

تشویق و حمایت خواهرانم که در رشته والیبال فعالیت داشتند موجب حضورم در کلاس‎های والیبال شد در حالی‎که والیبال انتخاب نخستم نبود و پیش از آن در رشته ژیمناستیک فعالیت می‎کردم.

* عدم توجه به استعدادیابی جوانان در ورزش

تمرینات و استعدادیابی برای ورود به این رشته به چه شکل بوده است؟

هیچ‌گونه استعدادیابی از گذشته تاکنون وجود ندارد با اینکه در اوایل شروع ورزش والیبال وضعیت مناسبی نداشتم اما شرکت در کلاس‎های والیبال، شرکت در مسابقات مختلف و حضور در تمرینات تیم دسته یک و همچنین تلاش، پشتکار و علاقه فراوان به رشته والیبال موجب پیشرفتم در این رشته شد.

سوابق ورزشی و افتخارات خود در مسابقات اعم از درون‎مرزی و برون‎مرزی شرح دهید؟

در تیم دسته یک«زمزم گرگان» از سن 13 سالگی سپس در تیم‎های«قابوس گنبد»، «پرسپولیس تهران»، «ذوب‎آهن» و «گاز تهران» بازی کردم که همه مقام‎های کسب‎شده طی فعالیت در این تیم‎ها مقام‎های اول تا سوم سوپرلیگ کشور است.

از سال 1387 عضو تیم ملی ایران و کاپیتان امید بودم در عین حال پنج سال به عنوان بازیکن ثابت در بزرگسال بازی می‎کنم.

مقام‎های کسب‎شده شهرستانی، استانی و کشوری بسیار زیاد بوده اما قرارگرفتن تیم ملی ایران جزو هشت تیم برتر آسیا، کسب مقام ششم آسیایی از افتخارات برون‎مرزی است.

هدف از شرکت در مسابقات آسیایی پیش‎رو نیز کسب مقام پنجمی است تا با این مقام مجوز حضور در لیگ جهانی را به دست آوریم.

نزدیک‎ترین مسابقه برون‎مرزی که در پیش رو دارید چه زمانی است؟ آیا آمادگی لازم ایجاد شد؟

مسابقه‎ جام باشگاه‎های آسیا در فیلیپین و مسابقه (AVC‎ CUB) در ویتنام که هر دو مسابقه شهریور ماه برگزار می‎شود که با وجود مربی خارجی و تمرینات منظم آمادگی لازم ایجاد شد و برای کسب مقام پنجمی و سپس کسب سهمیه لیگ جهانی تلاش می‎کنیم و همچنین یک بازی تدارکاتی در کشور اسلوانی است که در ماه آینده برگزار خواهد شد.

* تبعیض بین بانوان و آقایان ورزشکار، بزرگترین معضل ورزشی کشور است

از اینکه به عنوان بانوی مسلمان و با حجاب اسلامی در مسابقات به ویژه مسابقات برون‎مرزی حضور دارید چه حسی دارید؟

قطعاً حضور با حجاب اسلامی حس بسیار خوبی دارد حتی برای آنان هم حضور بانوان ورزشکار با حجاب اسلامی جالب است طوری‎که مسابقات ایران بیشترین تماشاگر را دارد.

در سال اول حضور بانوان ایرانی در مسابقات تصور بازیکنان خارجی از حجاب وجود کمبود و نقص در آنان بود که بعدها متوجه شدند که این نوع پوشش برای رعایت حجاب و یک ارزش است.

از دعوت‎ به تیم ملی بگویید؟ و اینکه قصد دارید تا کجا والیبال را ادامه بدهید؟

براساس استعدادیابی که فدراسیون والیبال داشت با نامه‎نگاری به شهرستان‎ها بازیکنان با استعداد و علاقه‎مند شناسایی شده و من هم پس از معرفی پذیرفته شده‎ام که از آن زمان تاکنون در تیم ملی فعالیت دارم.

تا زمانی‎که توانایی بازی باشد والیبال را ادامه می‎دهم چون این ورزش علاوه‎بر آنکه جزو زندگی‎ام بوده و بسیار به آن علاقه‎مند هستم به عنوان شغل، منبعی برای کسب درآمد است.

به نظر شما بزرگترین معضل ورزش کشور ایران چیست؟

تفاوتی که بین بانوان و آقایان ورزشکار وجود دارد بزرگترین معضل ورزشی کشور است.

* والیبال بانوان در استان گلستان بسیار ضعیف است

والیبال بانوان در استان گلستان را چطور ارزیابی می‎کنید؟

والیبال بانوان در استان گلستان بسیار ضعیف است و از امکانات، پیگیری و رسیدگی مناسبی برخوردار نیست طوری‎که از 8-7 سال گذشته تاکنون بازیکن جدیدی جذب تیم ملی نشد که با ادامه این روال نه تنها اتفاق جدیدی رخ نمی‎دهد بلکه به‎جای پرورش استعداد، استعدادسوزی می‎شود.

از مسؤولان چه انتظاری دارید؟

با اینکه اطمینان دارم مسؤولان استانی از فعالیتم در تیم فعلی بی‎اطلاع هستند اما انتظارم از آنان این است که حداقل مرا بشناسند و از فعالیت‎های من آگاه باشند.

تاکنون رسیدگی مسؤولان گلستانی نسبت به بنده بسیار کم بوده که امید دارم ورزشکاران بعدی وضعیت بهتری داشته باشند طوری‎که وقتی به عنوان بازیکن گلستانی موفق به کسب مقام دوم در مسابقات بین دانشگاه‎های جهان در کشور«بلژیک» شدم برای قدردانی حتی از نصب یک پرچم نیز دریغ کردند.

نکته پایانی...

در درجه نخست از خانواده‎ام تشکر می‎کنم چون هر چیزی که تاکنون به دست آوردم را از لطف آنان می‎دانم همچنین از مربیان، هم‎بازی‎ها و همه کسانی که در موفقیتم نقش داشتند تشکر می‎کنم و افتخار می‎کنم از اینکه اهل گلستان هستم و امیدوارم مسؤولان استان قدردان بازیکن گلستانی که هرساله جزو اسامی دعوت‎شده به تیم ملی است، باشند و این مسأله برای آنان مهم باشد.

===============

مصاحبه از: فاطمه رائیجی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه