گرانی زیرپوستی خودرو در بازار/ توزیع قطرهچکانی برخی خودروها
خودروسازان با توزیع قطرهچکانی برخی مدلهای خودرو، گرانیهای زیرپوستی را رقم زدهاند تا دیگر نیازی به دریافت مجوز گرانی از شورای رقابت نداشته باشند و سازمان حمایت هم مسئولیتی نمیپذیرد.
به گزارش زرین نامه؛ بازار خودرو در ایران داستان پیچیدهای دارد. هر چقدر که قیمت خودروها گران میشود یا حتی خودروسازان تلاش بیشتری برای فروش خودروهای تولیدی خود میکنند، بازار و مصرفکنندگان، بیشتر پس میزنند و خریدهای خود را در بازار قفل میکنند. کافی است سری به آگهیهای فروش خودروسازان بزنیم تا مشخص شود که جذابیتهای فروش نسبت به ماههای گذشته چقدر بیشتر شده و خودروسازان چقدر از مواضع خود در فروش خودرو کوتاه آمدهاند.
خودروسازان آگهیهای فروش خود را با جذابیتهای بسیار برای مشتریان، طراحی میکنند؛ اما در همین آگهیهای فروش نیز تنها خودروهایی خاص را عرضه میکنند که متاسفانه عمدتا این خودروها، به دلیل نواقص فنی متعددی که دارند، کمتر اقبالی را از سوی مشتریان شاهد هستند. بنابراین خودروساز به دلیل اینکه برای خط تولید هزینه کرده است، اقدام به فروش اعتباری با شرایط خاص میکند تا بلکه بتواند بخشی از مشتریان معطل مانده بازار را به خود جذب کند.
اما اگر همین فروشهای خاص خودروسازان را زیر نظر داشته باشیم، دقیقا به نقطهای میرسیم که مقابل خودروهایی است که اکنون با حاشیه قیمت چشمگیر در بازار دست به دست میشوند و مردم با سختی بسیاری میتوانند در نمایندگیهای خودروسازان، از این مدلهای خودرو، خریدی داشته باشند. حتی اگر برای خالی نبودن عریضه، خودروسازان اقدام به فروشهای نقدی این خودروها هم بکنند، آنقدر مشتری را در صف انتظار نگه میدارند که شیرینی خرید خودرو برایش تلخ میشود.
اما آنگونه که نمایندگان فروش خودروسازان میگویند، کارخانه توزیع برخی مدلهای خودرو را به شدت کاهش داده و همین امر باعث شکلگیری حاشیه بازار شده است، در حالیکه وقتی مشتریان برای خرید به نمایندگیها مراجعه میکنند نمیتوانند به راحتی به خرید خودرو بپردازند و اگر هم خودرویی موجود باشد، باید ماهها پول مشتری در حساب نمایندگی بماند تا بلکه خودروساز راضی شود خودرو را تحویل دهد.
یکی از نمایندگیهای فروش خودروسازان در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: چند ماهی است که تولید برخی خودروها کاهش یافته و اگر هم تولیدی صورت میگیرد، شرایط فروشش آنقدر سخت است که مردم را به زحمت میاندازد و این امر، روی اعتبار نمایندگیها نیز اثر گذاشته است. یعنی در واقع، کار ما را نیز با مشکل مواجه و کساد کرده است.
وی میافزاید: همین توزیع قطرهچکانی خودرو سبب شکل گرفتن حاشیه بازار قیمتی برخی از مدلهای خودرو در بازار شده است و بنابراین مردم باید نیاز خود را از بازار آزاد تامین کرده که دلالان هم وارد عمل شده و خودروها را گران کردهاند. بنابراین خودروسازان باید در این مورد فکری کنند.
گشت و گذاری در بازار آزاد خودرو و نگاه به آگهیهای فروش خودرو در بازار آزاد هم به خوبی گفتههای این نماینده خودروسازان را تائید میکند. قیمت برخی مدلهای صفر کیلومتر خودرو به شدت افزایش یافته و حاشیه بازاری بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیدا کرده است. ضمن اینکه قیمت خودروهای کارکرده نیز افزایش قیمت را تجربه می کند.
قیمت انواع خودروها در نمایندگی و بازار آزاد
نام خودرو | قیمت کارخانه | قیمت بازار آزاد |
پژو پارس سال | ۳۵میلیون و ۴۷۷ هزار تومان | ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان |
پژو پارس سال یورو ۴ | ۳۶ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان | ۳۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان |
تندر ۹۰ E۲ بنزینی | ۳۷ میلیون و ۴۴۱ هزار تومان | ۳۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
تندر ۹۰ E۲ اتوماتیک | ۴۷ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان | ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان |
دنا EF۷ | ۴۲ میلیون و ۵۴۲ هزار تومان | ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان |
رانا | ۳۳ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان | ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان |
سمند LX | ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان | ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
تیبا دوگانه سوز | ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان | ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
سایپا ۱۱۱ SE | ۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان | ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
تیبا دو | ۲۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان | ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان |
پارس تندر | ۳۹ میلیون و ۵۰۰هزار تومان | ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان |
تندر ۹۰ E۱ | ۳۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان | موجود نیست |
تندر ۹۰ E۲ | ۳۷ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان | ۳۹ میلیون تومان |
رنو ساندرو | ۴۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان | ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان |
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه