زیرپا گذاشتن قانون اساسی با دریافت شهریه در مدارس/ تحصیل رایگان رویای دست نیافتنی والدین

اغلب والدین این روزها برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس با مشکلی به نام دریافت پول اجباری مواجه شده اند که برخی از این اولیا توانایی پرداخت آن را ندارند.

به گزارش زرین نامه به نقل از تهران نیوز، با نزدیک شدن به زمان شروع مدارس دغدغه هر ساله خانواده ها که ثبت نام فرزندشان در مدارس است بار دیگر شروع می شود. دغدغه‌ای که با فرارسیدن ماه تابستان و شروع ثبت‌نام‌ها شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

مشکلات مختلف از جمله دریافت وجه توسط مدارس دولتی و هیات امنای مدارس برای خانواده ها در فصل ثبت نام سردرگمی به وجود آورده است.

مدارس هیات امنایی حق دریافت شهریه ندارند

به گفته مسوولان آموزش و پروش مدارس دولتی و هیات امنایی حق دریافت هیچ گونه وجهی را به اجبار از خانواده دانش آموزان ندارند.

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره دریافت شهریه در مدارس هیات امنایی اظهار کرد: مدارس هیات امنایی نمی توانند مانند مدارس غیردولتی شهریه دریافت کنند و حق دریافت هیچ‌گونه وجهی به عنوان کمک و یا شهریه‌ ندارند.

گرد با بیان اینکه با مشارکت هیات امنا فعالیت‌های این مدارس انجام می شود، افزود: مدارس هیات امنایی شهریه ندارند ولی از اولیا هزینه فوق برنامه اخذ می‌شود.

آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ برای‌ همه‌ مردم

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران هم در این باره می گوید: محدوده جغرافیایی شرط ثبت نام در مدارس هیت امنایی است و این مدارس اجازه تعیین شرط معدل و گرفتن آزمون را ندارند.

مسعود ثقفی افزود: تکیه مدارس هیات امنایی نباید بر کمک مالی خانواده ها باشد بلکه برای تامین هزینه ها باید از مشارکت هیات امنایی این مدارس که از خیران مدرسه ساز یا نهادهای اجتماعی تشکیل شده است، باشد.

وی همچنین اظهار داشت: کلاس فوق‌برنامه به کلاسی گفته می‌شود که در ادامه برنامه مدون درسی باشد، نباید جنبه اجباری داشته باشد، چه در تابستان و چه طی سال تحصیلی. حضور در این کلاس‌ها در مدارس عادی دولتی و مدارس هیات‌امنایی کاملا اختیاری است و باید خارج از برنامه درسی مدارس باشد.

طبق اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دولت‌ موظف‌ است‌ وسایل‌ آموزش‌ و پرورش‌ رایگان‌ را برای‌ همه‌ ملت‌ تا پایان‌ دوره‌ متوسطه‌ فراهم‌ سازد و وسایل‌ تحصیلات‌ عالی‌ را تا سر حد خودکفائی‌ کشور به‌طور رایگان‌ گسترش‌ دهد.»

دریافت مبلغ ۴۰۰هزار تومان بابت هزینه های مختلف

جهت پیگیری این مسئله به تعدادی از مدارس دولتی و هیات امنایی رفتیم تا از نزدیک شاهد اوضاع ثبت نام دانش آموزان باشیم و گفتگویی با مسئولین مدرسه و اولیای دانش آموزان داشته باشیم.

مدیر یکی از مدارس هیات امنایی منطقه ۱۱ تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تهران نیوز گفت: برای ثبت نام مبلغ ۴۰۰هزار تومان بابت هزینه های مختلف از جمله کلاس های فوق برنامه دریافت می شود.

وی یکی از الزامات ثبت نام را پرداخت مبلغ مذکور عنوان کرد.

هر سال به مبلغ شهریه اضافه می شود و کسی پاسخگو نیست

یکی از اولیاء دانش آموزان درگفتگو با خبرنگار فرهنگی تهران نیوز اظهار کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی در کشور و بالا رفتن هزینه خرید لوازم آموزشی، برخی خانواده ها توان پرداخت شهریه را ندارند این در حالی است که در صورت عدم پرداخت، اجازه ثبت نام به دانش آموز داده نمی شود.

وی عنوان کرد: با بهانه های مختلف از جمله کلاس های فوق برنامه جیب والدین را خالی می کنند در صورتی که اگر خانوده ای مایل به ثبت نام در این کلاس ها نباشد به اجبار  هزینه آن را دریافت می کنند.

این ولی دانش آموز در ادامه گفت: تاکنون چندین بار از طریق مراکز مختلف پیگیر این مسئله بودیم در حالی که هر سال به مبلغ شهریه اضافه می شود و کسی پاسخگو نیست.

کسی پاسخگو نیست

به یکی دیگر از مدارس دولتی رفتیم که همانند مدارس هیات امنایی برای ثبت نام دانش آموزان شهریه دریافت می کردند.

۶۳۵۶۹۴۹۱۵۸۸۴۳۰۰۴۱۲

یکی از اولیاء دانش آموزان درگفتگو با خبرنگار فرهنگی تهران نیوز گفت: در سال گذشته علاوه بر اینکه در اوایل ثبت نام وجهی به عنوان کلاس فوق برنامه از ما گرفته شد در طول سال هم به اجبار مبالغ دیگری دریافت کردند و در صورت اعتراض علاوه بر برخورد ناشایست با دانش آموز ممکن بود او را از مدرسه اخراج کنند.

وی افزود: چندین بار از طریق آموزش و پرورش پیگیر این مسئله بودیم ولی هیچ کس پاسخگوی ما نبود و شکایت خانواده ها به جایی نرسید.

ولی دانش آموز در ادامه گفت: متاسفانه با نادیده گرفته شدن قانون تحصیل رایگان در مدارس، تنها افرادی می توانند ادامه تحصیل دهند که دارای تمکن مالی باشند.

افت تحصیلی در بین دانش آموزان

 طی تحقیقات صورت گرفته در مدارس ایران چند سالی است که با موضوعی به نام افت تحصیلی در بین دانش آموزان روبه رو هستیم این در حالی است که هم اکنون مدارس غیر خصوصی به بهانه کلاس های فوق برنامه از والدین دانش آموزان شهریه دریافت می کنند.

IMAGE635785937632532911

ما در سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور در زمینه باسوادی باید رتبه نخست در منطقه را دارا باشیم ولی اکنون در بین ۲۴ کشور منطقه، رتبه هفدهم را داریم که عوامل متعدد اقتصادی و فرهنگی در ایجاد این معضل دخیل هستند.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه