روایت عاشقانه جوانان علی آبادی از عصر عاشورا+ تصاویر

جمعی از جوانان عاشورایی علی آباد کتول رسالتی زینبی به عهده گرفتند تا با بازسازی صحنه هایی از حادثه روز عاشورای سال 61 در کربلا، وقایای عصر آن روز بزرگ را برای مردم بازگو کنند.

به گزارش زرین نامه؛ 4 سال پیش جمعی از جوانان هنرمند و بسیجی شهرستان علی آباد کتول تصمیم گرفتند تا با طرحی نو، واقعه بزرگ قیام کربلا را برای مردم این زمان تبیین کنند. بر همین اساس تعزیه عصر عاشورا با سبک روایی از سوی آن ها مطرح و مورد استقبال شهروندان این قرار گرفت. 

تعزیه روایی در عصر اولین جمعه بعد از عاشورای هر سال اجرا می شود و به گفته اسحاق کوثری مسئول روابط عمومی این تیم، همه ی هنرمندانی که در این تعزیه نقش آفرینی می کنند، گمنام هستند.

وی با بیان اینکه حدود 120 هنرمند بسیجی از سنین 12 تا 30 سال در این برنامه همکاری دارند، می افزاید: صحنه ها در این روایت نامه، از شهادت تا اسارت اهل بیت حضرت امام حسین (ع) برای عاشقان و عزاداران سید و سالار شهیدان بازسازی می شود که کارگردانی آن را امسال علی واعظی به عهده داشت و روایتگر آن نیز کربلایی احسان قاسمی از مداحان اهل بیت (ع) بود.

مراسم با قرائت زیارت عاشورا آغاز می شود. کربلایی احسان قاسمی از مداحان اهل بیت (ع) روایتگری را آغاز می کند و هنرمندان جوان لحظه به لحظه با کلام وی همراه می شوند تا صحنه ها را بازسازی کنند. 

چند دقیقه ای بیشتر از روایت نمی گذرد که اشک عزاداران حسینی که دور تا دور میدان نمایش نشسته اند با دیدن صحنه های بازسازی شده از حادثه کربلا و مظلومیت سید و سالار شهیدان (ع) روان می شود. 

عصر عاشورا. پیکرهای بی سری که در گودال قتلگاه روی زمین افتاده و نیزه هایی که بر آن ها ایستاده. خیمه هایی که آتش گرفته. گهواره ای که شکسته، طفل های خردسالی که از داغ مصیبت ها و ترس از دشمن مدام بی قراری می کنند . بانو زینب (س) که خود مصیبت های گران دیده و حالا با رفتن برادر باید کودکان یتیم را آرام کند و کمی آن طرف تر سپاه یزید که هلهله و پایکوبی برپا کرده و هر از گاهی یکی از میان این طمع ورزان به میان اهل بیت (ع) می آید تا شلاقی به کودکان بزند و شاید گوشواره ای بیشتر به غنیمت ببرد.

 فاطمه حسینی نوجوان 15 ساله ای که در حال تماشای این تعزیه است، به خبرنگار ما می گوید: من با دیدن این تعزیه، مظلومیت امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان را بیشتر درک کردم و فهمیدم سپاه یزید چقدر ظالمانه امام حسین (ع) را به شهادت رساند.

  محمد احمدی یکی دیگر از تماشاگران این تعزیه است که اذعان می کند: وقتی یک اتفاق در قالب نمایش و تصویر بیان می شود برای بیننده اثرگذار تر است. با تماشای این تعزیه و زمانی که آب را بعد از شهادت امام حسین (ع) به روی طفلان باز کردند، می فهمیم دشمن تا زمانی که گرانقدرترین داشته های ما را نگیرد، تحریم هایش پابرجا خواهد بود و این قصه پر تکرار تاریخ است.

فاطمه علی آبادی که به همراه دختر خردسال خود برای دیدن این تعزیه آمده هم می گوید: دخترم را برای دیدن تعزیه عصر عاشورا به اینجا آوردم تا او را با مظلومیت امام حسین (ع) و یاران و فرزندانش آشنا کنم. خوشحالم که جوانان شهرمان برای رساندن پیام عاشورا به مردم اینطور عاشقانه فعالیت می کنند و در این مسیر نیکو قرار دارند. ما باید همانطور که درس عاشورا را از پدران و مادر خود آموختیم به فرزندان خود منتقل کنیم.

یزیدیان بعد از آتش کشیدن خیمه ها، شکستن گهواره حضرت علی اصغر (ع) پیش چشمان بانو رباب، کتک زدن کودکان و شهادت چند طفل، حالا می خواهند آخرین از آخرین توان خود برای زخم زدن بر پیکر بانو زینب و اهل حرم استفاده کنند که آن ها را به گودال قتلگاه می برند تا سرهای به نیزه رفته سید و سالار شهدان (ع) و یاران باوفایش را ببینند. با حرکت کاروان اسرا به سمت شام، نمایش پایان می یابد و حالا نوای «لبیک یا حسین» و «امن یجیب» برای ظهور امام زمان (عج) است که تسلی بخش دل عاشقان حسین (ع) شده است.

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

asreashora1

گزارش و عکس: نرگس تجری

انتهای پیام/ 

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه