نامه پمپئو به سردار سلیمانی آخرین ترکش آمریکایی ها در مساله بوکمال بود

کارشناس حوزه امنیت بین الملل با بیان این که نامه مایک پمپئو به سردار قاسم سلیمانی نامه ای بسیار حساب شده بود گفت: این نامه آخرین ترکش آمریکایی ها در مساله بوکمال و استقرار کردها در منطقه بود.

به گزارش زرین نامه به نقل از ایرنا؛ غلامحسین بلندیان روز چهارشنبه در ارزیابی نامه اخیر مایک پمپئو رئیس سازمان سیا به سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس اظهار داشت: آمریکائی ها در تاریکی ها همیشه تیرهایی را پرتاب می کنند؛ آنها می دانستند که ما نسبت به این مساله و نسبت به عملیات در بوکمال حساس هستیم و هیچ مساله ای برای ما نمی تواند مساله بازدارنده از عملیات بوکمال باشد.

وی اضافه کرد: آمریکائی ها در بالاترین سطح اطلاعاتی و امنیتی خود، این نامه را می نویسند، با وجود این که می دانستند ما به این مساله توجهی نداریم، گمان می کردند تیری در تاریکی باشد و از آن رهگذر بتوانند نسبت به برنامه های خودشان که استقرار کردهای سوری در بوکمال بود، به یک نتیجه مثبتی برسند.

این کارشناس حوزه امنیت بین الملل گفت: برخورد سلیمانی که اصلا نامه را باز نکرده است نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران بالاتر از آنچه آنها نوشته بودند را خوانده بودند که حتی سردار سلیمانی اعتنایی هم نسبت به باز کردن این نامه نداشتند.

وی در این باره که آیا این نامه را باید از نقطه ضعف یا نقطه قدرت آمریکائی ها در نظر بگیریم گفت: بحث ضعف و قدرت نیست بحث این است که دیدگاه های آمریکائی ها با ما تفاوت دارد.

بلندیان توضیح داد: آمریکائی ها برای رسیدن به اهداف خودشان از هر وسیله ای استفاده می کنند تا در هر موقعیت از آن وسیله بتوانند بهره برداری کنند اما ایرانی ها با توجه به مسائل فرهنگی برای رسیدن به هدف از هر وسیله ای استفاده نمی کنند.

وی افزود: آمریکائی ها برای سوار شدن بر بوکمال حتی حاضر شدند در بالاترین سطح اطلاعاتی- امنیتی شان نامه نگاری کنند باوجود این که می دانستند ایران اعتنایی نخواهد کرد.

بلندیان در خصوص این که آیا این نامه از پیش طراحی شده بود یا نه اظهار داشت: اینها معتقد بودند که از طریق کردها بوکمال را اشغال کنند؛ بعد از این که این کار انجام شد آخرین تیر ترکش این بود و باید این کار را می کردند.

وی گفت: آمریکائی ها میز جلسه را به هم زدند و این برای ما مهم بود، بنابراین نامه نگاری بالاترین سطح امنیتی آنها با فرمانده نظامی ما از نظر آنها مهم نیست؛ مهم این است که آیا توانسته اند به هدف خود برسند یا نه.

 مایک پمپئو روز شنبه در نشست بنیاد دونالد ریگان مدعی شد که برای سردار قاسم سلیمانی نامه ای ارسال کرده و در رابطه با حمله به منافع آمریکا در عراق به وی هشدار داده است.

پمپئو در ادامه گفت: او این نامه را برای فرمانده سپاه قدس ایران فرستاده اما او آن را نخوانده است.

رئیس سازمان سیا می گوید: من این نامه را فرستادم برای این که او نشان داده بود نیروهای تحت امر وی ممکن است به منافع آمریکا حمله کنند.

انتهای پیام /

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه