اصلاح «سبک زندگی» مانع سرطان می‌شود / نقش استرس در بروز بیماری

مشاور معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت: افراد با اصلاح «سبک زندگی» خود می‌توانند مانع از سرطان که دشمن سلامتی آن‌ها است شوند.

به گزارش زرین نامه؛ سرطان که در تصور عموم جامعه به عنوان بیماری ترسناک شناخته می شود، در چند سال اخیر افزایش چشمگیری در استان گلستان داشته است.

این بیماری در حالی برای مبتلایان به آن ترس‌آور است که در بسیاری مواقع مراحل درمان ازجمله جراحی، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی‌ها علاوه بر هزینه‌بر بودن بسیار آزاردهنده است.

چند سالی می‌شود که علاوه بر دوره‌های درمانی، شیوه‌های جدیدی نظیر طب تسکینی در خارج از ایران برای افزایش روحیه بیماران و غلبه آنان بر بیماری به اجرا درآمده و نتایج مثبتی به همراه داشته است، اما حضور نوین این طب در ایران و ازجمله گلستان از مزایای تلاش بخش خصوصی است که به‌رغم مثمر ثمر بودن بسیاری از شهروندان گلستانی و بیماران مبتلا به سرطان با آن آشنا نیستند.از این رو برای آشنایی بیشتر با طب تسکینی و روش‌های درمانی آن با مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌ العلاج و سرطان استان گلستان که اجرا کننده این طرح در گلستان بوده است به گفتگو نشستیم.

عبدالرحیم حزینی که مشاور معاون اجتماعی وزیر بهداشت هم هست، در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که تغییر سبک زندگی و اصلاح آن از عوامل عمده غلبه بر سرطان‌ها و بیماری‌ها است، اظهارکرد: سلامت روان امروزه یکی از ملاک‌های اصلی ارزیابی سلامت یک جامعه است و بی‌شک نقش چشمگیری در کارآمدی و پیشرفت آن دارد.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت که هدف خود را دستیابی به عالی‌ترین سطح ممکن بهداشت برای همه مردم تعیین کرده، در اساسنامه خود در تعریف سلامت اشاره دارد منظور از سلامت، حالت رفاه کامل جسمانی، روانی و اجتماعی است، و صرفاً فقدان بیماری نیست.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: بر اساس این تعریف فردی دارای سلامت روان است که توانمندی‌های خود را بشناسد و توانایی مقابله با استرس‌های روزمره را داشته باشد و به شکل مفید و مؤثری در جامعه مشارکت و فعالیت کند.

آرامش اولین شرط روان سالم است

وی در خصوص توجه به جنبه‌های روانی سلامت اجتماعی، تصریح کرد: راهکارهای متعددی برای تضمین سلامت روان بیان‌شده که بدون تردید آرامش اولین شرط روان سالم است و در سایه آن می‌توان به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت هم رسید.

حزینی بابیان اینکه منظور از آرامش، آرامش نسبی و نداشتن دغدغه‌های متعدد و گاه فلج‌کننده، است، اظهار کرد: یکی از نکات مهم این است که فرد بتواند به‌درستی شرایط را ارزیابی و برای رفع و کاهش این نگرانی‌ها اقدام کند.

وی افزود: در صورتی هم که مشکلات قابل‌حل نیستند باید به‌گونه‌ای با آن‌ها کنار آمد که اجازه نداد گرفتاری‌ها، عملکرد و زندگی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث سلب آرامش شود.

بروز مناسب هیجان‌ها از ویژگی‌های سلامت روان است

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان توانایی کنترل و بروز مناسب احساسات و هیجان‌ها را از دیگر ویژگی‌های مهم سلامت روان دانست و گفت: بروز احساست باید به‌گونه‌ای باشد که ازیک‌طرف فرد نخواهد احساس‌هایش را سرکوب کند و از طرف دیگر، مهارگسیخته آن‌ها را بروز ندهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از خصوصیات ذهن سالم، شناخت است، تصریح کرد: منظور از شناخت، مجموعه‌ای از توانایی‌های مغز شامل هوشیاری، توجه و تمرکز، حافظه، زبان و... است که هر فردی با توجه به شرایط خود از آن بهره‌منداست.

حزینی اظهار کرد: سالم بودن این توانایی‌ها تأمین‌کننده و نشانگر بخشی از سلامت روان ما هستند.

وی افزود: همه توانایی‌ها و خصوصیات گفته‌شده خود را به‌صورت یک نماد بیرونی و عینی بروز می‌دهند که آن رفتار است.

سلامت معنوی باعث کاهش مبتلا به بیماری‌های مزمن می شود

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: داشتن سلامت معنوی یکی از عوامل مؤثر در بهبودی بیماران مبتلابه بیماری‌های مزمن مخصوصاً«سرطان» است.

وی تصریح کرد: تجسم آینده و یافتن راهکارهایی که از وقوع مشکلات و خطرات احتمالی در دهه‌های آتی عمر پیشگیری می‌کند، علم نوینی است که تحت عنوان آینده‌پژوهی و سبک صحیح زندگی در جوامع مدرن به آن پرداخته می‌شود.

حزینی اظهار کرد: افراد با اصلاح «سبک زندگی» خود می‌توانند مانع از سرطان که دشمن سلامتی آن‌ها است شوند.

وی افزود: شیوه زندگی نادرست، شامل رفتارهای غلط روزمره و همچنین عادات غلط غذایی عامل بسیار مهمی در ابتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان در خصوص چند عامل رفتاری و غذایی که باعث ایجاد سرطان می‌شود، گفت: عدم رضایت فرد از کارهای مفیدی که انجام می‌دهد و توجه بیش‌ازحد به این‌که نتیجه کار چه می‌شود، خشم، نداشتن خواب کافی یا داشتن خواب زیاد، نداشتن تفریح کافی و مفید، نداشتن روحیه گذشت باعث به وجود آمدن این بیماری خواهد شد.

وی افزود: فعالیت در محیط کار نامناسب که دائم فرد را در معرض استرس‌های فراوان قرار می‌دهد، داشتن افکار منفی، ناامیدی و دلسوزی بیش‌ازاندازه برای دیگران از دیگر عوامل هستند.

استرس یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری سرطان است

حزینی استرس را یکی از مهم‌ترین عامل دانست و اظهار کرد: استرس باعث آزاد شدن هورمون کورتیزول و در نهایت تضعیف سیستم ایمنی فرد و مستعد قرار گرفتن در معرض سرطان می‌شود.

وی در خصوص وزن بالا و اینکه بین چربی اضافه بدن و سرطان ارتباط وجود دارد، افزود: چاقی به‌صورت یک التهاب مزمن تولید هورمون‌های طبیعی بدن مانند انسولین، تستوسترون و استروژن را مختل می‌کند که میزان غیرطبیعی این هورمون‌ها عامل ایجاد سرطان می‌شود.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: عدم تحرک و ورزش، عدم محافظت پوست در برابر آفتاب، عدم انجام آزمایش‌های پزشکی و غربالگری به‌صورت منظم، عدم نرمال بودن هورمون‌های بدن، کشیدن سیگار و مصرف الکل. مصرف میوه و سبزیجات به میزان خیلی کم از دیگر مواردی هستند که باید نسبت به آن توجه داشت.

وی افزود: مواد غذایی مانند سبزیجات و میوه حاوی ویتامین سی پتاسیم و فیبر هستند که مانع از ایجاد سرطان می‌شوند.

حزینی مصرف بیش‌ازاندازه گوشت قرمز، شکر، غذاهای سرخ‌کردنی و فست فودها، گوشت‌های کباب شده و غذاهایی که به میزان زیادی سوخته‌اند را از دیگر موارد سرطان اعلام کرد و اظهار کرد: مصرف چربی‌های اشباع ریسک سرطان‌های روده، پروستات، رحم و تخمدان را بالا می‌برد.

وی افزود: بهتر است روغن‌های گیاهی بخصوص روغن‌زیتون و کنجد را وارد رژیم غذایی خود کنیم.

مدیرعامل کانون حامیان بیماران صعب‌العلاج و سرطان استان گلستان گفت: همان‌طور که گفته شد در تمام عادات و رفتارهای ما عوامل سرطان‌زا به‌صورت نهفته قرار دارد، مهم این هست که ما روش زندگی و رفتارهای خود را اصلاح کنیم تا مانع از حضور دشمن سلامتی‌مان که همان سرطان هست شویم.

منبع : مهر

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه