مصرف کالای ایرانی چرا و چگونه؟!

دانشجویان علی آباد کتول معتقد هستند رواج مصرف کالای ایرانی پیش نیازهایی دارد که انجام آن متوجه همه ی مردم، تولید کنندگان، مسئولان است.

به گزارش زرین نامه؛ نامگذاری هر سال و تعیین شعار سال توسط مقام معظم رهبری، آیینی نیکوست، که به صورت هدفمند از سوی ایشان برای حل مشکلات اساسی کشور و حرکت رو به کمال آن، بنا شد. امسال بر اساس همین رسم نِکو، سال «حمایت از تولید ملی» نام گرفت تا راهی برای داشتن اقتصادی قوی و پویا، رشد و پیشرفت کشور و مقابله با استعمار باشد.

حمایت از تولیدات داخلی یک کشور، هم در غرب عالم هستی و هم در شرق، موثر و مرهمی بر اقتصادهای ضعیف بنیان است، اما این مرهم موثر و شفا دهنده نیست مگر که به آن عمل شود. یکی از دلایل وجود اقتصاد قوی در کشورهایی مانند چین و ژاپن نیز حمایت مردم از تولیدات داخلی شان بوده است.

دانشجویان علی آبادکتول درباره حمایت از کالای ایرانی و دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر مهم را اینگونه پاسخ داده اند:

علی کمایستانی دانشجوی رشته تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول دراین باره می گوید: ما در تاریخ می خوانیم که از دیرباز بزرگانی چون کریم خان زند، امیرکبیر نیز بر تولید ملی و حمایت از تولید آن تاکید داشتند. به عنوان مثال در تاریخ آمده است، که کریم خان ظروف چینی بازرگان چین را در محضر آن ها شکسته و گفت برای من ظروف مسی ایرانی ارزش بیشتری دارند.

وی در پاسخ به این سوال که شما در زندگی دانشجویی و یا در خوابگاه چه میزان از کالای ایرانی استفاده می کنید، اظهار می کند: من تا آن جایی که بتوانم از کالای ایرانی استفاده می کنم و تقریباً 70 درصد از کالای مورد استفاده من، کالا تولید ملی است.

کمایستانی می افزاید: چیزی که امروزه بارز است و مطمئناً همه ی ما می بنیم، این است که بسیاری از کالاهای داخلی کیفیت لازم و استاندارد را ندارند، اما با اعتماد و حمایت مردم، دور از انتظار نیست که کالای ایرانی استاندارد های لازم را کسب و برای ما جوانان کشور فرصت شغلی کلان به وجود آورد.

تبلیغ و ترویج کالای ایرانی نیازمند حمایت جوانان ایرانی

محسن قرائی از دانشجویان رشته مهندسی برق این واحد دانشگاهی نیز در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان می کند: من به غیر از لوازم الکترونیکی مثل گوشی و لپ تاپ و .. که تقریباً در کشور نداریم، 80 درصد مصارفم ساخت ایران است.

وی خانواده را بهترین نهاد برای تبلیغ کالای داخلی می داند و درباره نقش جوانان در تبلیغ کالای ایرانی می گوید: به نظر من اگر جوانان به جای این که دنبال مارک و برند های خاص و خارجی باشند، اول خودشان و دوم خانواده شان را به مصرف کالاهای داخلی ترغیب کنند، کار بزرگی در این زمینه انجام می شود.

قرائی یکی از موانع عدم موفقیت در تولید ملی را نوع بازرسی کالاها دانسته و می گوید: متاسفانه نظام دولتی ما، ساز و کار قابل اعتمادی برای بازرسی از تولیدات داخلی ندارد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات ما کیفیت نامطلوب بعضی از محصولات است که برند ایرانی را خراب کرده، می افزاید: متاسفانه برخی از برند های خوب ما به دلیل ذهنیت بد مردم نسبت کالاهای دیگر ضربه خورده است و اگر یک سازو کار خوب برای بازرسی کالاها و ارتباط کیفیت تولیدات با نظام مالیاتی به وجود بیاید، هم تولید کننده مجبور به ارائه کیفیت مطلوب شده و هم مردم به استفاده از کالای ایرانی ترغیب می شوند.

تولید کنندگان کیفیت را ارتقاء دهند

فاطمه ابراهیم زاده دانشجوی مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نیز میزان استفاده خود را از کالای ایرانی بسیار کم دانسته و معتقد است: کالای ایرانی جای رقابت با مشابه خارجی خود را ندارد.

وی اظهار می کند: کالاهای ایرانی واقعاً کیفیت ندارند و در بعضی از موارد یکبار مصرف هستند. کالای ایرانی با توجه به مدل خارجی خودش و با توجه به مبلغش بسیار بی کیفیت است.

ابراهیم زاده تاکید می کند: مسلماً اگر کالای ایرانی با کیفیت شود، من هم استفاده می کنم و خیلی هم خوشحال می شوم که به اقتصاد کشورم کمک کنم.

این دانشجوی علی آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا شما حتی لوازم تحریری که همراه خود دارید، تولید داخلی نیست، می گوید: این بر همه مشهود است که خرید مردم یک کشور از تولیدات داخلی آن کشور باعث رشد اقتصاد آن کشور شده و برای جوانانش فرصت شغلی ایجاد می شود، اما مشروط بر اینکه آن کالا قابل استفاده باشد. متاسفانه امروز می بینیم برخی از کارخانجات داخلی تولیدات انبوه اما بی کیفیت دارند و نگاه مردم را نسبت به کالای ایرانی مشکل دار کرده اند. امیدوارم روزی برسد که در خانه هر ایرانی غیر از جنس ایرانی، جنس دیگری نباشد.

مسئولین کالای داخلی مصرف کنند اگرچه فعلاً کیفیت پایین است 

محمد صادق اسدی دانشجوی سال آخر رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول نیز در پاسخ به این سوال که به نظر شما باید چه اقداماتی از طرف مردم انجام گیرد تا زمینه ورود شما به بازار کار مهیا شود، گفت: خرید کالای ایرانی توسط همه ی اقشار جامعه ترویج یابد. مسئولین کالای ایرانی را اگر چه با کیفیت کمتر، در ادارات خود استفاده کنند. همچنین مرغوبیت کالاهایی داخلی که استفاده کرده اند را میان سایر مردم تبلیغ کنند.

وی درباره لزوم حمایت و استفاده از کالا ایرانی اظهار می کند: حمایت از کالای داخلی سبب رونق اقتصاد کشور، خودکفایی، از بین رفتن وابستگی و بی اثر کردن تحریم ها، به چرخه درآمدن اقتصاد مردم، اشتغال زایی و همچنین افزایش آمار ازدواج، تحکیم بنیان خانواده و کاهش مفاسد و جرم ها می شود.

پیشرفت اقتصاد کشور نیازمند صبر و حمایت مردم

فرزانه شعبان دانشجوی ارشد مهندسی IT شهرستان علی آباد کتول نیز در گفت و گو با خبرنگار زرین نامه لزوم حمایت از کالای ایرانی را با طرح مثالی اینگونه تشریح می کند: وقتی رایانه ساخته شد، کسی فکر نمی کرد آن کامپیوترهای غول آسای اولیه به سیستم های کوچک قابل حمل تبدیل شود. پیشرفت در هر علمی نیازمند صبر و کوشش است. وقتی من به عنوان مصرف کننده هیچ صبری برای پیشرفت کالای کشورم ندارم، قطعاً هیچ وقت رشدی در اقتصاد کشورم هم نخواهیم دید.

وی با بیان اینکه لازمه پیروزی کشورمان در اقتصاد، صبر و شکیبایی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی است، می افزاید: من یکی از مهم ترین وظایف خود را تلاش برای تشویق دوستان و آشنایان جهت استفاده از کالای ایرانی می دانم.

شعبان همچنین با تاکید بر لزوم ارتقاء کیفیت کالای ایرانی، یادآور می شود: البته هنگامی که کالا مرغوب باشد نیازی به تبلیغات گسترده نیست که در علم تجارت الکترونیک به این نوع تبلیغات، تبلیغات زبان به زبان گفته می شود. یعنی وقتی خریدار یک کالا، مورد پسندش قرار می گیرد، به یک تبلیغ کننده برای تولید کننده تبدیل می شود بدون آن که تولید کننده هزینه ای جهت تبلیغات پرداخت کند.

وی تاکید می کند: حمایت از کالای ایرانی سبب کاهش وابستگی به کشور های دیگر و همچنین کاهش نرخ بیکاری جوانان کشور می شود. لذا اگر بتوانیم فرهنگ استفاده از کالای ایرانی را در جامعه نهادینه کنیم، بسیاری از مشکلات امروزمان حل می شود.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه