هنر سفالگری شعبده ای از جنس آب و خاک است!

 آموزش سفال گری سن و سال خاصی ندارد ولی هر چه بچه ها زود وارد این هنر شوند بهتر است. چرا که علاوه بر سرعت یادگیری این هنر، هنر دست ورزی باعث تمدد اعصاب،  افزایش تمرکز و سایر قوای ذهنی و جسمی آنها شده که در سایر موقعیت های زندگی نظیر درس، اقتصاد و ... نیز به مدد آنها می آید.

به گزارش زرین نامه: هنر سفالگری و خلق آثار هنری با آب و خاک یکی از هنرهای ماندگار انسان از دوره های باستان تا به امروز است. ارزانی و فراوانی مواد اولیه در طبیعت ، امکان خلق آثار هنری و بدیع، عدم نیاز به وسایل و ابزار پیچیده یا گران قیمت و ... باعث پایداری و ماندگاری این صنعت شده است.

صنعت سفال در اکثر نقاط جهان رونق داشته است و در سرتاسر گیتی بقایای ظروف و اشیاء سفالی کشف شده است. ساخت سفال در ایران هم سابقه‌ای طولانی و درخشان دارد و هنرمندان فراوانی به این هنر پرداخته اند. با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص این سرزمین، که در محل تقاطع تمدن‌های باستانی و مسیرهای کاروان‌های مهم واقع شده بود، تقریباً در همه نقاط کشور از ایران، در زمان‌های مختلف ساخت سفال رواج داشته است.

علاقه مندان به صنعت سفال در کشور ما نیز کم نیستند و در حال حاضر با تکیه به دانش بومی و استفاده از تجربیات اساتید قدیمی در حال آموزش این هنر بدیع به نسل جوان هستند. عاطفه سوخته سرایی مدیر کارگاهسفال و سرامیک ژیکال، یکی از اساتید و هنرمندان گلستانی سفالگری در کشور است که در حال حاضر به آموزش جوانان اشتغال دارد. با ایشان گفتگوی کوتاهی در باب هنر و صنعت سفالگری انجام داده ایم:

از چه زمانی به هنر سفالگری علاقه مند شدید؟

بنده از دوران دانشجویی به خلق اثار هنری بدیع به ویژه سفالگری علاقه مند بودم اما 5 سال است که به طور جدی و حرفه ای این هنر را دنبال می کنم. استاد جابر شکاری در خانه سفال جرجان هم در روند پیشرفت من تاثیر بسزایی داشتند و همواره قدردان زحمات ایشان هستم

در حال حاضر چه دوره هایی در آموزشگاه شما تدریس می شود؟

سفال گری دارای بخش ها و رشته های متعددی است که هر از آنها دارای زیر شاخه های فراوانی هستند. در حال حاضر دوره های سفال گری مقدماتی، چرخ کاری، مجسمه سازی، لعاب کاری و کاشی سنتی و ... در اموزشگاه ما تدریس می شود. هنر جو ها پس از گذاراندن دوره های مقدمایت می توانند وارد دوره پیشرفته و تخصصی شوند.

از چه سنی می توان سفالگری را آموخت ؟

حقیقت امر آموزش سفال گری سن و سال خاصی ندارد ولی هر چه بچه ها زود وارد این هنر شوند بهتر است. چرا که علاوه بر سرعت یادگیری این هنر، هنر دست ورزی باعث تمدد اعصاب،  افزایش تمرکز و سایر قوای ذهنی و جسمی آنها شده که در سایر موقعیت های زندگی نظیر درس، اقتصاد و ... نیز به مدد آنها می آید.

تا کنون چه نمایشگاه هایی برگزار کرده اید؟

نمایشگاه آثار سفالی یلدا در سال 98 در گرگان و بازار چه هنری در خرداد 99 در گرگان از جمله نمایشگاه هایی هستند تا کنون شرکت داشته ام. در صدد هستیم پس از پایان کرونا نیز نمایشگاه دیگری برگزار کنیم.

سخن پایانی

هنر سفال و سفالگری بر خلاف تصور عده ای آب بازی و گل بازی نیست بلکه یک هنر اصیل و ماندگار است که در همه جای شناخته شده است و طرفداران فراوان دارد. هر چند پرداختن به هنر یک ضرورت است اما تلفیق هنر با اقتصاد نیز در جامعه کنونی امروز یک باید است.  با توجه به بیکاری گسترده در سطح جامعه به خانواده ها توصیه می شود، در کنار درس فرزندان خود را نسبت به یادگیری یک هنر ترغیب کنند تا علاوه بر کسب مهارت و آموختن یک هنر، منبع درآمدی داشته باشند. چرا که کسب در آمد از طریق هنر را می توان به عنوان شغل دوم ولی درآمد اول در نظر گرفت. سفالگری یکی از این رشته هایی است که علاوه بر اقناع هنری افراد، می تواند در زمینه بهبود اقتصاد خانواده ها نیز موثر باشد.

کارگاه آموزشی ژیکال این افتخار را دارد که به علاقه مندان سفالگری آموزش داده و در پایان دوره نیز گواهی نامه صنایع دستی از سوی سازمان میراث فرهنگی اعطا خواهد  شد. امید است با توجه ویژه مسئولان و دست اندرکاران هنر کشور، زمینه برای توسعه آموزش هنر به ویژه سفالگری فراهم شود تا جوانان بیشتری به این هنر بپردازند.

 

photo 2020 08 03 14 25 04

 

photo 2020 08 03 14 25 10

photo 2020 08 03 14 25 14

 

photo 2020 08 03 14 25 18

 

photo 2020 08 03 14 25 46

 

photo 2020 08 03 14 25 53

 

photo 2020 08 03 14 25 43

آدرس اینستا گرام: zhiikaa_ceramic

تلگرام: zhikall_ceramic

آدرس آموزشگاه: علی آباد کتول – خ امام رضا(ع) – مقابل برج سرمایه – ساختمان پرشین – طبقه سوم – آموزشگاه ژیکال

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه