جشنواره بین‌الملل فرهنگ اقوام گلستان 8 سال در مسیر تکرار

شنیدن این جمله که گلستان استانی زیبا و سرشار از جاذبه‎های گردشگری است شاید همچنان برای برخی جذاب باشد اما برای کسانی که این جمله را بارها شنیده‎اند، دیگر جذاب نیست.

به گزارش زرین نامه ؛ در سال‎های گذشته به کرات از گلستان به عنوان ایرانی کوچک یاد شده، اما سوال اینجاست که چرا این ایران کوچک نتوانسته هیچ سودی از این مزیت خود کسب کند و همچنان در بخش گردشگری دچار روزمرگی است.

هشت سال پیش، در ابتکاری بدیع، گلستان میزبان یک جشنواره ملی و سپس بین‎المللی تحت عنوان «جشنواره اقوام» شد و اکنون در حال برگزاری هشتمین سال برگزاری این همایش به سر می‎برد، جشنواره‎ای که به دلیل نداشتن اهداف متعدد از جمله نگاه اقتصادی، با وجود همه خوبی‎هایش هیچ تاثیری بر توسعه بخش گردشگری در گلستان نداشته است.

گفته می‎شود، 30 استان و 26 کشور دنیا در قالب 40 سفیر، کاردار و میهمانان خارجی از روز گذشته 16 مهر در هشتمین جشنواره برون‎رفت این جشنواره پرهزینه برای استان چیست.

اینکه چنین همایشی در استان با چنین حجم میهمان برگزار ‎شود، اقدامی مبتکرانه است، اما باید به این موضوع توجه کرد که پس از گذر چند سال این همایش بین‎المللی چه سودی برای توسعه گردشگری در استان داشته است.

همیشه گلستان را به عنوان استانی دارای جاذبه‎های بزرگ گردشگری و سرمایه‎گذاری معرفی کرده‎ایم و این نقاط قوت برجسته را متمایز از دیگر نقاط کشور دانسته‎ایم، اما برای هدایت این مزیت‎ها به سمت عملیاتی شدن و درآمدزا کردن چه تلاشی از خود بروز داده‎ایم.

برگزاری هشت ساله یک جشنواره آن هم در سطح بین‎المللی شاید در اوایل مهم‎ترین هدفش معرفی استان ناشناخته و نوپایی چون گلستان بود، اما برگزاری چند باره آن، آن هم بدون هدف والاتری چون توسعه استان تنها می‎تواند برای متولیان کشوری و استانی یک کارنامه کاری باشد، اما برای کل استان نمی‎تواند چندان سودمند باشد.

*تغییر جهت اهداف اولیه برگزاری همایش باید به سمت اهداف توسعه‌محورانه

برنامه‎ای با چنین تجربه، رویکرد و گستره‎ای آن هم سابقه چند ساله، نه‌تنها باید به دنبال اهداف اولیه خود باشد بلکه باید اهداف بیشتر دیگری را در برنامه‎ریزی‎های خود تعقیب کند تا بتواند نتیجه مناسبی را عاید استان سازد وگرنه مانند هر سال چند میهمانان استانی و خارجی را گردهم می‎آوریم و باز هم روز از نو و روزی از نو.

به‎ راستی آیا در این برنامه توانسته‎ایم از حضور سفیران کشورهای عموما همسایه برای افزایش صادرات خود بهره بگیریم و در مسیر توانمندسازی استان در این بخش استفاده کنیم.

آیا دستگاه گردشگری و میراث فرهنگی به عنوان یکی از متولیان صنایع دستی در استان توانسته ‎است، به عنوان مثال «فرش ترکمن» را از وضعیت نامناسب فعلی خارج ساخته و دوباره به عنوان یک برند ارزشمند حداقل به میهمانان داخلی و خارجی عرضه کند.

*تداوم روال فعلی گردشگری، گلستان را به جایی نمی‎رساند

برآیند حضور این همه کشور که اکثرا مردمش دلبستگی‎های فرهنگی و حتی قومیتی به این ملت دارند چه بوده، آیا توانسته‎ایم این کشش‎های فرهنگی را مبنای افزایش مناسبات و برقراری خطوط ارتباط هوایی برای گسترش توریسم به استان قرار دهیم.

شاید این نکته از، آیت‌الله «سید کاظم نورمفیدی» امام جمعه گرگان بهترین توصیه در این بخش باشد، وی با اشاره به برگزاری جشنواره اقوام در گلستان گفت: وقتی قومی پیشرفت قوم دیگر را می‎بیند خودش را به تحرک می‌اندازد و برای رسیدن به پیشرفت تلاش می‎کند و باعث رسیدن به کمال می‎شود.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان اینکه مسئولان باید به توانایی‎های استان بیشتر توجه کنند، افزود: انتظارم از مسئولان این است که نگاهشان روزمرگی نباشد و نگاه توسعه‎ای به استان گلستان داشته باشند.

نورمفیدی با بیان اینکه باید گردشگری را در سطح گلستان افزایش دهیم، افزود: توجه به بندر «خواجه نفس» و سواحل استان به خصوص جزیره «آشوراده» موجب رواج گردشگری در گلستان می‌شود.

همه این توصیه‎های دلسوزانه، موید تاکید بر توجه میراث فرهنگی استان به برون‎رفت از روزمرگی و به خرج دادن ابتکار برای خارج کردن استان از وضعیت فعلی در عرصه گردشگری است.

*خط مرزهای ارزش‌های اسلامی در دستور کار جشنواره اقوام در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز از برپایی 165 غرفه فضای بسته نمایشگاهی و 20 غرفه در فضای باز جشنواره اقوام در گلستان خبر داد و گفت: 11 کشور در هشتمین جشنواره اقوام استان گلستان غرفه دارند.

قربان عباسی اظهار کرد: 30 استان و 26 کشور در قالب 40 سفیر، کاردار و میهمانان خارجی از 16 مهر در هشتمین جشنواره اقوام حضور دارند.

وی ادامه داد: افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، فرانسه، قرقیزستان، اتریش، کرواسی، برزیل، اسپانیا، عمان و اندونزی از کشورهای حاضر در این جشنواره هستند.

عباسی در زمینه غرفه‎های حاضر در این جشنواره تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی از 30 استان کشور در 80 غرفه صنایع دستی حضور دارند که از این تعداد 45 غرفه صنایع دستی مخصوص هنرمندان استان گلستان است.

*توجه به رویکرد اقتصادی در همایش سالانه اقوام گلستان

وی با بیان اینکه خط مرزهای ارزش‌های اسلامی هم در دستور کار این جشنواره است، گفت: غرفه شهدا اقوام ایران زمین و غرفه عفاف و حجاب در کنار غرفه سازنده درب حرمین کاظمین که در استان گلستان است هم در این جشنواره وجود دارد.

عباسی با بیان اینکه برای بین‌المللی شدن این جشنواره حتما باید از 10 کشور عضو «اکو» هم دعوت می‌کردیم گفت: 6 کشور عضو سازمان «اکو» به عنوان میهمان در این جشنواره حضور دارند.

وی در خصوص مراسم‌های برگزار شده در این جشنواره افزود: استان گلستان در مراسم موسیقی اقوام بیشترین سهم را دارد تا فرهنگ گلستان را به کشورهای آسیایی و اروپا معرفی کنیم.

عباسی ادامه داد: معرفی و نمایش آداب و سنن و شیوه‌های زندگی اقوام و چادرنشینانی که در استان‌های مختلف وجود دارند با برپایی حدود 16 چادر انجام می شود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه سوغات استان‌های مختلف و سوغات گلستان و برنامه تورگردانی یک روزه با سفرا و کسانی که به عنوان غرفه‌دار خارجی در استان گلستان سفر خواهند کردند از دیگر برنامه‌های این جشنواره است.

عباسی بیان اینکه از 15 روستای هدف و گردشگری که از استان گلستان هستند در این جشنواره دعوت شده است، افزود: از کشور آلمان و عراق در حوزه گردشگری هم دعوت کرده این تا در این جشنواره حضور داشته باشند.

هشتمین همایش اقوام نیز به زودی پایان خود را تجربه خواهند کرد، با مروری بر اتفاقات این جشنواره، باید امیدوار باشیم جشنواره‎هایی از این دست با توجه به هزینه‎های بالا بتواند سودی را عاید استان محروم و نیازمند به توسعه گلستان کند و متولیان آن و مسئولان ارشد استان افق‎های بزرگ‌تری را برای چنین همایشی ترسیم کنند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه