30 استان در جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین شرکت کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: 30 استان کشور، صنایع دستی و هنرهای سنتی خود را در هشتمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین به نمایش گذاشتند.

به گزارش زرین نامه ؛ قربان عباسی در افتتاحیه هشتمین جشنواره بین‌المللی اقوام ایران زمین اظهار داشت: سال‌های گذشته سعی ما بر آن بود که این جشنواره به صورت بین‌المللی و دائم در استان گلستان برگزار شود که این امر خوشبختانه محقق شد.

وی ادامه داد: از 6 کشور عضو اکو و 20 کشور دنیا برای شرکت در این جشنواره دعوت شد که خوشبختانه بسیاری از آنها این دعوت را پذیرفته و در این جشنواره شرکت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: فردا تور گردشگری و استان‌گردی برای سفرا، کارداران و افراد حاضر در جشنواره برگزار می‌شود تا بهتر بتوانند استان گلستان را به دنیا معرفی کنند.

وی اظهار داشت: این جشنواره در چهار روز اجرا می‌شود و رسانه‌های داخلی و چهار خبرگزاری خارجی نیز در حال حاضر به صورت آنلاین اخبار این جشنواره را پوشش می‌دهند.

عباسی ادامه داد: هرچند در قرن بیست و یکم، قرن تحول عظیم در عرصه ارتباطات، مشاهده می‎شود برخی از بنیان‌های تاریخی و فرهنگی ملت‎ها دستخوش تغییر و تحول شده‎اند، ولیکن عنایت به این بنیان‎ها امری اجتناب‎ناپذیر و از ضروریات ملت‎ها است.

وی گفت: ایران سرزمینی است در برگیرنده اقوام گوناگون با باورها، اعتقادات و آداب و رسوم خاص، اقوامی که در عین تنوع و تفاوت‎های بسیار در چارچوب مرزهای فرهنگی این سرزمین آن چنان به‌هم آمیخته‎اند که واحد منسجمی به نام هویت ملی ایرانی را تشکیل داده‎اند، استان گلستان نیز، از این امر مستثنی نیست، وجود انبوه جاذبه‎های اکوتوریسم (که استان را به گنجینه اکوتوریسم ایران مشهور کرده است) یادمان‎هایی چون گنبد قابوس که به ثبت جهانی رسیده و خرابه‌های شهر تاریخی جرجان و تمیشه و صدها اثر ارزشمند دیگر در استان گواهی از این مدعاست.

عباسی افزود: به همین منظور، نگهداری و صیانت از این آثار گران‌بها که پیشینه تاریخی بیش از 7000 ساله استان را نمایان می‎کند به ویژه «میراث قومی» گلستان و ایران عزیز از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین یک موقعیت ترویجی است، که در آن همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار می‎گیرد تا ضمن معرفی فرهنگ‎های قومی و منطقه‎ای، به ویژگی‎های خاص مناطق نیز توجه شود.

وی ماهیت اصلی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین را فراهم ساختن شرایط برای بسط و گسترش فرهنگ‎های مختلف ایرانی برای تحقق اهداف ترویجی برای رشد و توسعه صنعت گردشگری دانست و افزود: برگزاری هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین با نگرش مثبت دولت می‎تواند تلقی نگاهی بومی و اقلیم‎گرا به استجابت اهداف فوق‌الذکر باشد که هم اینک با گستردگی هر چه بیشتر در استان گلستان در حال اجراست، بی‎شک در این راه نمی‎توان تاثیرات اجتماعی و فرهنگی که بر نهاد جامعه می‎نشیند نادیده گرفته شود و این خود نشان از آگاهی مردم و توجه مسئولان به این امر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: از طرفی خیل عظیم بازدید‌کنندگان و بازدید‌شوندگان سرمایه انسانی عظیمی را فراهم آورده‎اند تا این مساله مهم به اثبات برسد که سرمایه‎های انسانی می‎تواند نقطه اتکای عزیمت و حرکت گلستان به توسعه‎های بعدی و عمیق باشد آن چه در این دوره از جشنواره و براساس باورداشت‎های عمیق و اصیل فرهنگی و اسلامی در حال وقوع است ایجاد زیست شادمانه و اتحاد بیشتر و تاثیر بازخوردهای فرهنگی برای مردم است و تلاش شده تا با هدایت به سمت اهمیت بر کرامت انسانی در حفظ میراث کهن و باورداشت‌های بومی مناطق مختلف کشور تاکید داشته باشد./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه