واکنش‌ گلستانی ها به حکم اعدام آیت‌الله نمر النمر

یک قاضی سعودی گفت: شیخ نمر باقر النمر روحانی عربستانی را که دستگیری وی در دو سال پیش به خشم عمومی و تظاهرات در مناطق شیعه‌نشین این کشور منجر شد، به اعدام محکوم کرد؛ این خبر را برادر وی منتشر کرده و در رسانه‌های عربی نیز تأیید شده است.

به گزارش زرین نامه ؛ شیخ "نمر باقر النمر" ‌روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1337 در شهر "العوامیه" دراستان القطیف در شرق عربستان در خانواده‌‌ای اهل علم و دین، به دنیا آمد که از آن علمایی چون "آیت‌الله شیخ محمد بن ناصر آل نمر" و خطبای حسینی چون جدش حاج "علی بن ناصر آل نمر" سر بر آورده بودند.

وی در سال 1400 میلادی برای انجام تحصیلات حوزوی به ایران آمد و در حوزه علمیه قائم (عج) در تهران به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و پس از 10 سال عازم سوریه شد و مدتی را نیز در حوزه علمیه حضرت زینب (س) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت.

شیخ نمر تحصیلات علوم دینی خود را در سوریه و در حوزه علمیه حضرت زینب(س) ادامه داد و پس از مدتی از جمله معروف‌ترین و شایسته‌ترین مدرسان علوم مذهبی و دینی در حوزه‌های علمیه به شمار آمد. از این رو سال‌ها اداره حوزه علمیه حضرت قائم (عج) در سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد.

شیخ النمر نزد اساتیدی همچون آیت الله العظمی سید محمد تقی مدرسی و آیت الله سید عباس مدرسی و آیت الله خاقانی در تهران و سوریه به تلمذ پرداخت.

آن چیزی که باعث سالها تعقیب، زندان و شکنجه شیخ النمر در عربستان شده، دیدگاه‌های وی در قبال آل سعود است.

وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمه‌ای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.

وی در خطبه‌های نماز جمعه خود نیز بارها گفته است که شیعیان عربستان، دیگر در برابر توهین‌ها و تعدی‌ها و تجاوزات آل سعود سکوت نخواهند کرد و در این باره خطاب به آل سعود گفت که "ما ساکت نمی‌مانیم که هرآنچه بخواهید برسر ما بیاورید؟ هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش‌ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید".

شیخ نمر همواره در خطابه‌‌هایش رژیم سعودی را به اعمال "سیاست‌‌های تبعیض ‌آمیز طایفه‌ای سازمان یافته و منظم به ویژه در مناطق شرقی عربستان و به خصوص در دو منطقه "الاحساء" و "القطیف" متهم می‌کرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.

وی برای اولین بار در سال 2006 بازداشت شد. اولین بازداشت وی در حالی صورت گرفت که از کنفرانس بین المللی که در بحرین برگزار شده بود بازگشت و دلیل بازداشت وی نیز ارائه درخواستی از دولت عربستان برای بازسازی قبرستان بقیع و به رسمیت شناختن مذهب تشیع بود.

وی در سالهای 2008 و 2009 نیز به دلیل انتقاداتی که از رژیم آل سعود کرده بود بازداشت شد.

اما در سال 2012 پس از انتقاد از یکی از اعضای رژیم آل سعود توسط حمله مسلحانه نظامیان آل سعود زخمی و سپس بازداشت شد.

دستگیری شیخ نمر به دست پلیس که با شلیک گلوله و جراحت وی همراه بود، به چندین روز تظاهرات منجر شد که در جریان آن دست‌کم سه تن جان باختند. تظاهرات اعتراضی ‌دوره‌ای به این منطقه برگشته است و در جریان آن از سال ۲۰۱۱ تاکنون، بیش از ۲۰ تن کشته شده‌اند.

این روحانی شیعه سرشناس عربستانی ازسوی رژیم سعودی به اتهاماتی از قبیل «فتنه انگیزی» و «دعوت به برهم زدن وحدت ملی» متهم است.

*********************

امام جمعه قازانقایه خبرداد:

محکومیت حکم اعدام آیت الله نمر از سوی علمای اهل سنت ترکمن صحرا

بعد از اعلام صدور حکم اعدام برای عالم روحانی شیعه در عربستان واکنشهای زیادی در سراسر جهان علیه این حکم صورت گرفت.

در همین رابطه گفتگویی با حاج ناصر آخوند قزل ، امام جمعه ی قازاقایه انجام دادیم .

نظر علمای اهل سنت منطقه ی ترکمن صحرا در خصوص حکم اعدام دولت عربستان برای یک عالم دینی چیست؟

امام جمعه ی قازانقایه : در اسلام برای صدور حکمهایی همچون اعدام ،‌شرایط و دستورات خاصی وجود دارد و باید آن شرایط وجود داشته باشد که بتوان حکم اعدام را صادر نمود.

در خصوص صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر ، ایشان فقط حرف حقی زده اند و حمایت ایشان نیز از حرکت به حق مردم و حقوق به حقه ی آنها بوده و در هیچ جای شریعت اسلام برای گفتن و حمایت کردن از حق و حقیقت حکم اعدام صادر نشده و از نظر ما این حکم خارج از شریعت اسلام صادر شده است.
آیت الله نمر از حرکتهای به حق مردمی دفاع کرده اند و این جرم نمی باشد.

صدور احکامی اینچنینی توسط دولت عربستان برای چیست و چه معنایی دارد؟

امام جمعه ی قازانقایه:این قبیل احکام در این زمان جز تبعیت بی چون و چرا از آمریکا و غرب که دشمنان سرسخت اسلام هستند نیست و دولت عربستان آگاهانه و یا ناآگاهانه و زیر فشار غرب و آمریکا به صدور چنین احکامی دست زده اند .

ما از دولت آمریکا و غرب می پرسیم : چرا سران این دولتها در خصوص حکم اعدام یک قاچاقچی یا یک تروریست دست به جنجال رسانه ای و تحریم و ...می شود ولی در مقابل احکامی اینچنینی نه تنها حرفی نمی زند و اعتراضی هم نمی کند، بلکه گویی با لذت نشسته و از شعله ور شدن آتش اختلاف بین مسلمانان لذت می برد.

جامعه ی اسلامی ، امروز به چه چیزی نیاز دارد؟

امام جمعه ی قازانقایه : امروز جامعه ی اسلامی در سراسر جهان به وحدت نیاز دارد . آمریکا با استفاده از ایجاد شکاف و تفرقه بین شیعه و اهل سنت قصد از بین بردن اسلام و سرزمینهای اسلامی را دارد.جامعه ی اسلامی و سران حکومتهای اسلامی باید عاملهای اختلاف را شناخته و نگذارند که این عوامل بین آنها اثر بگذارد.

ما قویا و شدیدا صدور حکم اعدام برای این عالم دینی را محکوم کرده و از دولت عربستان می خواهیم این عالم روحانی را سریعا آزاد نماید و با این کار در این زمان خاص باعث شکست طرحهای اختلاف افکنی غرب و آمریکا شود.

*********************

دبیر مجمع نمایندگان گلستان:

اعدام شیخ نمر زلزله ای بر اندام آل سعود/ موج بیداری اسلامی دیگری در راه است

رحمت اله نوروزی نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت حرکت اخیر آل سعود برای اعدام شیخ نمر بیان کرد: همه ی اقدامات و سخنان شیخ نمر در راستای دفاع از اسلام و ولایت فقیه بود که آل سعود توان شنیدن این صدای به حق را در کشور خود نداشته است.

وی اظهار کرد: امروز از گوشه و کنار دنیا شعار حقوق بشر و چند صدایی شنیده می شود اما همان هایی که شعار حقوق بشر را بلندتر سر می دهند توان شنیدن صدای اسلام را ندارند.

نوروزی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم اجرای حکم اعدام شیخ نمر و ادامه ی حرکت هایننگین آل سعود در افکار عمومی مردم عربستان زلزله ای بپا خواهد کرد، زلزله ای که موجی از بیداری اسلامی را بدنبال خواهد داشت.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس اذعان داشت: امروز مسئولین عربستان موضع گیری هایی انجام می دهند که با اسلام واقعی مغایرت داشته و در راستای اهداف امریکا و رژیم صهیونیستی است.

نوروزی با تاکید بر اینکه مسلمانان جهان باید با تمسک به مشترکات دین اسلام اتحاد خود را در برابر نظام استکباری چندین برابرکنند، خاطر نشان کرد: لازم است مسئولین عربستان هرچه سریعتر در راستای خواسته های مردم کشور خود از پوسته ی وهابیت بیرون بیاید و بجای پیروی از امریکا با برنامه های شیطانی و دسیسه های آن ها مبارزه کنند.

*********************

کارشناس مسائل سیاسی :

نهاد های حقوق بشر در برابر حکم اعدام شیخ نمر نباید سکوت کنند

خبرگزاری فارس: واکنش‌ها به حکم اعدام دادگاه سعودی علیه آیت‌الله «نمر النمر»؛ از سازمان ملل تا کف خیابان‌های قطیف

علی محبی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص حکم اعلام شده از سوی دادگاه جنایی ریاض علیه شیخ شیعه عربستانی گفت : اعلام حکم دادگاه جنایی ریاض علیه شیخ نمر باقر النمر بسیار عجولانه و مزحک است.

محبی گفت: شیخ نمر ، یکی از بزرگان شیعه در عربستان قلمداد می شود و اجرای حکم اعدام برای ایشان ، ضربه سنگینی بر پیکره عربستان و دولت وهابیت وارد خواهد کرد و مردم جهان در برابر این حکم واکنش شدیدی نشان خواهند داد.

وی تصریح کرد: از روز گذشته مشاهده می کنید که بازتاب این خبر در رسانه های دنیا ، بازتابهای گوناگونی را به همراه داشته است و اکثر کارشناسان و حقوق دانان جهان ، این حکم را قبول ندارند و بر این باورند که حکم شیخ نمر یک حکم سیاسی است نه قضایی.

این کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما تصریح کرد: نهادهای حقوق بشر نسبت به این موضوع نباید سکوت کنند و بایستی برای بازگرداندن حقوق از دست رفته مردم تلاش بیشتری انجام دهند.

محبی خاطرنشان کرد: شیخ نمر ، یکی از شخصیت های بزرگ دنیای اسلام است و اگر حکم اعدام ایشان اجرا شود شیعیان جهان علیه دولت وهابی عربستان می ایستند و جواب دندان شکنی را به دولت ضد بشری عربستان خواهند داد.

کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفتگوی خودگفت: مقامات سعودی بدانند که مسئله این روحانی بزرگ عربستانی دارای ابعاد بین المللی پیدا کرده است و در صورتی که ریاض بخواهد حکم خود را اجرا کند با فشار بین المللی مضاعفی در زمینه حقوق بشر مواجه خواهد شد.

*********************

انتقاد شدید آخوند نوریزاد به حرکت ننگین آل سعود :

حکم اعدام شیخ نمر برخورد تکفیری با علمای اسلام است

آخوند عدالباسط نوریزاد امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس ضمن محکومیت صدور این حکم از سوی سردمداران آل سعود افزود: صدور چنین احکامی برای عالمی که در حال انجام وظیفه شرعی خود است هیچگونه مشروعیتی ندارد و حاکی از عدم وجود آزادی اندیشه و فکر در عربستان است.

آخوند نوریزاد تصریح کرد: مذاهب اسلامی باید در جهت تبلیغ مذهب خود آزاد باشند و نباید بنا به سلیقه ی شخصی چنین حکم هایی که با عقل و منطق مطابقت ندارد صادر شود، لذا ما علمای اهل سنت شهرستان گنبد این حرکت حکومت عربستان را شدیدا محکوم می کنیم.

وی ادامه داد : اهداف آل سعود تبلیغ مرام وهابیت است و سعی دارد این افکار را به همه مسلمانان تحمیل کند و هر کس با افکار آنان مخالفت داشته باشد در حد تکفیر با آنان برخورد می شود و این امر هیچگونه مطابقتی با اسلام که دین آزادی اندیشه است ندارد.

امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس در پایان با عنوان این مطلب که اهل سنت افکار وهابیت را مرام ساختگی غرب می داند خواستار رسیدگی مجامع بین المللی در خصوص توقف اجرای این حکم شد.

*********************

امام جمعه علی آباد کتول :

اعدام شیخ نمر نقطه عطف مردم عربستان برای نابودی آل سعود است

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی امام جمعه شهرستان علی آبادکتول بیان کرد: شیخ نمر النمر از جمله عالمان دینی و افتخارات فرهنگ شیعه است که با ایثارگری های خود نقش مهمی در حفظ مکتب شیعه داشته است.

وی با اشاره به صدور حکم اعدام برای این عالم دینی تصریح کرد: این اقدام حکومت عربستان نشانه بی منطقی و نظام نوکر موابانه و ستمگر آل سعود است که به جای تن دادن به حرف مردم با گلوله جواب ها آن ها را می دهند.

موسوی تاکید کرد: رژیم آل سعود باید بداند با این اقدام ضد حقوق بشری، انسان های حق طلب را علیه خود تحریک و کار خود را سخت تر کرده است، چرا که این اقدام می تواند نقطه عطف مردم عربستان برای نابودی آل سعود باشد.

امام جمعه شهرستان علی آبادکتول در ادامه افزود: این اقدام نشانه واماندگی و بیچارگی آنهاست که هر چه امریکا دستور می دهد، آن ها انجام می دهند.

وی در ادامه یادآورشد: حکومت آل سعود حکومتی باطل است که تنها تظاهر دارد اما ماندنی نیست و این حرکت ها موجب می شود پیش از روز موعد و پیش بینی های جهان اسلام، آن ها نابود شوند.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با اعتراضاتی که در دنیای اسلام برپا شده است، حکم اعدام شیخ نمر النمر تغییر کند.

*********************

امام جمعه کلاله:

حکم اعدام شیخ نمر نشان عصبانیت آل سعود از پیروزی مسلمانان است

حجت الاسلام رضا کشیری امام جمعه شهرستان کلاله در واکنش به صدور حکم اعدام برای آیت الله نمر النمر عالم شیعی از سوی آل سعود در هشدار به سران آل سعود گفت: آل سعود منتظر عواقب سنگین اعدام عالم شیعی، از سوی تمام آزادگان جهان باشد.

وی افزود: یکی از کارهای بسیار زشت آل سعود و وهابیت حاکم بر عربستان ایجاد نفاق بین جهان اسلام است و از بدو تاسیس وهابیت خون صدها هزار مسلمان به زمین ریخته شده است.

امام جمعه کلاله تاکیدکرد: جریان های القاعده ، طالبان و اخیرا جبهه النصر و داعش نیز زائده آل سعود است که از پول صادرات نفت عربستان روی به مسلمان کشی آورده اند.

حجت الاسلام کشیری اظهارداشت: اخیرا آل سعود عالم بر جسته شیعی آیت الله نمر النمر را به جرم حمایت مردم مظلوم بحرین و طرفداری از جمهوری اسلامی ایران محکوم به اعدام کرده است که این نشان از عصبانیت آل سعود از پیروزی های مسلمانان در جای جای جهان است.

وی با تاکید بر عواقب سنگین این اقدام آل سعود گفت: یقینا این خون های به ناحق ریخته شده مسلمانان توسط آل سعود و وهابیت روزی گریبان گیر خودشان می شود و ما حکم اعدام این عالم برجسته شیعی را محکوم می کنیم و به آل سعود نسبت به این اقدام، هشدار جدی می دهیم.

*********************

امام‌جمعه اهل سنت شهرستان گالیکش:

عواقب اعدام شیخ نمر برای عربستان سخت و دامن‌گیر است

 

آخوندعبدالمجید آرمون در خطبه‌های نماز جمعه اهل سنت شهرستان گالیکش در روستای ینقاق گفت: اجرای حکم اعدام آیت‌الله نمر تبعات جبران‌ناپذیر و خطرناکی برای ریاض در پی خواهد داشت.

آخوند آرمون با اشاره به آیه 143سوره بقره گفت: خداوند متعال امت اسلام را امتی دور از افراط‌ وتفریط و امت اعتدال معرفی می‌کند.

وی افزود: برخلاف نصاری، که افراط و حق عیسی (ع) می‌کنند و نعوذبالله فرزند خداوند جهان می‌دانند و برخلاف یهود که نعوذبالله مریم علیها سلام را زانیه می‌نامند.

امام‌جمعه اهل سنت شهرستان گالیکش در روستای ینقاق با اشاره به این مطلب که امت اسلام باید هوشیار باشد گفت: بدانید که دشمنان اسلام و در رأس آن آمریکای جنایتکار و انگلیس مکار و اسرائیل غاصب و اعوان و انصارشان هر کجا این کره خاکی چه ایران اسلامی و یا غیر ایران صدای اسلام خالص بلند شود، سعی در خاموش کردن آن را دارند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه