وقتی مدیرکل ارشاد گلستان به عملکرد فرهنگی خود نمره 100 می‌دهد

با وجود اینکه توجه به مسائل فرهنگی یکی از دغدغه‎های جدی نظام اسلامی به شمار می‎رود و فعالیت در این حوزه هنوز نتوانسته انتظارات مقام معظم رهبری را در سطح کلان فراهم کند اما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان به عملکرد فرهنگی خود نمره 100 داد.

به گزارش زرین نامه ؛ 14 آبان‌ماه در تقویم رسمی کشور به نام سالروز فرهنگ عمومی ثبت شده است و این مناسبت بهانه خوبی شد تا وضعیت فرهنگی کشور و استان گلستان را از دریچه نگاه کسانی که حرفی برای گفتن در این حوزه دارند از ابعاد و جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در خصوص عملکردش در حوزه فعالیت‎های فرهنگی در گلستان گفت: اگر مرجع مافوق چنین اجازه‎ای به من بدهد که به خودم نمره دهم با توجه به محدودیت‎های مالی و بدهی‎هایی که این اداره‌کل از سال‎های گذشته داشته همچنین گستره وظایفی که برای فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است از 100 به خودم نمره 100 خواهم داد.

حجت‎الاسلام علی‎اصغر فضیلت در خصوص مهم‌ترین برنامه‎های شورای فرهنگ عمومی استان گلستان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت موجود آسیب‎ها و عناصر قابل دفاع در برگزاری مراسم‌های مذهبی مورد احصاء و بررسی قرار گرفته است؛ با این هدف که موارد قابل دفاع ترویج و موارد قابل طرد، پیشگیری شود.

وی با بیان اینکه بسته فرهنگی برگزاری مراسم‌های مذهبی در استان گلستان تدوین می‎شود، ادامه داد: از موضوعات دیگری که در شورای فرهنگ عمومی این استان در حال پیگیری هستیم تدوین بسته فرهنگی در برگزاری جشن‎ها به ویژه جشن عروسی است که گلستان برای نخستین‎بار در کشور مبادرت به این مهم خواهد کرد.

برای برگزاری جشن عروسی اسلامی هیچ الگویی ارائه نشده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان عنوان کرد: ما به دنبال ارائه یک الگوی اسلامی ایرانی هستیم که بعد از طی فرآیندی، عناصر مختلفی که در یک جشن وجود دارد با حفظ سلامت و جنبه‎های شادی‎بخش و حفظ مشروعیت برنامه، یک الگوی جشن عروسی یا سایر جشن‎ها به صورت اسلامی و ایرانی باشد که البته این رویکرد کاری زمانبر است که شاید ماه‎ها و یا یک سال به طول انجامد، بنابراین بستگی به نوع ورود کارشناسان مربوطه و دستگاه‎های عضو در شورای فرهنگ عمومی دارد.

این مسئول با بیان اینکه انحرافات و آسیب‎های عزدارای و جشن‎های عروسی جزو دغدغه‎های مقام معظم رهبری است، یادآور شد: در سال‎های گذشته نیز تحریف‎های عاشورا در کتاب «حماسه حسینی» شهید مطهری مورد تأکید قرار گرفت.

فضیلت با اشاره به اینکه گستره فرهنگ عمومی تمام جامعه را دربرمی‎گیرد، بیان کرد: اگر برای جشن‎های عروسی یک الگوی قابل دفاع و دارای ظرفیت در گلستان مطرح شود، می‎توان آن را به عنوان یک پایلوت در کشور انجام داد که قدم بسیار مهمی خواهد بود و جامعه از حالت سردرگمی بیرون می‎آید.

وی اضافه کرد: در وضعیت فعلی که هیچ الگویی ارائه نشده، یقیناً جای گله‎گذاری ندارد که چرا در مراسم عروسی فلان عناصر رعایت نشده است.

نقش رسانه‎های مکتوب، شنیداری و تصویری در تمام بخش‎ها قابل توجه است

دبیر شورای فرهنگ عمومی گلستان در خصوص برنامه‎های این شورا در حوزه عفاف و حجاب، تشریح کرد: مقدمات برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب و ارائه الگوهای پوشش اسلامی فراهم شده که تا پایان صفر به مرحله انجام خواهد رسید و در این راستا مکاتباتی با ائمه جمعه و نمایندگان این استان صورت گرفته تا از ظرفیت آنها نیز استفاده شود.

فضیلت در خصوص عملکردش در حوزه فعالیت‎های فرهنگی در گلستان نیز گفت: اگر مرجع مافوق چنین اجازه‎ای به من بدهد که به خودم نمره دهم با توجه به محدودیت‎های مالی و بدهی‎هایی که از سال‎های گذشته این اداره‌کل داشته همچنین گستره وظایفی که برای فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده است از 100 به خودم نمره 100 خواهم داد.

وی در خصوص نقش رسانه‎ها در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ عمومی به خبرنگار فارس چنین توضیح داد: در تمام بخش‎ها نقش رسانه‎های مکتوب، شنیداری و تصویری قابل توجه است؛ یعنی اگر بهترین کارها در حوزه فرهنگ و هنر بخواهد اتفاق بیفتد اگر نمود رسانه‎ای آن ضعیف باشد یقیناً آن فعالیت جای خودش را باز نمی‎کند و در همان محدوده‎ای که اجرا شده نمود دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان متذکر شد: وظیفه رسانه این است که گستره تأثیرات فعالیت‎های فرهنگی و هنری را وسعت دهد، بنابراین دیدگاه بنده به رسانه مثل یک توان است؛ یعنی یک عدد به خودی خود یک عدد است، اما وقتی به آن توان دهیم، چند برابر می‎شود.

اخبار شورای فرهنگ عمومی فقط از کانال خبرگزاری دولت منعکس می‎شود

فضیلت در پاسخ به این سئوال خبرنگار فارس که دیدگاه شما به رسانه ارزشمند است، اما چرا از حضور خبرنگاران در شورای فرهنگ عمومی استان گلستان دعوت نمی‎شود و برنامه‎های این شورا معطوف به یک فضای بسته شده است؟ تصریح کرد: ما باید خروجی‎های این شورا را به رسانه‎ها انتقال دهیم؛ در شورای فرهنگ عمومی مسائلی در حوزه کارشناسی مطرح می‎شود و به دلیل آنکه هنوز به تصمیم نرسیده، نمی‎توان آن را رسانه‎ای کرد.

این مسئول اضافه کرد: طبیعی است که هر سیستمی اخبار طبقه‎بندی شده را رسانه‎ای نمی‎کند؛ ما زمانی می‎توانیم نظرات را رسانه‎ای کنیم که به مصوبه انجامیده باشد و یا فاقد طبقه‎بندی باشد، اخبار شورا از کانال فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و خبرگزاری رسمی دولت منعکس می‎شود که سایر رسانه‎ها می‎توانند از آن استفاده کنند.

نیازی به حضور فیزیکی خبرنگاران در شورای فرهنگ عمومی نیست

فضیلت عنوان داشت: قطعاً نظرات خبرنگاران مهم است؛ اما لازمه این مسئله حضور فیزیکی آنها در شورای فرهنگ عمومی نیست بلکه خبرنگاران در قالب‎های مختلف می‎توانند نظرات خود را به دبیرخانه شورا منعکس کنند.

وی ادامه داد: از نظر بنده آحاد مردم نیز می‎توانند در فرآیند تصمیم‎گیری‎ها و مصوبات، تاثیرگذار باشند ولی لازم نیست که آحاد مردم در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان شرکت داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در پاسخ به این سوال که آیا شما خبرنگاران را نمایندگان افکار عمومی و پل ارتباطی بین مسئولان قلمداد نمی‎کنید؟ گفت: با توجه به فضای محدود و افزایش جمعیت، کنترل جلسه مشکل خواهد بود، البته بنده خود دیدم که برخی خبرنگاران اخباری را منتشر کردند که مصوب شده آن در شورا با آنچه منعکس شده کاملا متفاوت است.

فضیلت تأکید کرد: موضوعی که در شورای فرهنگ عمومی استان مطرح می‎شود از سابقه و مقدماتی برخوردار است و به دلیل آنکه خبرنگار ممکن است اشرافیت لازم به موضوع را نداشته باشد و گاهی در اواسط جلسه حاضر می‎شود از همان جایی که در جلسه آمده، مطلب را منعکس می‎کند که به این شکل بازتاب خوبی ندارد.

چون خبرنگاران پرسنل ما نیستند نمی‎توانیم به آنها امر و نهی کنیم

وی خاطرنشان کرد: چون خبرنگاران پرسنل ما نبوده و در اختیار ما نیستند نمی‎توانیم به آنها امر و نهی کنیم که چرا فلان ساعت آمده و فلان ساعت جلسه را ترک می‎کنید لذا مشکلاتی فراروی شورا قرار می‎گیرد که ترجیح داده شد اخبار به صورت رسمی از خبرگزاری رسمی دولت و یا کانال فرهنگ و ارشاد اسلامی استان منعکس شود که سایر رسانه‎ها می‎توانند از مطالب بهره‎مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خصوص تناسب برگزاری کنسرت‎های متعدد در استان با شعار فرهنگ که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفت، گفت: حجم تقاضا در این زمینه زیاد بوده است، با توجه به محدودیت‎هایی که در پرسنل داریم، به طور مثال در تالار فخرالدین اسعد گرگانی 30 پرسنل وجود داشت که اکنون به پنج پرسنل رسیده است و ما با این محدودیت‌ها دست و پنجه نرم می‎کنیم.

فضیلت با تأکید بر اینکه صاحبان کار به شدت اصرار بر اجرای برنامه دارند، گفت: آنها می‎خواهند به هر قیمتی و در فاصله‎های کم برنامه‎ها اجرا شود، آنها به عنوان صاحبان اصلی کار و بخشی از اصحاب هنر چنین تقاضایی دارند و ما نیز در اجرای برنامه‎ها در مخمصه زمانی قرار می‎گیریم.

بودجه فرهنگی به هیچ وجه متناسب با نیازهای کشور نیست

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان با بیان اینکه در حوزه فرهنگی باید دو مسئله اساسی در کلان کشور و استان مورد توجه قرار بگیرد، گفت: دستگاه‎ها در سطح استان و کشور متناسب با بودجه‎ای که در اختیار آنها قرار می‎گیرد تلاش می‎کنند.

حجت‎الاسلام سیدعلی طاهری بیان داشت: بودجه‎ای که برای فعالیت‎های فرهنگی در نظر گرفته شده به هیچ وجه متناسب با نیازهای کشور نیست که این وضعیت یک ضعف عمده است، نظام ما اسلامی و ماهیت انقلاب، فرهنگی است امروز هم کشور ما بیشترین آسیب را از تهاجمات فرهنگی متوجه است، دشمن برنامه‎ریزی خود را در این بخش گذاشته و هزینه فوق‎العاده‎ای برای هجمه فرهنگی می‎کند.

وی تشریح کرد: دستگاه‎هایی که ظاهرا مسئولیت فرهنگی ندارند باید در این حوزه وارد شوند، مقام معظم رهبری بارها نسبت به مسئله پیوست فرهنگی تاکید دارند که ضرورت دارد همه دستگاه‎ها در انجام کارهای فرهنگی و تخصصی احساس وظیفه کنند و در این راستا پیوست فرهنگی داشته باشند.

وزارت ارشاد نسبت به دغدغه‎های فرهنگی جدی باشد

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از کارهای فرهنگی که توسط مردم انجام می‎شود حمایت کنیم، افزود: در حال حاضر کارهای متنوعی توسط مردم انجام می‎شود که همپوشانی لازم را ندارد که این یک ضعف است و ضرورت دارد شورای فرهنگ عمومی و برخی موسسات جامع پیرامون این مسئله برنامه‎ریزی کنند.

طاهری تأکید کرد: مادامی که نواقص یاد شده در حوزه فرهنگ برطرف نشود نمی‎توان توقع داشت که اوضاع فرهنگی به یکباره تغییر محسوسی کند.

وی در خصوص عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم در حوزه همچون عفاف و حجاب، نشر و چاپ نیز گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعا تلاش‎هایی را انجام می‎دهد اما نگرانی‎های جدی هم در این حوزه‎ها وجود دارد، در جلساتی که وزیر و معاونان ایشان در کمیسیون فرهنگی داشتیم مسائل منتقل شد.

طاهری ادامه داد: ما از کارهایی که در حوزه‎های مختلف صورت گرفته و خوب بوده تشکر کردیم ولی اگر جایی احساس کردیم نگرانی وجود دارد با دلسوزی تذکر دادیم، ما انتظارمان این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به دغدغه‎های فرهنگی که کمیسیون لحاظ کرده جدی باشند.

برنامه‎های فرهنگی از حد معقول و اعتدال خارج نشود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا در چند سال اخیر به نسبت قبل فعالیت‎های بیشتری انجام داده است اما با نقطه ایده آل فاصله زیاد است در پیامی که مقام معظم رهبری دادند گله‎مند بودند از برخی کارها که مقداری در شورای عالی انقلاب فرهنگی به کندی پیش می‎برد.

طاهری در خصوص فعالیت‎های فرهنگی انجام شده در استان گلستان گفت: در دوره جدید ارزیابی دقیقی از فعالیت‎های فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ندارم که این ارزیابی باید توسط وزارتخانه صورت بگیرد تا در این باره قضاوت کنیم اما غلامرضا منتظری مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان جزو موفق‎ترین مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت‎های نهم و دهم بودند.

وی بیان داشت: در مورد کنسرت‎هایی که در استان برگزار می‎شود یک مقدار نگرانی وجود دارد که غیرمتعارف است و به نظر می‌رسد باید کنترل شود، البته صحبت‎هایی با حجت‎الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان داشتم که ایشان زیاد بودن متقاضی را دلیل این مسئله می‎دانند، اما باید تعادل بیشتری در برنامه‎ها صورت بگیرد.

طاهری یادآور شد: به نسبت برنامه‎ها و مسئولیت‎هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل مربوطه دارد باید تناسب آن حفظ شود و از حد معقول و اعتدال خارج نشود.

در بخش فرهنگ به صورت شعاری عمل شده است

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این استان قابلیت‎های خوبی در بخش فرهنگی دارد، گفت: متولیان قدم‌هایی در بخش‎های فرهنگی برداشتند که به نظر می‎رسد تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

غلامرضا منتظری بیان داشت: در کل کشور نه فقط استان گلستان در حوزه فرهنگ کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری؛ فرهنگ باید مسئله اول کشور باشد، یادآور شد: توجه به فرهنگ در یک نگاه کارنامه‎ای به صورت شعاری عمل شده است و در عمل این مهم اولویت کشور قرار نگرفته لذا معظم‎له تذکر دادند که هنوز تا حد مطلوب فاصله زیاد است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحول چشمگیر در حوزه فرهنگ مستلزم توجه بیشتر است، ادامه داد: توجه به فرهنگ تخصصی باید مدنظر باشد، فرهنگ رسمی نیز که متولی آن دانشگاه و آموزش و پرورش است بیشترین نقش را می‎تواند در این حوزه ایفا کند بخش دیگر نیز فرهنگ عمومی است که همگان می‎توانند در تحول آن نقش داشته باشند.

شورای فرهنگ عمومی نیاز به یک بازنگری دارد

منتظری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر فرهنگ عمومی یک جامعه اصلاح شود به تبع آن کشور نیز اصلاح خواهد شد، گفت: فرهنگ عمومی حوزه تکثیر خوبی‎ها و ارزش‎های اجتماعی است لذا اگر بناست که جامعه‎ای پایبند به قناعت و صرفه‎جویی شود و یا احترام به دیگران، رعایت حقوق متقابل و اخلاق‎مداری را در صدر برنامه‎های مردم قرار دهد باید شورای فرهنگ عمومی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در هر استان یک شورای فرهنگ عمومی پیش‎بینی شده که سالانه برنامه‎هایی در دستور کار دارد، ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی نیاز به یک بازنگری دارد، باید برای حوزه فرهنگ عمومی راهبردهای ملی و استانی تعریف شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

کلی‎گویی در حوزه فرهنگ ما را به جایی نمی‎رساند

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با تاکید بر اینکه کلی‎گویی در حوزه فرهنگ ما را به جایی نمی‎رساند، بیان داشت: باید به تناسب مزیت‎های فرهنگی و نسبی راهبردهایی در مقیاس استان‎ها تعریف شود و شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان مرجع در حوزه راهبردها متناسب با تراز و رشد فرهنگی، استان‎ها را مورد سنجش قرار دهد.

منتظری افزود: زمانی می‎توان فعالیت‎های فرهنگی استان را مورد سنجش قرار داد که تراز داشته باشیم ممکن است ارزیابی‎ها در یک حوزه خوب، ضعیف و یا متوسط باشد اولین سوال این است که مبنای ارزیابی چیست که به نظر می‎رسد ارزیابی‎ها خیلی با واقعیت نزدیک نخواهد بود چون هیچ ترازی مشخص نشده است.

وی بیان داشت: به عنوان مثال اگر بخواهیم به عملکرد کمی و کیفی یک ساختمان نمره بدهیم باید نقشه آن را پیش روی خود قرار دهیم و سپس نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کنیم اظهارنظرهایی که به طور نسبی بیان می‎شود نسبی است لذا نمی‎توان در حوزه فرهنگ جواب قاطع به عملکرد داد.

بعید به نظر می‎رسد نمره فرهنگی گلستان 100 باشد

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با تأکید بر اینکه قضاوت کردن در حوزه فرهنگ کار سختی است، گفت: محصول کار فرهنگی به دلیل آنکه زود به دست نمی‎آید و دیربازده است، نمی‎توان خروجی آن را سریع احصا و ارزیابی کرد اما آنچه به نظر می‌رسد با توجه به شناختی که نسبت به حوزه فرهنگی دارم مسئله فرهنگ باید به صورت جدی‎تر از سوی مردم و مسئولان پیگیری شود.

منتظری با بیان اینکه مردم و مسئولان دو ظرفیت هستند، یادآور شد: اگر از این ظرفیت‎ها بر اساس یک مدل استاندارد اتفاق نیفتد موازی‎کاری است.

وی در خصوص ارزیابی حجت‎الاسلام فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان که به عملکردش در حوزه فرهنگ نمره 100 با توجه به  محدودیت‎های اعتباری و بدهی‎های گذشته داده بود، گفت: نمی‎دانم ملاک ارزیابی ایشان چه بوده است اما نظر شخصی بنده این است که بعید به نظر می‎رسد نمره فرهنگی گلستان 100 باشد شاید دوستان برای خودشان ملاک و شاخصه‌هایی دارند.

سهم اعتبارات فرهنگی قابل دفاع نیست

مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد، گفت: مسائل اعتباری در حوزه فرهنگ یک مشکل جدی است، وقتی گفته می‎شود فرهنگ باید اولویت اول کشور قرار بگیرد به همان نسبت باید بستر تحقق برنامه‎ها و اهداف فرهنگی با تزریق اعتبار صورت بگیرد.

منتظری ادامه داد: ما همواره از کمبود اعتبارات فرهنگی بیم و نگرانی داریم که به تناسب سایر حوزه‎های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی، سهم اعتبارات فرهنگی قابل دفاعی نیست لذا حتما باید در این حوزه تجدیدنظری صورت بگیرد، البته نمی‎خواهم بگویم همه چیز پول و امکانات است اما باید بپذیریم وقتی یک هنرمند، یک اهل ذوق و اندیشه و یک نویسنده مراجعه می‎کند و اثرش را ارائه م‎دهد اگر مورد حمایت قرار نگیرد انگیزه‎اش برای ادامه کار کاهش می‎یابد.

وی با بیان اینکه حوزه فرهنگی یک حوزه سرمایه‎ای است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وقتی یک فیلم اثرگذار ساخته می‎شود بودجه‎ای که برای آن هزینه می‎شود برابری با کل اعتبارات سینمایی یکساله کشور یا حتی بیشتر می‎کند البته واقف هستیم و مشکلات و کمبودها را قبول داریم اما با وجود همه کمبودهای اعتباری که ممکن است در همه حوزه‎ها باشد ما باید حوزه فرهنگ را با توجه به نقش تعیین‎کننده و مبنایی آن توجه بیشتری کنیم تا به تناسب انتظارات قدم‎های شایسته‎تری برداشته شود.

گزارش: زهره رجبـی

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه