بازگشت "پنبه" به شرایط عادی، حداقل 5 سال زمان می خواهد/ دولت روحانی به کمک پنبه کاران بیاید

وزیر جهاد کشاورزی دهم، بازگشت سطح زیر کشت و شرایط کلی پبنه به شرایط عادی را نیازمند زمانی در حدود پنج تا شش سال می داند که در این زمان، دولت روحانی باید حمایت های لازم را از این بخش انجام دهد.

صادق خلیلیان در گفتگو خبرنگار با زرین نامه، در پاسخ به چرایی نبود حمایت های لازم از پنبه در دولت قبل و فعلی، بیان کرد: در شرایط کلی، کشت پنبه در دو دهه اخیر – بنا بر یک سری سیاست ها- شرایط نزولی داشت، اما ما در دولت قبل کارهایی را انجام دادیم که امیدوار بودیم این برنامه ها به بازگشت پنبه به شرایط نرمال کمک کند.

خلیلیان اما در عین حال معتقد است: بعد از هر دوره سیر نزولی، بازگشت به شرایط نرمال، کار ساده ای نخواهد بود و نیازمند زمان است. لذا بازگشت پنبه هم به شرایط نرمال، از همین امروز، نیازمند زمانی در حدود پنج تا شش سال است.

وزیر دولت احمدی نژاد با بیان این که از جمله اقدام انجام شده در دوره وزارت وی در جهاد کشاورزی، برای از حمایت از پنبه کاران، واردات سه کمباین ویژه برداشت برای اولین بار به کشور بود، گفت: تا آن زمان در زمینه برداشت پنبه، کار ویژه ای برای مکانیزاسیون انجام نشده بود. اما بالاخره استارت کار را زدیم و برنامه هایی را شروع کردیم.

وی امیدوار است این برنامه ها در دولت فعلی به نحوی ادامه یابد که شرایط پنبه و سطح زیر کشت آن را به حالت نرمال برساند.

خلیلیان به دوره ای اشاره می کند که در آن تعرفه واردات پنبه صفر شده بود و بر همین اساس از همان دوره آسیب های زیاد به پنبه کاران داخلی وارد شده و درست زمانی که کشاورازان داخلی مشغول برداشت پنبه بودند، دیگران، واردات آن را در پیش گرفته و به تولید داخل ضربه می زدند. صنایع نساجی هم به دلیل منافعی که داشتند، از این امر استقبال کردند.

به اعتقاد وی، همین موضوع، دوره ای از رکود را در تولید پنبه به وجود آورد که استارت های اولیه برای عبور از این رکود در دوره وی زده شد.

وی همچنین به چرایی حمایت از برخی محصولات دیگر همانند توتوتن به جای پنبه اشاره کرده و گفت: بالاخره کشاورز به دنبال منافع خود است و وقتی می بیند پنبه دیگر سودی ندارد، سراغ محصولی می رود که بازار دارد و بر همین اساس،کشت توتون، به جای پنبه رونق می گیرد و شرایط جدیدی به وجود می آید.

خلیلیان در پایان ابراز امیدواری می کند، قیمت پنبه در کشور به شرایط نرمال بازگشته و دولت روحانی نیز حمایت های لازم را از آن انجام دهد.

انتهای پیام/ت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه