عدم آمادگی لازم برای وقوع زلزله، تهدیدی جدی برای گلستانی‎ها

دویدن و فرار بی‎هدف در تاریکی بدون توجه به دیگران، حتی فراموش کردن اعضای خانواده، واکنشی طبیعی به یک زلزله بالاتر از چهار و نیم ریشتر است. واقعیت تلخی که اکثر ما با آن روبه‎رو هستیم.

به گزارش زرین نامه ؛ استان گلستان هرساله زلزله‎هایی را با شدت‎ کم و زیاد تجربه می‎کند، اما خوشبختانه تاکنون این شدت به گونه‎ای نبوده که به گلستانی‎ها آسیب جدی برساند اما تضمینی وجود ندارد که همیشه این‌چنین باشد.

به راستی به عنوان یک گلستانی تا چه اندازه در مقابله با زلزله آمادگی دارید؟، فکر می‎کنید چه واکنشی باید در مقابل یک زمین‌لرزه بالای 5.5 بیشتری داشته باشید؟

*هنوز واکنش‎ها در مقابله با زلزله منطقی نیست

واقعیت امر این است که هنوز جامعه با واکنش‎های منطقی در زمان حادثه آشنا نیست و تنها برخی توصیه‎‎های ساده را از طریق رسانه‎ها ملاحظه کرده که هیجان هنگام حادثه همین توصیه‎های اندک را هم در زمان حادثه کم‌اثر می‎سازد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در گفت‎و‎گو با خبرگزاری فارس در گرگان، با اشاره به زلزله به عنوان یکی از مهم‎ترین پدیده‎های طبیعی بالقوه ویران‎کننده و ابراز نگرانی نسبت به نبود آمادگی کافی جامعه در برابر زلزله‎هایی با مقیاس ریشتر بالا در گلستان، اظهار کرد : این یک واقعیت است که هنوز جامعه ما آن‎گونه که شایسته است در واکنش منطقی برابر حوادث شدیدی چون زلزله آماده نیست.

صادقعلی مقدم گفت: این مشکل تنها به مردم گلستان اختصاص ندارد، اما زلزله‎خیز بودن استان، اهمیت آموزش در این بخش را دوچندان می‎سازد.

*برنامه‎های آموزشی محله‌محور باید تقویت شود

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته برنامه‎های جامعه‌محوری با تکیه بر محلات توسط سازمان ملل در دو استان گلستان و کرمان پی‎ریزی شده بود که ادامه این برنامه می‎توانست خروجی مناسبی را در این موضوع نصیب استان سازد اما به دلیل مشکلاتی متوقف شد.

مقدم با تاکید بر کار علمی و لزوم مشارکت مردمی در برنامه ‎های آموزشی مرتبط با زلزله تصریح کرد: تصحیح رفتار جامعه در برابر چنین حادثه‎ مهمی نیازمند تمرین و تکرار است و باید با برنامه‎های متعدد فرهنگی و آموزشی محله محور یا اطلاع‎رسانی از رسانه پر مخاطبی چون صدا و سیما به این مهم دست یافت.

به گفته وی: آموختن مهارت زندگی در کنار پدیده‎های طبیعی همچون دیگر مهارت‎های زندگی ضروری است، باید برای آن ارزش قائل شد و انتظار می‎رود مردم بخشی از اوقات زندگی خود را برای افزایش ایمنی خود و خانواده، به آن اختصاص دهند.

*کارگروه زلزله برای موضوع زلزله طرح جامع ارائه کند

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر اهمیت جایگاه کارگروه تخصصی زلزله به عنوان کارگروه طراح برنامه‎های چهار مرحله مدیریت بحران اعم از «پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی» افزود: این کارگروه باید طرح جامع آمادگی و مقابله با زلزله را طراحی کند تا بتوان بر مبنای آن طرح، برنامه‎ها و سیاست‎های کاری مناسبی ترسیم کرد.

مقدم یادآور شد: جلوگیری از ساخت‎وساز در مناطق پرخطر، بهسازی مناطق فرسوده شهری و تداوم مقاوم‎سازی اماکن شهری و روستایی از جمله برنامه‎هایی است که در کنار آموزش همگانی باید مورد توجه متولیان امر و دستگاههای مرتبط قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: این اداره کل از سال جاری با اولویت قرار دادن برنامه بیمه همگانی اماکن مسکونی شهرها و روستاهای استان، حداقل اطمینان خاطری را در بخش پس از حادثه ایجاد کرده است.

*نیازمند توجه جدی‎تری نسبت به موضوع زلزله هستیم

مقدم ادامه داد: توجه به مقاوم‌سازی سازه‎های مسکونی، ترویج فرهنگ بیمه به ویژه بیمه تمامی روستاهای استان و درصد بسیاری از اماکن تجاری و مسکونی شهرهای استان، آموزش‌های همگانی در قالب کارگاه‌های آموزشی و اقدامات رسانه‌ای در اولویت کاری این اداره کل بوده است.

این مسئول گلستانی متذکر شد: با تمام کارهایی که انجام گرفته، اعتقاد دارم هنوز نیازمند توجه جدی‎تری به موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه نسبت به موضوع زلزله و دیگر بلایای طبیعی هستیم.

مقدم تصریح کرد: از مسئولان کشور نیز انتظار می‎رود، بیش از گذشته به موضوع پیشگیری به عنوان یک اولویت مهم توجه کنند و بر این مبنا اعتبارات مناسبی برای موضوعات مرتبط به استان‎های کشور به ویژه گلستان اختصاص دهند.

*هنوز برنامه جامعی برای مقابله با زلزله طراحی نشده است

همچنین رئیس مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه وشهرسازی استان گلستان گفت: با وجود آن که دائم در معرض تهدید زلزله هستیم، برنامه یا طرح جامعی برای مقابله با این بلای طبیعی در استان وجود ندارد.

حسین محبوبی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان، اذعان کرد: با تهیه این طرح جامع در کارگروه تخصصی زلزله، می‎توان نقاط بحرانی استان را شناسایی و برای کاهش اثرات بلایای طبیعی برنامه‎ریزی کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح همچنین می‎توان راهکارهای مناسب برای مواجهه با حادثه ‎زمین لرزه در ابعاد بزرگ را مورد تحلیل قرار داده و نسبت به تامین امکانات برای رو در رو شدن با این حوادث برنامه‎ریزی‎ کرد.

*تمرکز بر سیل و آتش‎سوزی به عنوان بلای طبیعی در چند سال اخیر

دبیر کارگروه «مخاطرات زلزله، لغزش لایه‎های زمین، ابنیه و ساختمان و شهرسازی» استان گلستان ادامه داد: باید پذیرفت طی چند سال اخیر وقوع سیل‎ها و آتش‎سوزی‎های متعدد بیشتر سیاست‎گذاری‎ها در مورد استان گلستان را به سمت این دو پدیده طبیعی سوق داده و ناخواسته موضوع زلزله کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

محبوبی تصریح کرد: گلستان از جمله استان‎هایی است که در مسیر نوار زلزله قرار دارد و هر لحظه در تهدید وقوع این حادثه طبیعی است که این موضوع توجه به این مقوله را دو چندان می سازد.

وی با اشاره به مدیریت کارگروه تخصصی حمل و نقل، شریانهای حیاتی، بلایای جوی و طوفان توسط راه و شهرسازی استان گفت: در زمینه حمل و نقل و شریانهای حیاتی دستورالعمل و طرح جامعی در اوقات بحرانی طراحی نشده است که این موضوع باید در کارگروه تخصصی مرتبط مورد بررسی قرار گیرد.

محبوبی اضافه کرد: این دو کارگروه تخصصی مکمل یکدیگر هستند و باید در تهیه طرح‎های جامع، نیازهای شریانهای حیاتی را نیز مورد توجه قرار داد.

*کارگروه‎های تخصصی، مکمل زنجیره مدیریت بحران

وی کارگروه‎های تخصصی را مهمترین زنجیره تکمیل کننده چهار چرخه مدیریت بحران اعم از پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برشمرد و افزود: برای هویت بخشی به این کارگروه‎ها باید آنان را تصمیم‎گیری‎های مهم در این مراحل دخالت داد و وظایف قانونی را با توجه به اختیاراتی که قانون داده برای دیگر اعضا تبیین کرد.

رئیس مدیریت بحران راه وشهرسازی استان گلسنان خاطرنشان کرد: بی‎شک برآیند تقویت کارگروه‎ها و تاثیر گذاری آنها، تصمیمات کارشناسی و تخصصی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خواهد بود.

برآیند فعالیت‎های انجام گرفته و ساخت‎وسازها در مناطق پرخطر و زلزله‎خیز نشان می‎دهد، هنوز موضوع زلزله در گلستان آن‎گونه که باید جدی گرفته نشده که البته این موضوع کار را برای استانی که ماهانه چند زلزله را تجربه می‎کند، مشکل خواهد کرد./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه