هیچ مجوزی برای واردات میوه نمی دهیم/ بیمه کشاورزی در ردیف بودجه قرار گرفت

معاون امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بیمه کشاورزی دارای ردیف شده است، گفت: با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی 150 میلیارد تومان به بیمه کشاورزی اختصاص داده شد و بیمه کشاورزی نیز دارای ردیف شد.

به گزارش زرین نامه؛ خلیل آقایی، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و معاون امور مجلس این وزارتخانه، عصر روز گذشته (14 آبان) در نشست با کشاورزان، باغداران، مرغداران، زنبورداران و دامداران شهرستان علی آباد کتول اظهار داشت: ما در کارمان مشکلات زیادی داریم و هر مشکلی حل بشود مشکل جدیدی می آید و در هیچ کجای دنیا از آمریکا تا بورکینافاسو تاکنون اتفاق نیفتاده است که مشکلات از بین برود، بلکه مشکلات رنگ عوض می کنند.

وی افزود: مبادا این مسئله باعث شود که ما ضعیف بشویم و موجب نا امیدی و دلسردی ما شود، بلکه باید در برابر مشکلات استوار باشیم تا بر آنها غلبه کنیم.

آقایی به باغداران گفت: این مرکباتی که گفته اند برای عید کمبود می شود، اینگونه نیست، بلکه ما عقیده داریم که آنقدر در کشور مرکبات زیاد داریم که هیچ نوع مرکباتی نباید وارد شود.

وی به دامداران در خصوص افزایش قیمت شیر گفت: بخشی از این مشکلاتی که مطرح می کنیم از خودمان است، هرچه قدر شیر، از تولید کننده با قیمت بیشتری خریداری شود، در مقابل کارخانه دار قیمتش را بالاتر می برد و به مصرف کننده فشار می آورد و بازهم برای تولید کننده ای که شیر را به کارخانه تحویل می دهد صرفه ندارد.

آقایی در خصوص وضعیت زراعت در کشور، گفت: ما تا به حال در کشور الگوی کشت نداشته ایم، ولی معاون زراعت ما تعیین و اعلام کرده است که در هر استانی چه نوع زراعتی باید کشت شود.

وی تاکید کرد: ما تازه اول راه هستیم والبته ممکن است خطا و اشتباه هم داشته باشیم اما این اتفاقی است که افتاده است و ما کار را شروع کرده ایم.

معاون امور مجلس وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: سال قبل پیش از اینکه دولت تدبیر و امید کارش را شروع کند، در هر ماه بیش از 10 کمباین و تراکتور توزیع نداشتیم، اما صاحبان و تولیدکنندگان تراکتور و کمباین از عدم فروش تولیدات گله داشتند که بر این اساس، یک خط اعتباری 750 میلیون تومانی برای خرید کمبیان و تراکتور در مهر یا آبان سال گذشته پیش بینی شد.

آقایی اذعان داشت: در سال جاری نیز 800 میلیارد تومان به آن اضافه شد در طی این یک سال، یک هزار و 550 میلیارد تومان برای خرید تراکتور و کمباین و ادوات کشاورزی پول تخصیص داده شده است که از این مبلغ بیش از 70 میلیارد تومان به این استان اختصاص داده شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: علاوه بر این، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از استان گلستان با توجه به توانایی های این استان، دستور دادند در جهت مکانیزاسیون، باز هم توجه ویژه ای به گلستان شود و سیر این اعتبارات در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت تا جایی که ماشین الات فرسوده را با نو جایگزین کنیم.

آقایی با بیان اینکه باغداری از مزیت های کشور ماست، اظهار داشت: ما نیازی به واردات نداریم و 2 سال است که واردات میوه ممنوع شده است و ما هیچ مجوزی برای واردات میوه نداده ایم و نخواهیم داد.

وی همچنین گفت: برنج، اختصاصی شمال است، سال گذشته قبل از دولت تدبیر و امید به اندازه 2 یا 3 سال برنج وارد شده است، ما سالیانه 3 میلیون تن برنج نیاز داریم ولی در سال گذشته نزدیک 2 میلیون تن برنج وارد شده است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی افزود: ما گفته ایم زمان برداشت محصول 40 درصد تعرفه برنج نباید وارد شود و قیمت ها را آنقدر بالا بردیم که صرفه نداشته باشد، اما وقتی متوجه شدیم که برنج سال گذشته هنوز مانده است، گفتیم واردات برنج کلا ممنوع است و ما باید دست کشاورز را بگیریم و یک راهش همین است.

آئین نامه کود به تصویب رسیده است

آقایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کود و سم، به صورت بی رویه وارد شده و استفاده می شود، که آئین نامه کود را هم تصویب کرده ایم و وزیر کشاورزی در هفته آینده ابلاغ خواهد کرد.

وی افزود: کود باید مشخصاتش روی پاکت ثبت شود و کشاورز بداند این کود را از چه شرکتی با چه مشخصاتی خریده و چه امتیازاتی و ترکیباتی دارد.

آقایی تصریح کرد: اگر فردا از بابت کود زراعت و باغی دچار مشکل شد، کشاورز بداند که از کدام شرکت تولید کننده باید درخواست غرامت کند و واردات هم همینطور باید اول آزمایش بشود و در مورد سموم هم، همین گونه است، باید برای هر سمی که استفاده می شود یک نفر متخصص نظر بدهد و تجویز کند و تمام سم ها هم باید توسط سازمان حفظ نباتات کنترل شود.

معاون امور مجلس وزیر جهادکشاورزی با توجه به دغدغه کشاورزان در خصوص افزایش نهاده ها، گفت: وقتی دولت شروع به کار کرد، نزدیک 3 میلیون تن کود نیاز داشتیم و با توجه به اینکه مهر ماه در آستانه شروع کشت پاییزه بودیم، اما 50 هزارتن کود در انبارها نداشتیم، تحریم هم بودیم و دولت جدید بود و ساز وکارها جور نبود اما با شیوه های مختلف توانستیم مسئله را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال انبارهای ما پر از کود است و کشاورز ما بر اساس آزمایش خاک، هرچقدر کود بخواهد بدون اینکه یک ریال به قیمت کود سال گذشته افزوده شود قابل تامین است، زیرا دولت در این زمینه یارانه ای را در نظر گرفته است که کود باید بدون افزایش هیچ مبلغی به کشاورزان ارائه شود.

آقایی به مرغداران گفت: شرکت پشتیبان دام موظف است حتی اگر ضرر کند مرغ را جمع کند، البته مرغ استاندارد را.

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم ما و دلالان ما مرغ استاندارد را نمی خرند و به دنبال مرغ 3 کیلویی هستند و شما هم به دلیل اینکه مردم مرغ استاندارد 1 کیلو و 200 یا 300 گرمی را از شما نمی خرند، نمی توانید مرغ استاندارد تولید کنید و می ترسید شرکت پشتیبان دام هم نخرد ضرر زیاد بدهید و در نتیجه مرغ را بزرگتر می کنید.

بیمه کشاورزی در ردیف بودجه قرار گرفت

آقایی با بیان اینکه بیمه کشاورزی نیز دارای ردیف شده است، گفت: با پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی 150 میلیارد تومان به بیمه کشاورزی اختصاص داده شد و بیمه کشاورزی نیز دارای ردیف شد.

اعتبارات آبیاری تحت فشار بدون سقف پرداخت می شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی همچنین اظهار داشت: برای آبیاری تحت فشار هر چقدر زمین و طرح آماده دارید کار کنید، زیرا ما در بحث آبیاری تحت فشار کمبود اعتبار نداریم و پول به اندازه کافی هست و هر چقدر می توانید جذب کنید ما پول می دهیم و سقفش باز است.

معاون امور مجلس وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای ادوات کشاورزی، کمباین، تراکتور، بذر و کود نگران نباشید به کشاورزان، اظهار داشت: ما در اجرای مکانیزاسیون، این 800 میلیارد تومان که تمام شد، یک خط اعتباری جدید می دهیم و شما دیگر نگران ادوات کشاورزی و کود و بذر نباشید.

اعطای تسهیلات بانکی به توسعه باغات میوه گلستان

وی همچنین خاطر نشان کرد: توسعه باغات اراضی شیبدار استان گلستان، جزو اولویت های کاری ماست، چرا که اراضی شیبدار گلستان یکی از طرح های مهم ما برای کشت نهال است و در بحث توسعه باغات میوه ای هر چقدر می توانید کار کنید در خصوص تسهیلات مشکلی نداریم./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه