تداوم تفکر در صفات و مظاهر قدرت خدا بافضیلت ترین عبادتها است

امام جمعه علی آباد کتول با تاکید بر اینکه قرآن کریم به تدبر و تفکر در طبیعت دستور داده است، گفت: با فضیلت ترین عبادتها تداوم تفکر و اندیشه در صفات خداوند بلند مرتبه و مظاهر قدرت بی انتهای اوست.



حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی، امام جمعه علی آباد کتول بیان کرد: لغت شناسان «فکر» را اعمال عقل و نظر و بکار گیری ذهن معنا کرده اند، لذا مرز بین نوع انسانی و سایر حیوانات«عقل» است و «فکر» که همان بکارگیری نیروی عقلانی است حد فاصل بین دو صنف از انسانها است.

وی افزود: یکی از این دو صنف از انسانها، عده ای هستند که از متفکرانند و صنف دیگر کسانی هستند که این ابزار و سرمایه خدادادی را مهمل گذاشته و به تعطیل کشانده اند.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه متفکران نیز بر دودسته هستند، اذعان کرد: دسته ای از متفکران کسانی هستند که فکر را در مسیر صحیح هدایت می کنند و از بکار گیری آن در جهت باطل پرهیز می کنند و دسته دوم؛ آنهایی که از این ابزار برای پیشبرد آمال شیطانی خویش بهره می برند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: نیروی عقل اگر به طور طبیعی و بر اساس فطرت خود و بدون دخالت انگیزه ها و عوامل نفسانی و شیطانی به کار افتد، نتیجه ای خوش و سازنده خواهد داشت و انسان را به سمت «رحمان» هدایت می کند.

حجت الاسلام موسوی همچنین تصریح کرد: هرگاه نیروی عقل با راهبرد قوه واهمه به جریان افتد، بازده آن تلخ و تخریب گر خواهد بود. در این صورت، عقل به استخدام شیطان و عاریت او در آمده و از وظیفه اصلی خود باز می ماند و در جهت ضد آنچه که برای آن آفریده شده است به کار گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از فجایع و اتفاقات جهان بشری ناشی از بکار گیری ناصحیح و عدم هدایت سالم فکر است، یادآور شد: آنچه که بسیار مهم است هدایت فکر در مسیر سالم است، زیرا فکر صحیح است که انسان را تعالی داده، تمدنها را ساخته و تاکنون جامعه بشری را در ابعاد مختلف به پیش برده است.

امام جمعه علی آباد کتول همچنین تصریح کرد: تمامی خسارتها و نابسامانی های فراوانی که امروزه دامنگیر بشر است، نتیجه افکار غلط و اعمال نظر طراحان و دانشمندانی است که اندیشه خود را در راه ارضای هوس های خود و صاحبان زر و زور به کار بسته و می بندند.

حجت الاسلام موسوی معرفت نفس را یکی از عرصه های تفکر سالم عنوان کرده و گفت: نفس انسان گوهر گرانبهایی است که به شرف نسبت به حضرت حق مفتخر شده و کرامت و فضیلت انسان قائم به اوست.

حجت الاسلام موسوی در توصیف اینکه هرکس خود را نشناسد از سایر معرفت ها نیز محروم خواهد بود، بیان داشت: معرفت نفس از ضروری ترین و لازم ترین معرفتهاست و لذا اقدام در جهت شناخت نفس و تفکر در آن از سایر زمینه های تفکر مقدم است.

وی تاکید کرد: جهل به نفس از شایع ترین دردها و گرفتاری های انسانی عصر حاضر است که سر منشا بسیاری از مشکلات روحی و عقده های روانی است و بشر امروز گرچه طبیعت را مسخر خویش کرده اما از تسخیر خود عاجز و درمانده است و روز به روز بیگانه تر نیز می شود.

امام جمعه علی آباد کتول با بیان اینکه قرآن کریم در آیات مختلف به تدبر و تفکر در طبیعت دستور داده است، عنوان کرد: تفکر در طبیعت دو دستاورد مهم برای بشر دارد دارد، یکی اینکه او را بر طبیعت تسخیر بیشتری می بخشد و در جهت بهره وری زیاد تر و قانونمندتر به او کمک می کند و دیگر اینکه راه ورود به ملکوت عالم را به روی او باز می کند.

حجت الاسلام موسوی در خاتمه گفت: حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرماید: « افضل العبادة ادمان التفکر فی الله و فی قدرته» « بافضیلت ترین عبادتها تداوم تفکر و اندیشه در صفات خدا و مظاهر قدرت اوست»و لذا ارتباط تنگاتنگ بین تفکر در آفرینش و وصول به حقیقت جهان به روشنی بر ما عنوان شده است./شبستان

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه