متکی: حق اشتباه در شرایط خاص نداریم

زرین نامه: وزیر سابق امور خارجه گفت: در شرایط خاص مسئولان ما حق اشتباه و آزمون و خطا ندارند.

 

به گزارش زرین نامه به نقل از فارس، منوچهر متکی عصر شنبه در جمع مردم غرب استان گلستان در شهرستان بندرگز با بیان اینکه نخستین مسئله‎ای که هم‌اکنون ذهن جامعه را مشغول کرده مسئله اقتصادی است اظهار داشت: صادرات غیرنفتی در تمام سال‎های قبل و بعد از انقلاب اسلامی تا قبل از سال 1383 به کمتر از 8 میلیارد دلار رسیده بود که این رقم طی شش هفت سال اخیر به مرز 40 میلیارد دلار یعنی 500 درصد افزایش یافته که این مسئله خوبی برای کشوری که می‎خواهد وابستگی را کم کند، است.

وی تصریح کرد: تولید برق در قبل و بعد از انقلاب تا قبل از سال 1383، 30 هزار مگاوات تولید برق بوده که این میزان در طول دولت‎های نهم و دهم به بیش از دو برابر یعنی بیش از 60 مگاوات رسیده است.

وزیر سابق امور خارجه گفت: این پیشرفت‎ها نمونه‎ای از کارهای جسورانه‎ای بود که دولت احمدی‎نژاد آن را انجام داده است.

متکی با بیان اینکه تصمیم‎گیری‎هایی که از پختگی خوبی برخوردار نباشد آثار زیان‎بار در سطح جامعه خواهند داشت خاطرنشان کرد: مسائل اقتصادی مانند دیگر امور کشورداری یک تجربه بشری و عرفی است و در عین حال مسائل اقتصادی یک تخصص است و هیچ کس نمی‎تواند بگوید من همه را می‎دانم، بزرگی می‎گوید اگر کسی بگوید من همه چیز را می‎دانم احتمالاً هیچ چیز نمی‎داند.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی فقط مختص کشور ما نیست، بسیاری از کشورهای جهان با این مشکل درگیر هستند، اما باید ببینیم دیگران با این مشکلات چگونه برخورد می‌کنند.

چطور باقلافروش یک فن است، ولی اقتصاد فن نیست

وزیر سابق امور خارجه با بیان اینکه چطور باقلافروش یک فن است، ولی اقتصاد فن نیست ابراز داشت: مسائل اقتصادی یک تخصص است در شرایط عادی ممکن است برخی تصمیم‎گیری‎ها اشتباه باشد؛ ولی در شرایط خاص ما حق اشتباه و آزمون و خطا نداریم.

متکی تصریح کرد: مسائل‎ ارزی که طی شش ماه اخیر در کشور اتفاق افتاد پیش از این در کمیته‎ای از مجلس و دولت این موضوع بررسی شد و مشخص شد نرخ واقعی دلار یک‌هزار و 226 تومان نیست و نرخ آن باید بیش از یک‌هزار و 700 تومان به بالا باشد.

وزیر سابق امور خارجه خاطرنشان کرد: ولی دولت این نظریه کارشناسی را نپذیرفت و بازار فشار خود را بر مردم تحمیل کرد و ناگهانی قیمت دلار به بیش از 3 هزار و 500 دلار رسید که به‎تبع آن این افزایش آثار خود را بر روی قیمت کالاها گذاشت که هنوز رسوبات آن بر قیمت‎ها پاک نشده است.

متکی ابراز داشت: افزایش قیمت لحظه‎ای حاصل یک بی‎تدبیری بود و دلیل آن را کمیته ارز مشخص کرده بودند و به وجود آمدن تشکیلات مبادلات ارز حاصل کارشناسی قبلی برای تسلط بر بازار ارز بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت فعلی ارز 2 هزار و 400 می‎تواند 2 هزار تومان باشد ابراز داشت: تورم، افزایش قیمت‎ها و نوسانات ارز فقط برای کشور ما نیست بلکه برای کشورهای دیگر هم این مشکلات وجود دارد که باید برویم ببینیم آنها برای رفع آن چه کاری انجام دادند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: بحرانی پولی که در جنوب شرقی در سال 1373 به وجود آمد همانند مشکلی بود که دولت بوش در آخرین سال ریاست جمهوری‎اش با آن روبه‌رو شده بود که بانک‎ها تسهیلات به بخش مسکن داده بودند، ولی به علت فروش نرفتن این مسکن‎ها بحران مالی در آن مقطع به وجود آمد.

متکی ادامه داد: ارزش پولی کشور اندونزی در آن زمان به یک چهارم واقعی خود رسیده بود، ولی در کشور مالزی ماهاتیر محمد رئیس‌جمهور با جمع کردن کارشناسان از آنها خواست طراحی و کارشناسی برای مقابله با این بحران اتخاذ کنند که بعد از مدتی این بحران در آن کشور جمع شد.

احمدی‎نژاد در هدفمندی یارانه‎ها حساس‎ترین تصمیم نظام را گرفت

وی با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‎ها گفت: مهم‌ترین و حساس‎ترین تصمیم نظام برای هدفمندی یارانه در دولت احمدی‎نژاد انجام گرفت طرحی اساسی که دولت‎های هاشمی و خاتمی آرزوی آن را داشتند و نتوانستند انجام دهند.

وزیر سابق امور خارجه افزود: در کشورهای کاپیتالیستی که دوست دارند مردم را از لحاظ رفاهی خوب نگه دارند پول از محل اقتصادی در اختیار مردم قرار می‎دهند نه اینکه یارانه‎ها از محل فروش دلار هزار تومانی به دو برابر قیمت به فروش برسد تا یارانه‎ها دو برابر شود این عین دلالی و واسطه‎گری است چون وقتی دلار هزار تومانی دو برابر شود اجناس هم دو برابر شده و عملاً پولی اضافه به مردم نداده‎اید.

متکی با بیان اینکه باید تصمیم درست و از منفذ اصلی خود باشد بیان داشت: در شرایط تحریم اجازه اشتباه کردن نداریم، باید کارهای کارشناسی باشد تا مجبور نشویم تصمیم را عوض کنیم.

وی با بیان اینکه مردمی کردن اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد طبق تاکید مقام معظم رهبری باید با جدیت دنبال شود افزود: اقتصاد دولتی، تعاونی و خصوصی باید درصدگذاری شوند تا سهم آن در تولید، توزیع و تجارت مشخص شود.

خصوصی‎سازی این نیست که یک شرکت دولتی آن را بخرد

متکی با بیان اینکه در اصل 44 قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد تاکید شده که به اقتصاد مردمی توجه شود گفت: خصوصی‎سازی این نیست که یک شرکت دولتی آن را بخرد.

وزیر سابق امور خارجه عنوان کرد: هم‌اکنون در 15 تا 20 درصد اقتصاد کشور بخش خصوصی مشارکت دارند در صورتی که در کشورهای دیگر این سهم 80 به 20 است.

وی با بیان اینکه تولید سرمایه در جاهایی که صرفه ندارد باید از طریق تشویق و ترغیب آن را افزایش دهیم ادامه داد: در جایی از کشور شهرک‎های صنعتی با 800 واحد صنعتی مشغول به کار است ولی در جایی دیگر با 80 واحد تشکیل نمی‎شود که باید با اهرم‎های تشویقی تعادل‎سازی شود.

متکی با بیان اینکه دشمن به دنبال فشار بر مردم و تاثیر روانی است اضافه کرد: هم‌اکنون کشور ما با تحریم مواجه بوده، قطعاً تحریم‎ها بر روی هر اقتصادی اثر می‎گذارد کسی اگر بگوید اثری ندارد اقتصاد نمی‎داند.

وزیر سابق امور خارجه یادآور شد: تحریم‎ها 15 تا 20 درصد هزینه اقتصادی را افزایش می‎دهد، ولی 80 درصد اقتصاد ما تابع تحریم‎ها نیست که اگر تدبیر نکنیم هزینه تحریم افزایش می‎یابد.

اقتصاد مقاومتی راه دور زدن تحریم‎ها

وی اضافه کرد: باید تحریم را دور زد و فرمول اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری در سال 1386 مطرح کرد با جدیت پیگیری شود.

متکی در پایان اذعان داشت: مقام معظم رهبری در فرمایشی تاکید کردند مشکلاتی که به وجود می‎آید بخشی ناشی از فشار دشمن و بخشی دیگر حاصل بی‎تدبیری است.

انتهای پیام/

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه