ویروس فراگیر تدریس خصوصی در گلستان

تدریس خصوصی در گلستان دیگر شرایط عادی ندارد، چنانچه این وضعیت مانند ویروسی در این استان فراگیر شده و حتی پایه‎های ابتدایی هم از این قضیه مستثنی نیستند.

به گزارش زرین نامه؛ شاید به نظر برسد با این همه کلاس‎های تقویتی و خصوصی در گلستان، به لحاظ رتبه کشوری در کنکور جایگاه مناسبی در انتظار این استان شمالی باشد، اما نتایج بررسی‎ها و آمار نشان می‎دهد این‎گونه نیست و گلستان از این لحاظ اکثرا بین پنج استان آخر کشور است.

بی‎شک بخشی از این مشکلات ناشی از روش آموزشی در گلستان است که طی این چند سال هیچ توجه خاصی به آن نشده و آموزش و پرورش هم به عنوان متولی این بخش در قبال آن بی‎تفاوت بوده است.

افراط و تفریط در نوع رفتار با دانش‎آموزان و ترویج نامتعادل دانش‎آموز محوری و فرهنگ «همیشه حق با دانش‎آموزان است»، موجب شده تا آنان به جای توجه به درس سعی کنند راحت‎ترین شیوه‎های درس‎آموزی را که همان تدریس خصوصی است، برگزینند.

البته این بدان معنا نیست که برخی از ضعف‎های تدریس معلمان و دبیران به ویژه در پایه‎های مختلف تحصیلی را از یاد ببریم که هر کدام به نوبه خود در ایجاد چنین اوضاعی سهیم هستند و حتی برخی شماره خود را برای تدریس خصوصی به دانش‌آموزان ارائه می‎کنند.

یکی از دبیران دبیرستان‎های غیرانتفاعی گرگان با اشاره به افزایش رغبت دانش‎آموزان به تدریس خصوصی گفت: بخشی از این مشکل به جامعه فرهنگی باز می‎گردد که نتوانسته ‎است، نیازهای علمی دانش‎آموزان را در کلاس رفع کند.

محمود رضایی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: البته بسیاری از دانش‎آموزان نیز تمرکز مناسب برای فراگیری دروس به ویژه دروس ویژه‎ای همچون ریاضیات را ندارند و تمایل دارند به شیوه خصوصی این دروس را فرا گیرند.

وی ادامه داد: در داخل کلاس درس به دانش‌آموزی گفتم چرا به درس توجه نمی‎کنی؟ در جواب من گفت که علاقه دارد درس مورد نظر را با تدریس خصوصی فراگیرد، این موضوع بیانگر آن است که تدریس خصوصی در مدارس دارد به بیراهه می‎رود.

رضایی که 20 سال سابقه تدریس دارد، یادآور شد: یادم هست در زمان ما تدریس خصوصی زیاد معمول نبود، اما اگر هم بود، بیشتر به سال‎های پایانی دبیرستان اختصاص داشت تا در کنکور قبول شویم در حالی که اکنون این وضعیت در همه مقاطع دیده می‎شود.

یک معلم ابتدایی نیز با تاکید بر افراط و تفریط به عنوان ویژگی خیلی از خانواده‎های ایرانی اذعان کرد: نظارت مناسبی بر نحوه تدریس بسیاری از معلمان مدارس انجام نمی‎گیرد و همین موضوع موجب شده تا حتی خانواده‎ها جدا از اینکه فرزندان خود را در مقاطع ابتدایی به مدارس غیرانتفاعی می‎فرستند، برای فرزندانشان تدریس خصوصی هم مهیا می‎‎سازند.

ع.مقصولو خاطرنشان کرد: این موضوع موجب شده تا فرزندان، در هنگام حضور در کلاس خیالشان از آموختن راحت باشد و زیاد سر کلاس حواس جمع برای فراگیری نداشته باشند.

وی ادامه داد: البته اقتصاد ضعیف بسیاری از معلمان هم مزید بر علت است که از تدریس خصوصی استقبال می‎کنند و از پیشنهاد دانش‌آموزان این مقطع استقبال می‎کنند چون فکر می‎کنند از دبیران مقاطع دیگر تحصیلی عقب مانده‎اند.

یک دبیر ریاضی از شهرستان گرگان با اشاره به فقدان توجه آموزش و پرورش به دسته‎بندی معلمان بر اساس نوع تدریس گفت: وقتی بین من به عنوان دبیر ریاضی با دبیران ورزش یا ادبیات و دیگر دروس تئوری هیچ‎گونه تفاوتی وجود ندارد، چه انتظاری دارید که انگیزه کافی برای تدریس ایجاد شود.

م. کلانتری تصریح کرد: من به عنوان دبیر ریاضی مجبورم که اکثراً در کلاس ایستاده تدریس کنم و همین مسئله موجب عارضه واریس و سیاتیک در من و دیگر همکاران فعال بنده در این رشته شده اما با احترام به دیگر همکارانم اکثرا آنان این دغدغه را ندارند و نشسته تدریس می‎کنند.

به گفته وی: به خاطر نوع درسم تقریبا همیشه وقت کم می‎آورم چرا که هر مبحث این درس توضیح کامل می‎خواهد در حالی که دروس دیگر را می‎توان به دانش‌آموز سپرد تا وی آن درس را بدون معلم مطالعه نماید.

کلانتری یادآور شد: این تنها بخشی از مشکل در این بخش است، چرا که متاسفانه دختران و پسران در دبیرستان‎ها به دلایل مختلف انگیزه کافی برای تحصیل ندارند و وجود برخی رسانه‎های اجتماعی و موبایل نیز در ایجاد این فقدان تمرکز موثر و نافذ است.

وی متذکر شد: با این وجود میل بسیاری از خانواده‎ها به حضور فرزندانشان در آموزشگاه‎ها و تدریس خصوصی رو به فزون است و همین مسئله هم موجب شده برخی از دانش‎آموزان تحصیل در کلاس را جدی نگیرند چرا که تصور می‎‎کنند فرصت برای آموختن همچنان وجود دارد.

افزایش تدریس خصوصی در مدارس ابتدایی گلستان

مدیر یکی از دبستان‎های غیرانتفاعی در یکی از شهرستان‎های گلستان با اشاره به دلایل افزایش علاقه‎مندی به تدریس خصوصی در مدارس ابتدایی گفت: مهم‎ترین دلیل این موضوع رقابت دانش‎آموزان برای حضور در مدارس تیزهوشان یا نمونه دولتی در مقطع راهنمایی است.

ز.میری اضافه کرد: شاید باور نکنید اما بسیاری از والدین دانش‌آموزان از ما می‎خواهند برای دانش‌آموزان کلاس‎های فوق‎العاده برگزار کنیم یا اینکه معلمانی برای تدریس به آنان معرفی کنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی خانواده‎ها از طبقه آنچنان مرفهی نیستند، اما حاضر هستند فرش زیرپایشان را بفروشند تا فرزندانشان به این چنین کلاس‎هایی بروند، که به گمانم همین کلاس‌های درس مدرسه می‎تواند نیاز تحصیلی فرزندانشان را تامین کند.

میری افزود: البته در مدارس دولتی و حتی غیرانتفاعی تعداد بالای دانش‎آموزان نیز گاهی این نیاز را ایجاد می‎کند که معلمان یا دبیران کلاس‎های فوق‎العاده برای رفع اشکالات آنان برگزار کنند، تا این نیاز رفع شود.

هزینه‎های سنگین کلاس‎های خصوصی

به نظر می‎رسد، تب کلاس خصوصی در گلستان بالا گرفته و جدا از چشم و هم‎چشمی‎ها، هزینه بالای این‎گونه تدریس‎ها که از ساعتی 500 هزار ریال به بالا است آن‎چنان نتیجه مثبتی عاید فرزندان این استان شمالی نساخته است.

به نظر می‎رسد، آموزش و پرورش نیز باید ضمن کدبندی دبیران خود بر اساس نوع درس و توجه بیشتر به این دبیران بر روش‎های تدریس نیز نظارت بیشتری اعمال کند تا همچنان در رقابت‎هایی مثل کنکور گلستان در جا نزند./فارس

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه