با وقف سنت نبوی را در جامعه احیا کنیم

زرین نامه: رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علی آباد کتول گفت: وقف در جامعه تاثیر مشهودی همچون خمس و زکات دارد و احیاء سنت نبوی و ائمه اطهار (ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین سید صالح موسوی پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه بیان داشت: موضوع وقف و موقوفات قبل از اسلام نیز مطرح بوده و جایگاه والایی در آموزه های دینی ما دارد و تاثیرات مثبت آن همانند خمس و زکات بسیار مشهود است.
موسوی پور افزود: وقف سبب احیای سنت نبوی و زنده نگه داشتن عزاداری های برا ائمه (ع) می شود.

وی گفت: بیشتر موقوفات مردم در کشور مربوط به تعزیه و اطعام تعزیه داران عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین (ع) می باشد و این موضوع نشانه ارتباط عمیق و معنوی مردم با ائمه اطهار (ع) و جایگاه وقف در میان جامعه است.

تعداد 254 موقوفه و 1164 رقبه در شهرستان علی آباد کتول موجود است

رئیس اداره اوقاف شهرستان علی آباد کتول بیان داشت: در شهرستان علی آباد کتول، تعداد 254 موقفه موجود می باشد، که از این تعداد 1164 رقبه ایجاد شده است.

موسوی پور تشریح کرد: تعداد 254 موقوفه شهرستان شامل 132 مسجد و مصلا، 62 موقوفه و3 مدرسه علمیه می شود که در کنار این موقوفه ها، حسینیه ها، فاطمیه ها، تکیه ها و زینبیه ها نیز در کنار این رقبات و موقوفات موجود است.

وی در خصوص تعداد موقوفات شهرستان علی آباد کتول در سال 91 اظهار داشت: امسال با توجه به اهداف کلان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و تدابیر دقیق و عمیق حاج آقا محمدی سرپرست محترم سازمان و حاج آقا رئوف مدیر کل محترم اوقاف و امور خیریه استان، تعداد 7 وقفه و موقوفه جدید در شهرستان به ثبت رسید و تعداد 3 وقفه ی دیگر در حال ثبت است که انشالله تا پایان سال به تعداد موقوفه ها افزوده خواهد شد.

موسوی پور با اشاره به دو موقوفه بزرگ شهرستان مطرح کرد: 2 موقوفه بزرگ شهرستان علی آباد کتول، شامل موقوفه مهدی قلی آقا و غلام علیمردانی که یکی از آنها در محله جنگلده علی آباد کتول و دیگری در روستای سنگدوین می باشد، که جهت اطعام عزاداران سید سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) در مساجد شهر علی آباد کتول مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علی آباد کتول در خصوص نحوه و میزان وقف بیان داشت: برای انجام این کار معنوی نیاز نیست انسان مال زیادی داشته باشد، بلکه می توان با مقدار اندکی از مال، عمل صالحی برای قیامت خود ذخیره کند.

موضوعات وقف خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهیم

وی با اشاره به وقف های کوچک اما با ارزش، تصریح کرد: صنف های مختلف می توانند وارد این عرصه شده و به شکل های بسیار زیبا و کار آمد به موضوع با ارزش وقف بپردازند.

موسوی پور به نقل از حاج آقا دارابی معاون فرهنگی اجتماعی امور خیریه استان از وقف های جدید، بیان داشت: در استان سمنان صنف نانوا ها کار زیبایی انجام دادند به این صورت که هر نانوا تعداد یک نان در هر روز وقف اطعام عزاداران سید سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) می کردند.

وی در خصوص انتخاب موضوعات وقف، تاکید کرد: مردم برای وقف های جدید خود، به نیاز های روز جامعه توجه ویژه ای داشته باشند، در شهرستان علی آباد کتول کم و کاستی های زیادی در موضعات فرهنگی، قرآنی و نیازمندان وجود دارد که مردم برای وقف های جدید خود می توانند به این عرصه ها ورود پیدا کرده و نیات موقوفات خود را با آن تطبیق دهند.

موسوی پور اشاره کرد: در استان گلستان زمانی که بحث انرژی هسته ای مطرح شد، پیره زنی در یکی از روستاهای گرگان، اولین نفر شخصی بود که زمین خود را وقف موضوع تاسیسات و تحقیقات انرژی هسته ای کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان علی آباد کتول در پایان گفت: شهروندان گرامی برای ثبت موقوفه می توانند با مشورت بزرگان و روحانیون محل، وقف نامه خود را تنظیم کنند و در صورت عدم این امکان میتوانند با مراجعه به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان از وقف نامه های آماده استفاده کنند که به عنوان سند رسمی تلقی می شود.

 

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه