گرگانی ها از نداشتن ایستگاه راه آهن به نام گرگان تب کردند، کلاله ای ها در تب سوختند !

گرگانی ها از اینکه به عنوان شهر مرکزی استان گلستان، از نام راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان سهمی نمی برند ابراز نگرانی می کنند، در صورتی که کلاله ای ها در تب بسیاری از این آرزوها می سوزند.

به گزارش زرین نامه به نقل از کلاله خبر، با نزدیک شدن سفر رئیس جمهور به استان گلستان، بسیاری از کاستی ها و محرومیت های این استان توسط رسانه های مختلف بازگو شد تا رئیس جمهور گوشه چشمی به این محرومیت ها داشته باشد.

در این کش و قوس ها خبری، گرگانی ها گوی سبقت را از همه ربودند و در در هفته های اخیر بسیاری از کمبودهای مرکز استان را رو کردند، فارغ از اینکه دیگر شهرهای زیر نظر گرگان نیز جزئی از استان گلستان است و باید محرومیت های این شهرها نیز به گفته شود.

در اینجا به برخی از ظرفیت های معلق و فرصت های از دست رفته شهرستان کلاله خواهیم پرداخت.

تعطیلی چندین باره فرودگاه مسافربری کلاله

تعطیلی دوباره فرودگاه کلاله، این جمله کلیشه ای است که بارها و بارها مردم شهرستان کلاله آن را از زبانها شنیده و حتی در رسانه ها دیده اند.

این فرودگاه پس از هزینه های میلیاردی (نزدیک به 4 میلیارد تومان) ،در سال 91 با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت آن زمان افتتاح و به بهره برداری رسید و پروازهای این فرودگاه از 9 فروردین های سال 92 آغاز شد ، آغازی که پس از چند ماه پایانی ابدی داشت.

برخی از منتقدان دلیل تعطیلی چندین باره این فرودگاه را عدم انعطاف خطوط پروازی و همچنین زمانی این فرودگاه می دانند چرا که خطوط پروازی این فرودگاه فقط منحصر به خط پروازی تهران به کلاله و باالعکس و در روزها و ساعات نامناسب بود.

مسیر پرواز ساعات پرواز روزهای پرواز

تهران-کلاله 12/30 سه شنبه

کلاله-تهران 14/25 سه شنبه

تهران- کلاله 11/30 جمعه

کلاله-تهران 13/25 جمعه

به گفته این منتقدان اگر خطوط پروازی این فرودگاه به خراسان و زاهدان افزایش می یافت ، استقبال مردم از این پروازها بیشتر می شد و دیگر شاهد تعطیلی این فرودگاه نبودیم.

اما نصرت برزگر فرماندار بومی(به بومی تاکید داریم چون وی با روی کار آمدن خود، نشان داد که به معنای واقعی، یک مسئول بومی چه کارهایی می تواند برای شهر خود انجام دهد) کلاله تلاش های خود را برای برقراری پروازهای فرودگاه کلاله آغاز کرد و کاری که نماینده این شهرستان نتوانست در طی یک سال انجام دهد، طی 2 هفته انجام گرفت و مسئولین هواپیمایی کشور برای رایزنی به کلاله آمدند و به گفته فرماندار کلاله، روزهای شنبه و چهارشنبه روزهای پیشنهادی پروازهای این فرودگاه است و وی برای ادامه مذاکرات به تهران عزیمت خواهد کرد.

شکست پروژه ساخت بزرگترین کارخانه زیتون در کلاله

دومین فرصت اقتصادی و اشتغالزایی در شهرستان کلاله با شکست پروژه ساخت بزرگترین کارخانه زیتون در کلاله رقم خورد ، پروژه ای که با دخالت شرکت گاز مبنی بر اینکه زمین ساخت این پروژه بر روی خط انتقال لوله گاز قرار دارد ، با شکست روبرو شد.

عدم استعلامات لازم از سوی مسئولین ذیربط در شهرک صنعتی کلاله باعث از ذست رفتن این فرصت برای مردم شهرستان کلاله شد و پروژه ساخت این کارخانه به شهر مینودشت انتقال یافت(گویا مسئولین مینودشت برای چنین امری آماده بودند و طی چند روز تمامی اقدامات لازم برای واگذاری زمین ساخت این پروژه را انجام دادند).

گفتنی است محمد خشباف مدیر عامل شرکت آرشیا در پاسخ به یکی از مطالب سایت کلاله خبر با عنوان"آیا مدعیان ساخت کارخانه زیتون در کلاله به وعده خود عمل می کنند ؟" گفت: " 24 ساعت بعد از حل مشکل مکان کارخانه،ساخت کارخانه در کلاله از سرگرفته می شود" ،این وعده ای بود که محمد خشباف به مردم شهر کلاله داد و افزود: پیگیری این موضوع به رجبی نماینده شهرستان کلاله واگذار شده است و وی نوید پیگیری این موضوع را به ما داده است.

دکتر رجبی از آذر ماه سال 92 در حال پیگیری این موضوع می باشد و تا کنون خبری از برگشت این فرصت اقتصادی و اشتغالزایی به شهرستان کلاله نیست(آیا پیگیری این موضوعات برای نماینده ای که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می باشد ،امری دشوار و زمانبر است؟) و باید این واقعیت تلخ را قبول کنیم که این پروژه از دست رفت در صورتی که درحال حاضر بیش از 1 هزار و 250 هکتار از اراضی کلاله به کشت زیتون اختصاص یافته و سالانه به طور متوسط 400 تن زیتون در این شهرستان تولید می شود.

گم شدن پروژه ساخت کارخانه تراکتور در شهرک صنعتی کلاله!

از بین فرصت ها ، نامعلوم بودن ساخت یا عدم ساخت کارخانه تراکتور سازی در شهرک صنعتی کلاله نیز باعث ایجاد برخی ابهامات در بین مردم و مسئولین این شهرستان شده است تا جایی که برخی این کارخانه را به شهرستان کلاله نسبت داده اند و برخی به شهرستان گالیکش در صورتی که سرمایه گذاران این پروژه کلاله ای هستند!.

این طور که به نظر می رسد مردم شهرستان کلاله در خصوص این پروژه اشتغالزایی که باعث اشتغال 400 نفر بصورت مستقیم می شد، خبرهای جدیدی خواهند شنید و آنهم این است که این پروژه نیز با شکست روبرو شده و یا اینکه ساخت این پروژه به شهری دیگر انتقال یافته است.

رجبی در رسانه ها افتخار این پروژه را به نام خود ثبت کرد در صورتی که وی خبر ندارد که این کارخانه در گرگان ساخته خواهد شد.

بن بست همیشگی کلاله

اما در کنار این موضوعات مطرح شده، چالش در بن بست بودن این شهرستان در جای خود باقی است چرا که این شهرستان با همه ظرفیت های بالقوه ی خود از جاده بین المللی هیچ سهمی نمی برد.

اخیرا موضوع تغییر مسیر جاده های پارک ملی گلستان در سایت های استانی و کشوری مطرح گردید و باید متذکر شویم که اگر قرار باشد این جاده تغییر مسیر دهد به گفته کارشناسان بهترین مسیر جایگزین، مسير کلاله، گليداغ، آش خانه (بجنورد) است و عبور جاده بین المللی از شهر کلاله می تواند بسیاری از ظرفیت های این شهرستان را بالفعل کند و تحقق این امر خواسته مردم این شهرستان است و مسئولین به عنوان خدمتگزاران مردم باید به خواسته این مردم احترام بگذارند.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه