سفر روحانی به گلستان؛ استانی با نداشته‎های فراوان

گلستانی‎‎ها تا ساعاتی دیگر چشم‌انتظار مردی هستند که شاید با کلیدهای تدبیر خود بتواند گره از قفل توسعه‎نیافتگی استانی بگشاید که همچنان از محرومیت رنج می‎برد.

به گزارش زرین نامه؛ نداشته‎های گلستان کم نیست؛ از زیرساخت‎های نامناسب برای توسعه تا صنعتی ضعیف و نیمه‎جان و بخش رو به موت کشاورزی که در چنبره سنت همچنان دست و پا می‎زند.

اگرچه این سفر تنها سفر یک رئیس جمهور به گلستان نبوده و نخواهد بود اما مروری بر سفر‎های گذشته دولت پیشین، نشان داد با وجود دغدغه مسئولان وقت و تعدد مصوبات، تحول چندانی در توسعه این منطقه شمالی رخ نداده است.

اکنون مردم گلستان امیدوارند، به دولتی که امید به عنوان شعار محوری در برنامه‎های وجودی آن متجلی شده تا کاستی‎های این منطقه به ظاهر زیبا اما فقیر را ببیند و تدبیری مناسب و عاجل برای رفع آن بیاندیشد.

کشاورزانی که طی سال‎ها در حصار کشاورزی فاقد استراتژی، گرفتار روزمرگی‎اند و روز به روز هم فقیرتر می‎شوند و البته بدهکار بانک‎های دولتی.

تسهیلات بانکی، تنفسی مصنوعی به صنعت گلستان

گلستان وارث صنعتی است که در این خطه شمالی تقریبا رمقی ندارد و البته گاهی با تنفس مصنوعی وام‎های بانکی مجالی برای عرضه می‎یابد، اما در قیاس با دیگر مناطق کشور و حتی استان‎های همجوار شمالی می‎توان گفت هیچ جایگاه قابل عرضه‎ای ندارد.

این در حالی است که با توجه به کشاورزی بودن استان، گلستان می‎تواند بهترین خاستگاه برای صنایع تبدیلی باشد و با سرمایه‎گذاری مناسب از سوی سرمایه‎گذاران بخش خصوصی قادر است، حرف‎های بسیاری داشته باشد و البته این موضوع در گرو ایجاد جذابیت برای سرمایه‎‎گذاران و عرضه تسهیلات خاص و ارزان‎قیمت برای سرمایه‎گذاری است.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن، بندر گز و گمیشان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل کشاورزی در استان گلستان اعتقاد دارد: با وجود اینکه کشاورزی گلستان جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، در مشکلات کشاورزی نیز رتبه نخست را کسب کرده است.

محمدجواد نظری‌مهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: درباره مشکلات کشاورزی این استان بارها با وزیر صحبت و بر حل مشکلات استان در این حوزه تاکید کرده‎ایم.

کشاورزان گلستانی در مرز ورشکستگی

نماینده مردم غرب استان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشاورزان گلستانی افزون بر کمبود کود، آب و خشکسالی، با اجرای هدفمندی یارانه‌ها از عهده خرید سوخت برای تراکتورهای خود برنمی‌آیند.

نظری‌مهر تصریح کرد: انتظار می‎رود مسئولان جهاد کشاورزی در کشور به حل مشکلات کشاورزی در گلستان توجه ویژه‎ای کنند، چراکه کشاورزی به عنوان یک حرفه مولد در گلستان نیازمند توجه و سرمایه‎گذاری است.

مشکلات کشاورزی نظیر پایین بودن قیمت محصولات و گرانی نهاده‌ها سبب شده کشاورزان گلستان با سختی‎های متعددی برای تولید مواجه و در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

از سوی دیگر باید پذیرفت با توجه به اینکه اقتصاد گلستان بر مبنای کشاورزی از جمله تولید مواد اولیه، صنایع تبدیلی و بازرگانی محصولات بوده و معیشت مردم از این راه تامین می‎شود، حمایت از کشاورزی در این استان از اهمیت دوچندان برخوردار باشد.

گلستان با دارا بودن حدود 650 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید محصولات دامی و آبزی در بیشتر محصولات رتبه‎های اول تا پنجم تولید را داراست.

این وضعیت درحالی است که کشاورزان استان در سال‎های متمادی دچار گرفتاری‌های زیادی هستند و با وجود همه مشکلات از مراجعه به مسئولان نتیجه‌ای نگرفته و با تداوم وضعیت فعلی قادر به ادامه تولید نبوده و در تامین معیشت خود دچار مشکل هستند. در حال حاضر هر روز بر بدهی به بانک‎ها افزوده می‌‌شود و هیچ نقطه روشنی برای ادامه کار وجود ندارد.

جدا از کاستی‎های گلستان در حوزه کشاورزی و صنعت، گردشگری در این منطقه زیبا و مستعد نیز داستان خاص خود را دارد.

در سفرهای اول و دوم دولت به گلستان، 22 منطقه نمونه گردشگری در گلستان تعیین شد، سواحل بندرگز، آشوراده، روستای زیارت، هزارپیچ، قرن آباد، آهنگران رامیان، فارسیان و لوه از جمله مناطق نمونه گردشگری استان هستند و قرار بود در این مناطق دولت زیرساخت‌های اولیه را فراهم و فراخوان سرمایه‎گذاری برای این مناطق انجام شود.

اما با گذشت چندین سال از نخستین سفر استانی دولت، ظاهرا مناطق و جاذبه گردشگری یاد شده فقط نام منطقه نمونه را یدک می‎کشد، مسئولان گردشگری گلستان در سال‌های گذشته بارها از سرمایه‎گذاری‌های چند صد میلیاردی در برخی مناطق نمونه گردشگری خبر داده‌اند اما این گفته‎ها تنها در حد خبر باقی مانده است.

لزوم تعیین تکلیف آشوراده در سفر رئیس جمهور

بیشتر گردشگرانی که وارد گلستان می‌شوند بی‌درنگ به سراغ طبیعت، دریا و جنگل می‌روند و جاذبه‎های تاریخی گلستان معمولا کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. دلیل ناشناخته ماندن بناهای تاریخی استان را نیز باید در چگونگی عملکرد مسئولان جست ‎و‎ جو کرد.

مشکلات مناطقی چون آشوراده نیز بماند که دیگر به داستانی تکراری مبدل شده و انتظار می‎رود تکلیف این شبه‎ جزیره در این سفر کاری مشخص شود.

هر چند سند جامع گردشگری گلستان می‎تواند تا حدودی بخش گردشگری استان را از مشکلات برهاند و آینده نویدبخشی را برای این حوزه رقم زند که تحقق اهداف آن مستلزم برنامه‎ریزی و همت همه‎جانبه بخش‎های مختلف استان است.

کاروان تدبیر و امید در ادامه سفر استانی خود برای افتتاح خط ترانزیتی شرق دریای خزر «گرگان ـ اینچه‌برون ـ ترکمنستان» روز سه‌شنبه 11 آذرماه به استان گلستان سفر خواهد کرد و قرار است سه روز در گلستان حضور داشته باشد./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه