یک میلیارد نفر در جهان به نوعی از ناتوانی رنج می‌برند/ دنیا از بحث ترحم نسبت به معلولان خارج شده است

معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه دنیا از بحث ترحم نسبت به معلولان خارج شده است، گفت: امروز یک میلیارد نفر در جهان به نوعی از ناتوانی رنج می‌برند.

به گزارش زرین نامه؛ محسن غفوریان معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امروز در مراسم روز جهانی معلولان که در مجتمع استثنایی شهید محبی منطقه 5 تهران برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: روز جهانی معلولان، بهانه‌ای است که به جامعه خودمان سطح توانمندی‌های معلولان را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: دیدن نیمه خالی لیوان درباره معلولان کار پسندیده‌ای نیست و امروز، روز خاصی است که شرایط و توانمندی معلولان را اعلام می‌کند.

غفوریان افزود: یکی از شعارهای به حقی که در این روز بیان می‌شود، بحث برابری فرصت‌هاست و اگر این برابری در همه لایه‌ها مورد توجه قرار گیرد، بخش اعظمی از مشکلات این قشر که اقلیت بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند، رفع می‌شود.

معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یادآور شد: وقتی اسم از آموزش می‌آید تنها آموزش و پرورش نیست بلکه آموزش‌های غیررسمی از بدو تولد تا بزرگسالی و داشتن آرامش و آموزش راحت، حق افراد معلول است و باید جابه‌جایی دانش‌آموزان از نقطه‌ای به نقطه دیگر که با فاصله زیاد برای تحصیل می‌روند، اصلاح شود.

وی با اشاره به حقوق شهروندی معلولان اضافه کرد: جامعه باید در خدمت معلولان باشد و این شعار نیست و در دنیا مطرح بوده و باید تکنولوژی نیز در خدمت معلولان قرار گیرد.

به گزارش فارس، غفوریان با بیان موفقیت دانش‌آموزان استثنایی در آموزش عالی یادآور شد: کسب رتبه 77 کنکور توسط دانش‌آموزان استثنایی از توانایی آنها حکایت می‌کند و دنیا از بحث ترحم نسبت به معلولان خارج شده است.

وی با تأکید بر بحث مسکن معلولان گفت: برای آنها داشتن زندگی مستقل و ازدواج بسیار جدی است و در زمینه آموزش یعنی مدارس و آموزش متناسب همواره مد نظر است و کار ما در این خصوص تسهیل‌گری است.

معاون آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اضافه کرد: باید سرویس ایاب و ذهاب و خیابان‌های متناسب برای معلولان باشد و تعداد دانش‌آموزان استثنایی به دلیل هزینه‌های زیادی که برای آموزش و بهداشت آنها است رو به کاهش می‌رود.

غفوریان خاطر نشان کرد: باید پارک‌های متناسب و کتابخانه‌های عمومی برای معلولان ایجاد شوند و امروزه یک میلیارد نفر در جهان به نوعی از ناتوانی رنج می‌برند و اینها بزرگترین اقلیت جهان هستند که باید دارای امکانات خاص باشند و نگرش ما نسبت به معلولان باید تغییر کرده و نگاه ما در سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که در جهت تسهیل کردن حضور دانش‌آموزان در مدارس با اولویت مناطق محروم حرکت کنیم.

وی افزود: معلولان نشان دادند می‌توانند و دارای اعتماد به نفس و تدبیر هستند و قادرند در فعالیت‌های آموزشی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نقش پررنگ‌تری داشته باشند به شرط اینکه ما زمینه را فراهم کنیم./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه