ایران حامی تاسیس "منطقه عاری از سلاح هسته ای در خاورمیانه" است

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در میزگرد پارلمانی "جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای" گفت: ایران برای تاسیس یک منطقه عاری از سلاح‌ هسته ای در خاورمیانه اهمیتی بسیار قائل بوده و قطعاً از آن حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار زرین نامه؛ رحمت اله نوروزی در میزگرد پارلمانی پیرامون "جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای" به میزبانی وین، با اشاره به استقبال جمهوری اسلامی ایران از کوشش‌های معطوف به تاسیس مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای در جهان، بیان کرد: ایران کشوری است که برای اولین‌بار در سال 1974 ایده ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه خاورمیانه را مطرح کرد که این ابتکار در قالب یک قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: تصویب مستمر این قطعنامه توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد (در سال‌های بعد) نمایانگر حمایت جهانی از ارتقاء صلح، امنیت و ثبات در خاورمیانه از طریق تحقق منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در آن است.

نماینده مردم شهرستان علی آبادکتول در مجلس افزود: رهبر معظم ایران در سخنرانی افتتاحیه شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تاریخ 30 اوت 2012 فرمودند "ما خود ایده خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای" را پیشنهاد کرده‌ایم و به آن متعهد هستیم.

norozii 2.jpg - 41.05 کیلو بایت

نوروزی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که انتزام جهان‌شمول به معاهده ان‌پی‌تی به ویژه در منطقه خاورمیانه، ایجاد یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در منطقه مذکور را به گونه‌ای موثر تضمین خواهد کرد.

این نماینده مجلس نهم تصریح کرد: با وجود درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی در این زمینه، رژیم صهیونیستی مستحضر به حمایت سیاسی و نظامی برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نه به ان‌پی‌تی پیوسته و نه تاسیسات هسته‌ای غیرقانونی و غیرمجاز خود را تحت پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده است.

نوروزی با بیان اینکه رژیم مزبور حتی از اعلام تمایل خود برای الحاق به معاهده ان‌پی‌تی همچنان استنکاف می‌ورزد، اذعان داشت: فعالیت‌های مخفیانه رژیم صهیونیستی در زمینه سلاح‌های هسته‌ای تحت حمایت کشورهای مشخص، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را به شکلی جدی تهدید می‌کند که عدم اشاعه را به مخاطره می‌افکند.

نوروزی با اشاره به اینکه کنفرانس ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های دسته‌جمعی که قرار بود در سال 2012 برگزار شود، به بهانه‌های واهی به تعویق افتاده است، افزود: چنین تصمیم‌گیری غیرمنطقی به مثابه نقض تصمیمی است که به اتفاق آراء در کنفرانس بازنگری 2010 ان‌پی‌تی اتخاذ شد و چنین اقدامی مطمئناً اعتبار ان‌پی‌تی و روند 2015 را بی‌اعتبار ساخته است.

نماینده مردم شهرستان علی‌آباد کتول در پایان با تاکید بر اینکه برگزارکنندگان کنفرانس خاورمیانه باید با سازماندهی و برگزاری کنفرانس بدون هرگونه پیش‌شرطی، به تعهدات خود احترام می‌گذاشتند، گفت: اکنون در حال نزدیک شدن به زمان برگزاری کنفرانس آتی ان‌پی‌تی هستیم در حالی که زمینه‌ای برای برگزاری به‌موقع کنفرانس خاورمیانه وجود ندارد که این قصوری جدی و در حکم عقب‌گردی در روند بازنگری ان‌پی‌تی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ت

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه