زنان آسیب‎پذیرترین قشر در حوادث طبیعی

هضم برخی از واقعیت‎ها سخت است؛ اینکه می‌گویند، در تمام دنیا زنان و کودکان 14 بار بیشتر از مردان در بلایا جان خود را از دست می‎دهند، آماری تکان‎دهنده اما منطبق بر واقعیت است!

به گزارش زرین نامه؛ بی شک در دنیا آسیب‎پذیرترین افراد در مقابل حوادث و بلایای طبیعی کودکان، زنان و افراد سالخورده هستند و البته کشور ما نیز در حوادث مختلف این خسارت را در بعد تلفات انسانی تجربه کرده است و همین موضوع اهمیت آموزش و توانمندسازی این قشر آسیب‎پذیر را دوچندان می‎سازد.

اینکه چرا زنان در جامعه ما جزء افراد آسیب‎پذیر محسوب می‎شوند و در کنار کهنسالان و کودکان قرار می‎گیرند تنها به شرایط کلی و ساختار فرهنگی جامعه ما باز نمی‎گردد، بلکه دنیا به ویژه کشوری‌های در حال توسعه به شدت با این مشکل دست‎و پنجه نرم می‎کنند.

اکنون با قبول شرایط سخت بانوان در حوادث و قبول این واقعیت که نیمی از پیکره جامعه را زنان تشکیل می‎دهند و بعضا به عنوان مدیران داخلی خانواده، نقش مهمی در کاهش کلی اثرات بلایای طبیعی دارند، مدیریت بحران و دستگاه‎های متولی چه تدابیری برای آماده سازی آنان به عنوان بخش آسیب‎پذیر جامعه به عمل آورده است.

برخی از پژوهش‎ها با بررسی دلایل این آسیب پذیری، یکی از عوامل مهم این آسیب را تفاوت‎های فیزیولوژیک بین زنان ومردان می‎دانند و اعتقاد دارند، زنان از عواقب بهداشتی متفاوتی در پی بلایا رنج برده و عوامل اجتماعی نیز در این روند موثر است.

باید از حسن مسئولیت زنان نسبت به خانواده در ایمن‎سازی جامعه سود برد

از دیگر عوامل موثر بر لطمه‎پذیری زنان در حوادث، محدودیت در دسترسی به منابع، ارتباط کمتر آنان با شبکه‎های اجتماعی به دلیل نقش بنیادی آنان در خانواده، مشارکت نابرابر در تصمیم‎گیری‎های مهم، کمبود اطلاعات، نداشتن مهارت‎های کافی و منابع اقتصادی و ناآگاهی از حقوق خود است.

از سویی دیگر باید پذیرفت آسیب‎پذیری زنان در حوادث، بیشتر در حس مسئولیتی نهفته است که آنان نسبت به دیگر اعضای خانواده به ویژه فرزندان خود دارند و همین موضوع آسیب‎پذیری آنان را در زمان حادثه افزایش می‎دهد.

زنان اغلب بیش از مردان به خانواده تعلق خاطر دارند و حاضرند در پای آن، خویشتن خویش را نیز سخاوتمندانه به خطر اندازند که همین موضوع می‎تواند به عنوان قابلیتی مناسب، برای مدیریت بحران در خانواده‎ها در موعد مواجه شدن با بحران‎های آسیب‎زایی چون بلایای طبیعی مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط خاص گلستان ضرورت توجه به آموزش زنان را دوچندان می‎سازد

جدا از عکس‌العمل‌های متفاوت زنان و مردان در حمایت از خانواده در شرایط اضطراری، هنگامی که زنان، سرپرست خانواده خود را در حادثه از دست داده باشند، با خطر از کف دادن کمک‎هایی که بعد از بحران توزیع می‎شود نیز مواجه شده و در پی این نوع رفتار دچار فقر و تهیدستی می‎شوند.

استان گلستان، به عنوان استانی حادثه‎خیز از جمله نقاطی است که با توجه به بافت سنتی آن می‎بایست، شرایط خاصی برای بانوان آن در زمان بحران قائل شد و البته این موضوع نیازمند یک برنامه آموزشی مناسب و متناسب با شرایط این اقلیم است.

چه بسا اهمیت این موضوع را می‎توان در برگزاری اولین دوره آموزشی آمادگی در برابر بلایای طبیعی و انسان‎ساخت بزرگ توسط اداره کل مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر گلستان به وضوح دریافت.

در این دوره آموزشی که اخیرا آغاز شده، حدود 180 نفر از بانوان شاغل در استانداری و فرمانداری‎های سطح گلستان مشارکت دارند و مخاطبان با موضوعاتی از جمله مدیریت بحران، حمایت روحی و روانی بانوان و کودکان و آمادگی در برابر حوادث و بلایای طبیعی به شکل تئوری و امداد و نجات اولیه به شکل عملی آَشنا می‎شوند.

آموزش‎های بانوان باید در سطح جامعه گسترش یابد

هر چند گلستان با مباحث آموزش عمومی در حوزه مدیریت بحران ناآشنا نیست و می‎توان از پروژه UN به عنوان مهم‎ترین پروژه آموزشی این مجموعه، طی سال‎های گذشته یاد کرد، اما دغدغه آموزش بانوان به عنوان ارکان خانواده، موضوعی نیست که بتوان از آن ساده گذشت.

در اولین جلسه آموزشی که جامعه‎ای کوچک از بانوان شاغل در مجموعه اداری گلستان از جمله استانداری و فرمانداری‎ها را در بر می‎گرفت آنان بر توانمندی خود تاکید داشتند و این نگاه را که به آنان به عنوان جامعه‎ای آسیب‎پذیر یاد کنند، نمی‎پسندیدند.

آنان با پذیرش تفاوت ساختاری بین زن و مرد اعتقاد داشتند انسان‎های توانمندی هستند و می‌توانند در هنگام بحران نقشی اساسی و حیاتی ایفا کنند.

این اعتماد به نفس و این نوع ادبیات و پیوند آن با مدیریت بحران، گویی تقریبا همان چیزی بود که متولیان این دوره آموزشی به دنبال آن بودند و نخستین برآیند این دوره آموزشی، جدا از افزایش مهارت، افزایش اعتماد به نفس و باورمندی در آنان بود.

زنان ظرفیت مناسبی برای مدیریت بحران‎های طبیعی هستند

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در گرگان، با تاکید بر اهمیت آموزش بانوان در مواجهه با پدیده‎های طبیعی گفت: به‎کارگیری توانمندسازی زنان در برنامه‎ریزی و پاسخگویی در شرایط اضطراری از الزاماتی است که می‎تواند آمار مرگ و میر زنان و کودکان و درصد آسیب‎پذیری آنان را در بلایای طبیعی به شکل جدی کاهش دهد.

صادق‎علی مقدم اظهار کرد: تجربه‎های علمی نشان داده، زنان آمادگی درک خطر بیشتری نسبت به مردان داشته و در عین حال آمادگی مشارکت در فعالیت‎های امداد اضطراری را همانند و پایاپای مردان داشته‎اند که این موضوع اهمیت توانمندسازی این قشر را دوچندان می‎سازد.

وی ادامه داد: تجربه زلزله‎هایی چون منجیل و رودبار در کشور نشان داد، اکثر خانواده‎هایی که در آن زن خانواده زنده مانده بود، ضمن اداره خوب زندگی، امور کودکان حادثه‎دیده نظم و ترتیب یافته بود و زندگی در خانه‎های موقت نیز روال عادی پیدا کرده بود.

آموزش بهترین مسیر توانمندسازی بانوان است

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر توانمندسازی زنان در جامعه یادآور شد: آموزش بهترین مسیر برای توانمندسازی زنان جامعه برای رویارویی آنان با حوادث و بلایای طبیعی است.

مقدم خاطرنشان کرد: زنان در زمره یکی از گروه‌های آسیب پذیر جامعه محسوب می‎شوند و تحقیقات و تجارب گذشته نیز نشان داده، تعداد زنانی که همواره جان خود را در سوانح طبیعی از دست می‎دهند به نسبت مردان بسیار بیشتر هستند.

وی تاکید کرد: این موضوع وظیفه ما را سنگین‎تر می‎کند و باید با تدابیر مناسب ضمن توانمندسازی و ایمن‎سازی زنان، از ظرفیت حضور آنان به عنوان فردی تاثیرگذار و آرامش‎بخش در کانون خانواده برای برخورد منطقی با حوادث بهره برد.

دوره آموزشی بانوان شاغل در استانداری و فرمانداری‎های تابعه استان گلستان، با عنوان «آمادگی در برابر بلایای طبیعی و انسان‎ساخت» مبتنی بر نیاز محلی به مدت چهار روز و در قالب دو گروه 75 نفره طی روزهای 25 و 26 آذرماه و شش و هفت دی ماه با همکاری اداره کل مدیریت بحران، جمعیت هلال احمر استان و اداره کل اداری، مالی استانداری گلستان در محل اداره کل مدیریت بحران گلستان برگزار می‎شود./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه