نقش کلم در کاهش تومورهای سرطانی

زرین نامه: سبزيهای عضو خانواده کلم مثل کلم بروکلی، کلم، گل کلم، کلم پيچ و تربچه نقش به سزايی در کاهش ابتلا به برخی از تومورهای سرطانی دارند.

خانواده کلم و به طور مشخص کلم بروکلی حاوی يکی از ترکيبات بسيار با ارزش به نام sulforaphane است.
محققان در جريان تحقيقات به قدرت کلم در جلوگيری از ابتلا به سرطان خون لنفومی حاد و کاهش تعداد اين سلولهای سرطانی دست يافتند و گفتند که اين شيوه درمانی ممکن است به عنوان درمانی جايگزين برای کسانی که به درمان سنتی اين سرطان پاسخ نمی‌دهند، مناسب باشد.
سرطان خون يا همان "لوسمی" يکی از شايع ‌ترين و مهلک‌ ترين بيماری ‌هايی است که هر ساله تعدادی از افراد جهان را قربانی می‌‌کند.. ۳ نوع اصلی سرطان خون شامل لوسمی، لنفوم و ميلوم است.
ماده sulforaphane از طريق ورود به سلولها و کنش و واکنش با برخی از پروتئين‌ها کار می‌کند وممکن است اين ماده به درمان بهتر بيماری لنفوم کمک کند.
کلم‌‌ها سرشار از ويتامين‌ها A ، فولات و منيزيم هستند که برای بيماران فشار خونی مفيد است و کلم قرمز ويتامين C خوبی دارد. گل کلم به نسبت، ويتامين‌ A بيشتری دارد و همچنين اسيد فوليک و پتاسيم فوق العاده‌ای دارد و از نظر ويتامين ‌های گروه D غنی است.
مصرف کلم همچنين از ابتلا به سرطان روده بزرگ پيشگيری می‌کند. کلم‌‌ها سرشار از آنتی اکسيدان و کلسيم هستند که می‌توانند کلسيم مورد نياز روزانه را تأمين کند.
تحقيقات همچنين نشان داده است که ميزان زنده ماندن زنان مصرف کننده کلم و سبزيجات ديگر نسبت به ساير زنانی که اين سبزيجات را مصرف نمی‌کنند؛ پس از ابتلا به سرطان سينه بيشتر است.

کارشناس آموزش بهداشت: شهناز غریب شیرنگی

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه