گرایش زنان شاغل به «تک فرزندی» زنگ خطری جدی/ اشتغال بانوان زمینه ساز تاخیر در ازدواج

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: تعداد خانم‌های شاغل هر روز رو به گسترش است که اشتغال، فرصت زمان و انرژی را از بانوان گرفته و در نتیجه باعث به تاخیر افتادن ازدواج و کم شدن تمایل آنان به فرزندآوری می‌شود.

به گزارش زرین نامه به نقل از شاخه طوبی، با نگاهی به آمار و ارقام مشارکت اجتماعی زنان می‌توان دریافت این مهم نیز همانند آمار قبولی دختران در دانشگاه سوار بر منحنی صعودی می‌تازد و زنان در عرصه‌ی اشتغال نیز همچون تحصیل می‌روند تا از مردان پیشی بگیرند.

با وجود این، اشتغال زنان یکی از مسائلی است که هنوز هم جای بحث دارد. از همین رو، همواره کار کردن زن در خارج از خانه، با توجه به ویژگی‌های ذاتی و تأثیرگذار وی در خانواده و نقش‌های بی‌بدیل مادری و همسری، با نگاه‌های منتقد همراه بوده است.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت مشارکت اجتماعی زن، به صورتی که امروز در تعاریف ما جای گرفته، نقش‌های اصلی و مهمی را که سبک زندگی ‌اسلامی‌-ایرانی برای وی در نظر گرفته است تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

به بیان دیگر، سبک زندگی اسلامی‌-ایرانی نه فقط خانه‌داری را یک شغل بسیار مهم می‌داند، بلکه آن قدر برای نقش‌های مادری و همسری زن ارزش قائل است که دیگر نقش‌های وی را در سایه‌ی این دو وظیفه‌ی حساس تعریف می‌کند، زیرا این نقش‌ها، بر خلاف دیگر وظایف تعریف‌شده در ساختار جامعه، هیچ جایگزینی ندارند.

در این خصوص فاطمه شکری، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شاخه طوبی، با بیان اینکه اشتغال از جمله مفاهیم بنیادین و کلیدی است که در هر فرهنگی معنایی متفاوت پیدا می‏‌کند، گفت: کار به معنای عام هر چیزی است که برایش انرژی صرف می‌‏شود؛ چه رسمی باشد چه غیررسمی، مزدبگیر باشد یا فی سبیل الله.

وی افزود: کار خانگی، خانه‏‌داری، پرورش فرزند، فعالیت زنان روستایی در بخش کشاورزی و مواردی نظیر آن نیز به مفهوم کار است.

این استاد حوزه با بیان اینکه خانه‌داری حتی ارزش افزوده هم دارد، گفت: خانه‌داری نه فقط شغل محسوب می‌شود، که در حلقه‌های اقتصادی جایگاه مهمی را هم به خود اختصاص می‌دهد.

این استاد دانشگاه، تحمیل فشارهای روحی و جسمی ناشی از تعدد نقش‌ها- تأخیر در ازدواج- جا‌به‌جایی نقش‌ها و اولویت‌ها- سستی کانون خانواده - بروز روحیه‌ی مدیریتی در برخورد با همسر- استقلال مالی و احساس عدم وابستگی- کم‌رنگ شدن حضور زن در خانه- غلبه‌ی ارتباطات کاری بر ارتباطات خانوادگی را از پیامدهای فردی و خانوادگی اشتغال زنان عنوان کرد.

این استاد حوزه با بیان اینکه اشتغال بانوان با نرخ رشد جمعیت در کشور رابطه دارد، اظهار کرد: زنان شاغل به سبب تعدد وظایف ترجیح می‌دهند فرزندان کمتری داشته باشند تا بتوانند از پس ایفای نقش مادری برآیند.

وی افزود: در نتیجه امروز تک‌فرزندی پدیده‌ی غالبی است که در خانواده‌هایی که در آن‌ها زن شاغل است بیشتر دیده می‌شود. گاهی هم شاهد فاصله‌ی سنی زیادی بین بچه‌ها هستیم که آسیب‌های خودش را دارد.

شکری با بیان اینکه اشتغال زن سبب می‏شود تا زمان حضورش در کانون خانواده کاهش یابد و این مهم، علاوه بر تأثیر بر روابط او با همسر، فرزندان را نیز متأثر می‌سازد، گفت: انتقال خستگی ناشی از کار به خانه و عدم آمادگی جسمانی و روانی برای برآوردن نیازهای روانی و عاطفی اعضای خانواده یکی دیگر از عوارض این حضور کم‌رنگ است.

وی با اشاره به اینکه پیامدهای فردی، خانوادگی و آثار اشتغال مادر بر فرزندان همگی می‌توانند به طور غیرمستقیم جامعه را متأثر سازند، خاطرنشان کرد: اشتغال زنان به طور مستقیم نیز تبعاتی برای جامعه دارد.

شکری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اشتغال بانوان خاطرنشان کرد: آسیب نرسیدن به نقش‌های اصیل زن، یعنی مادری و همسری، و بحث رعایت حریم محرم و نامحرم و پرهیز از اختلاط، شروط اساسی برای اشتغال بانوان در جامعه است.

وی افزود: فرزند آوری و تربیت فرزند و باز کردن گره از تارهاى فوق‌العاده ظریف عواطف کودک، تنها با سرانگشتان مادر امکان‌پذیر است تا کودک دچار عقده‌ی‌ عاطفی نشود.

این استاد دانشگاه،احیای ارزش مادری و اهمیت تربیت فرزند- گسترش کارهای نیمه‌ وقت یا پاره‌وقت برای بانوان- توسعه‌ی مشاغل خانگى و توسعه‌ی مشاغل محلى- حذف کشیک‏‌هاى غیرضرورى در ساعات شب برای زنان - ایجاد فرصت‏‌هاى شغلی جدید در عرصه‏‌هاى متناسب با روحیات بانوان-جدی گرفتن بیمه‌ی زنان خانه‌دار را از جمله مواردی عنوان کرد که همت و باور مسئولان و سیاست‌گذاران جامعه را می‌طلبد و اگر جدی گرفته شود، می‌تواند تا حدود زیادی از مشکلات بانوان در زمینه‌های اقتصادی بکاهد.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه