شبکه‌های ماهواره‌ای ‌ضد‌ارزش‌ها را ترویج می‌کنند

یکی از مراجع تقلید به آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره و گفت: این شبکه‌ها درصدد تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها و بالعکس هستند.

به گزارش زرین نامه؛ آیت‌الله جعفر سبحانی عصر امروز در مراسم اختتامیه اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: برخی کتاب‌ها هستند که مطالب شرک‌آمیز در آنها نوشته شده؛ امر به معروف ما در دایره کسانی است که می‌خواهند اخلاق مردم را اصلاح کنند ولی در حقیقت این افراد دزدان اخلاق هستند و البته سارقان عقاید مردم هم یافت می‌شوند.

وی افزود: هرچند زورمان به امارات و برخی کشورها نمی‌رسد ولی در کشور خودمان نباید برخی کتاب‌ها منتشر شوند و مسائل ضد اعتقادی گسترش یابند؛ در کتابی آمده است که شرک اشخاصی مانند ابوسفیان و ابوجهل کمتر از شرک اشاعره و دیگران است ولی بدانیم که تا وقتی این کتاب‌ها در میان جوانان وجود داشته باشد نتیجه‌ای جز قتل و خونریزی نخواهیم داشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه نظارت جامعه مدرسین بر حوزه‌های علمیه در سراسر کشور باید بیشتر باشد گفت: در نتیجه نظارت بیشتر، محتوای مناسب‌تری هم در اختیار جوانان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرایض الهی به شمار می‌روند و آیات روایات هم بر این امر تاکید دارند به طوری که این فریضه را می‌توان جزو ضروریات فقه اسلامی دانست ولی برخی اشخاص هستند که قصد سوء استفاده داشته و با تمسک به برخی آیات شعار عیسی به دین خود موسی به دین خود را سر می‌دهند ولی در حقیقت به دنبال آن هستند که آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه تعطیل کنند ولی آنچه به آن استناد می‌کنند ارتباطی با امر به معروف ندارد.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر اینکه اگر یک نفر بخواهد در جامعه گناه را شیوع دهد باید با او مبارزه شود خاطرنشان کرد: برخی هم شبهه منافات داشتن امر به معروف و نهی از منکر با حریت و آزادی در اسلام را مطرح می‌کنند ولی باید بدانند که آزادی دو معنا دارد، یکی از آنها آزادی مطلق که انسان به هیچ قانونی پایبند نیست و همان قانون جنگل خواهد بود و دیگری آزادی در چارچوب قوانین که در اینجا بی اساس بودن ادعای چنین افرادی مشخص می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم امر به معروف و نهی از منکر را دعوت به رعایت قوانین مصوب دانست و تصریح کرد: اگر این کار صورت نگیرد گناهکاران جامعه را با خود غرق خواهند کرد.

وی با بیان اینکه به عقیده برخی مستشرقین، ضمانت اجرایی برای برخی قوانین در اسلام وجود ندارد گفت: اینها یا غافل هستند یا خود را به خواب زده‌اند زیرا آمران به معروف و ناهیان از منکر ضمانت اجرایی قوانین به شمار می‌روند.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اخیراً امر به معروف و نهی از منکر دایره خاصی به خود گرفته ولی بدانیم که اسلام از نظر تشکیل یک دولت به تمام معنا جامع است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه پس از شهید اول، امر به معروف و نهی از منکر کمتر در کتاب‌های فقهی مورد بحث قرار گرفته است گفت: این در حالی است که باید به این فریضه از دو بعد فردی و اجتماعی توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی امر به معروف در مراتب بالا را وظیفه دولت اسلامی دانست و افزود: البته هر فرد مومن هم وظیفه تذکر لسانی را دارد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه دولت اسلامی وظیفه دارد امر به معروف و نهی از منکر را در مقام اجرا عملی و جاری سازد تصریح کرد: در واقع نباید کار به گونه‌ای باشد که یک فرد ضعیفی با چاقو مورد حمله قرار بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آنان که امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند بدانند که انسان‌های ساکت با انسان‌های گنهکار در یک وضع دیده می‌شوند.

وی همچنین به آسیب‌های شبکه‌های ماهواره‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: این شبکه‌ها درصدد تبدیل ارزش‌ها به ضد ارزش‌ها و بالعکس هستند به طوری که زنان بدکاره را یک انسان امروزی و زنانی که با نامحرم ارتباط ندارند را بی‌سواد می‌نامند.

آیت‌الله سبحانی ضمن انتقاد از شخصیتی روحانی که علیه تفکیک جنسیتی مطلبی نوشته بود عنوان کرد: اگر کسی گناهی را انکار کند گویا دیگران را برای انجام آن گناه ترغیب و دعوت کرده است.

این مرجع تقلید با تاکید بر مراقبت جدی رسانه‌ها در انتشار مطالب گفت: اگر نویسندگان مطالب وضعی خود را نشان ندهند که گناه را در نزد مردم کوچک جلوه دهند، بخشی از مسائل حل می‌شود.

وی در خاتمه بر ضرورت جذاب بودن منابر و مجالس مذهبی تاکید کرد و افزود: اینگونه منابر جذاب می‌توانند نقش مهمی در دور نگاه داشتن جوانان از گناه داشته باشند وگرنه منبر بی‌محتوا تاثیری هم ندارد./خبرگزاری بسیج

انتهای پیام/م

اخبار بیشتر

آرشیو
نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه