برخورد با دستگاه‎های متخلف ساخت و ساز غیرمجاز در گلستان

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان گفت: از دستگاه قضایی استان انتظار می‎رود در کنار برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز با دستگاه‎های متخلف در این موضوع نیز برخورد کند.

به گزارش زرین نامه؛ عبدالرضا چراغعلی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان در محل سالن اجتماعات استانداری گلستان اظهار کرد: از جمله این تخلفات، فقدان نظارت کافی و دادن انشعاب غیرمجاز توسط دستگاه‎های خدمات‎رسانی است.

وی ادامه داد: هم اکنون پرونده اعطای انشعاب غیرمجاز توسط یک دستگاه اجرایی در شورای حل اختلاف استان طرح شده است.

چراغعلی خاطرنشان کرد: نظارت شهرداری‎های استان نیز در برخورد با ساخت‎ و ساز غیرمجاز باید پررنگ‎تر شود و در این مسیر نظام مهندسی ساختمان نیز می‎تواند همراه خوبی برای این دستگاه در این مسیر باشد.

وی با اشاره به انواع تخلفات ساخت‎ و ساز غیرمجاز در استان اذعان کرد: ساخت و ساز غیرمجاز در مناطق پر خطر به دو دسته تقسیم می‎شوند ساخت و ‎سازهایی که به طور کلی غیرمجاز هستند و دوم ساخت و سازهایی که از مراجع قانونی مجوز دارند.

این مسئول گلستانی متذکر شد: از جمله ساخت‎ و ساز نوع دوم، می‎توان به منطقه هزارپیچ اشاره کرد که در آن بسیاری از ساخت ‎و سازها مجوز قانونی دارند اما همه ما می‎دانیم که این محدوده جزء مناطق پرخطر استان محسوب می‎شود.

چراغعلی یادآور شد: به نظر می‎رسد تمرکز و نگاه ویژه به مناطق خاصی همچون زیارت، موجب غفلت توجه به ساخت و ساز دیگر مناطق استان شده است.

وی تصریح کرد: از دیگر مناطق پرخطر استان می‎توان به حوالی میدان باهنر گرگان اشاره کرد که در اطراف آن ساخت و سازهای غیرمجاز اتفاق می‎افتد که از هم اکنون باید با آن برخورد جدی و قانونی به عمل آورد.

* ثبت بیش از 2 هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در گلستان

چراغعلی با اشاره به تعداد ساخت و ساز غیرمجاز در استان اضافه کرد: تاکنون دو هزار و 50 مورد ساخت و ساز غیرمجاز ثبت شده در گلستان وجود دارد که نیازمند برخورد قانونی است.

وی ادامه داد: تداوم رفتار مناسب و قاطع دستگاه قضایی با متخلفان این عرصه انتظار همه شهروندان گلستانی است تا دغدغه‎های استان در این بخش کاهش یابد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به افزایش حاشیه‎نشینی در شهر گرگان و دیگر شهرهای گلستان خاطرنشان کرد: نکته جالب آن است که این اتفاق در بهترین نقاط شهری رخ می‎دهد و ظرفیت گردشگری استان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

چراغعلی یادآور شد: در حالی که بخش قابل توجهی از انرژی و سرمایه کشور صرف مسکن مهر شده اما این اماکن خالی مانده‎اند و علت آن این است وقتی که کسانی می‎توانند با مبلغی ارزان‌تر در حاشیه شهرها مسکن تهیه کنند، مایل به حضور در این اماکن مسکونی نیستند.

وی با تاکید بر وجود امکانات مناسب در شهرداری‎ دیگر کشورها برای برخورد با متخلفان ساخت و ساز غیرمجاز به ویژه در حاشیه شهرها بیان کرد: این امکانات باید برای شهرداری‎های استان مهیا شود، در عین حال رفتار این بخش باید در برخورد با متخلفان قاطع و یکسان باشد و از دوگانگی در رفتار قانونی پرهیز شود.

* تاکید بر افزایش جرایم ساخت و ساز غیرمجاز

چراغعلی ادامه داد: جرایم تخلف ساخت و ساز در برخی شهرهای استان بازدارنده نیست و باید این جرایم افزایش یابد تا اینکه تخلف به صرفه افراد نباشد.

وی با تاکید بر برخورد نرم‎افزاری با ساخت و سازهای غیرمجاز تاکید کرد: علاوه بر این نوع برخورد، امیدوارم شهروندان نیز بدانند که چنانچه خانه خریداری شده آنان مثلا 300 هزار تومان پایین‎تر از قیمت دیگر واحدهای مسکونی است این می‎تواند بدان معنا باشد که در منطقه پرخطر ساخته شده است./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه