پسماند‎ها بزرگترین مشکل زیست محیطی گلستان است

مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت: بزرگترین مشکل زیست محیطی پسماندهای خانگی و پسماندها رها شده در حاشیه رودخانه‎ها و جنگل‎ها است.

به گزارش زرین نامه؛ اسماعیل مهاجر عصر امروز در مراسم در مراسم افتتاح مرکز پایش آلودگی هوا در گرگان اظهار کرد: پسماندهای خانگی و پسماندها رها شده در حاشیه رودخانه‎ها و جنگل‎ها نه تنها چهره زشتی از گلستان به نمایش گذاشته بلکه بزرگترین مشکل زیست محیطی را برای استان ما به وجود آورده‎ است.

وی تصریح کرد: اگر چه در دنیا کسانی بودند که توانستند 73 روز بدون آب و چند روز بدون آب زندگی کردند اما انسان نمی‌تواند بیش از هفت دقیقه بیشتر بدون هوا زندگی کند و این اهمیت هوا را برای انسان نشان می‎دهد.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان ادامه داد: در استان گلستان و در راستای کاهش آلاینده‎های فسیلی اقداماتی از جمله برنامه ریزی و پالایش سوخت‎ها چون گازوئیل، بنزین بدون سرب، ترویج استفاده از وسایل گازسوز، کاهش مصرف مازت و نفت کوره صورت گرفته است.

مهاجر به آلودگی‎های زیست محیطی از طریق کود و سموم کشاورزی اشاره کرد و افزود: استفاده از روش‎های تلفیقی بیولوژیکی در مبارزه با آفات و استفاده از سمومی با اثر ماندگاری کوتاه می‎تواند میزان آلایندگی سموم و کود‎های کشاورزی را در استان کاهش دهد.

کشاورزان از کمپوست و کود‎های عالی استفاده کنند

وی کشاورزان را به استفاده از کمپوست و کود‎های عالی تشویق کرد و افزود: استفاده از این کود‎ها در افزایش بهره‎وری و راندمان خاک نقش چشمگیری دارد و همچنین سهم قابل توجه‎ای در پایداری خاک ایجاد می‎کند.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان ابراز داشت: در راستای هوای پاک بحث کنترل معاینه خودرو‎ها با همکاری پلیس راهور استان، کنترل دوگانه سوز کردن اتومبیل‎ها و همچین با هماهنگی با شرکت گاز تشویق کارخانه‎ها به استفاده از گاز طبیعی که نقش بسزایی در پاکی هوا دارد، پیگیری و اجرا کردیم.

مهاجر به توصیه علما و بزرگان دین در حفظ محیط زیست و پاکیزگی‎ هوا اشاره کرد و افزود: نماینده ولی فقیه در استان گلستان در راستای حفظ هوای پاک پیامی را ابلاغ کردند که متن پیام به این شرح است:

پیام آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه استان گلستان به مناسبت روز هوای پاک

« طراوت، شادابی و داشتن جامعه‎ای با نشاط و پویا زمانی تحقق می‎یابد که مسئولان متعهدانه با برنامه‌ریزی و اعمال سیاست‎های صحیح با دورنمای روشن نگذارند رهنمودهای خداوند مغفول بماند و این مهم زمانی میسر است که همه ما برای داشتن شهری سالم و پاک که مولود انسان سالم است، بکوشیم.

استان سرسبز گلستان با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و برخورداری از زمینه‎های منحصربفرد طبیعی از بسیاری از آلودگی‎های محیطی مانند آلودگی هوا مصون مانده و مکانی پاک بر اساس استانداردهای جهانی می‎باشد نگاهی به تاریخ این خطه مبین این امر است.

توجه به آیات الهی در قرآن کریم و اصل پنجاهم قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه عمومی می‎داند در کنار سایر قوانین حقوقی کشور نشان از اهمیت زندگی سالم و جامعه و محیط زیست سالم دارد که بستری است برای داشتن آسمانی آبی و هوای پاک و خوشبختانه استان گلستان از آن بهره‎مند است.

ضرورت دارد در جهت حفظ استانداردهای زیستی در استان ضمن ساماندهی حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری و طرح‎های توسعه‎ای استان که امری اجتناب‌ناپذیر برای توسعه پایدار و همه جانبه کشور و منطبق بر مطالعات آمایش سرزمین در گرگان زمین است الزامات قانونی و طبیعی منطقه را مدنظر قرار داده تا در حفظ این امانت الهی و نعمت‌های خدادادی بیش از پیش سهیم باشیم»./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه