ساماندهی دوستداران محیط زیست با احیای طرح همیار طبیعت

رئیس کل دادگستری گلستان از اجرای طرحی خبر داد که در قالب آن، مردم، خودشان پیشگام حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال می‎شوند.

به گزارش زرین نامه به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گلستان، احمد فاضلیان با بیان اینکه پیش از این هسته‎ای به عنوان همیار طبیعت در کشور شکل گرفته بود ولی فعال نیست، افزود: بنا داریم در قالب یک تفاهمنامه با سازمان‎ها و دستگاه‎های ذیربط بار دیگر این تشکل را با ساز و کارها و اختیارات جدید فعال و اعضای آن را با عنوان ضابط خاص در حوزه منابع طبیعی، معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: برای اعضای این تشکل‎ها پس از برگزاری دوره‎های آموزشی، کارت ویژه مرزبانان طبیعت، صادر خواهد شد.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال استان گلستان با بیان اینکه هم اکنون در حال رایزنی و گفت‌وگو با سازمان‎ها و دستگاه‎های ذیربط در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به منظور انعقاد تفاهمنامه برای اجرایی کردن این طرح هستیم، عنوان کرد: امیدواریم با نهایی شدن این طرح، در یک فراخوان عمومی، مجموعه چند هزار نفری از دوستداران محیط زیست را ساماندهی کنیم.

رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی، منابع طبیعی و انفال استان، مهم‎ترین هدف فعال کردن تشکل‎های مردمی در این بخش را تسریع در برخورد با متخلفان عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات در برخورد با متجاوزان و سودجویان دست‎اندازی به عرصه‎های طبیعی و کشاورزی استان، شکایت دیرهنگام دستگاه‎های ذیربط در این حوزه است که همین امر نیز سبب می‎شود که زمانی دستگاه قضایی به پرونده‎های زمین‎خواری و تغییر کاربری غیرمجاز اراضی، وارد شود که ساخت و ساز به پایان رسیده و هزینه برخورد با متخلفان نیز به دلیل فشارهایی که وارد می‎شود بالا رفته است.

فاضلیان اعضای این تشکل‎ها را رابطان دستگاه قضایی در حوزه منابع طبیعی خواند و ادامه داد: با حضور مرزبانان طبیعت در حوزه منابع طبیعی می‎توانیم به اطلاعات ساخت و سازهای غیرمجاز در عرصه‎های ملی و منابع طبیعی در مراحل ابتدایی دست پیدا کنیم و از این طریق، دستگاه‎های متولی را مجبور به اقدام به موقع در این حوزه کنیم.

این مقام ارشد قضایی با تاکید بر این که باید به تشکل‎ها فرصت داده شود تا در حوزه منابع طبیعی نقش خود را ایفا کنند، افزود: حضور پررنگ سازمان‎های مردم نهاد به تصمیم‎گیری درست و اصلاح برخی تصمیم‎گیری‎ها، کمک می‎کند.

وی افزود: 60 درصد زمین‎های گلستان را اراضی ملی و منابع طبیعی تشکیل می‎دهد که باید صیانت شوند.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه