برخورد به تنهایی در پیشگیری از قاچاق موثر نیست

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گلستان گفت: برای پیشگیری از قاچاق برخورد به تنهایی پاسخگو نیست.

به گزارش زرین نامه؛ حسین شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان گلستان در خصوص وضعیت قاچاق کالا و ارز و اقدامات انجام شده در این بخش اظهار کرد: براساس قانون، قاچاق کالا و ارز مشمول فعل و یا ترک فعلی است که باعث نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز از مرز شود.

وی ادامه داد: در همسایگی کشوری هستیم که مقررات سختگیرانه‎ای در خصوص ورود و خروج کالا از مرز و قاچاق کالا و ارز دارد.

شعبانی اضافه کرد: وجود مواد قانونی سخت در کشور ترکمنستان و مجازات‎های حبس چندساله برای حتی برخی کالاهای کوچک در این کشور باعث شده است تا علاقه قاچاقچیان به ورود و خروج کالای قاچاق را برای ورود و خروج از استان کاهش چشمگیری بدهد و از این نظر مشکل خاصی در مرز نداریم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گلستان خاطرنشان کرد: مشکل اساسی بیشتر در خصوص کالاهایی است که از مرزهای دیگر کشور وارد شده و به استان فرستاده می‎شود؛ اکثر این کالاها از مرزهای غربی وارد می‎گردد.

شعبانی در خصوص برخورد با قاچاقچیان چوب و ماهیان خاویاری تاکید کرد: اگر چوب و ماهیان خاویاری در داخل کشور جابه‌جا می‎شود طبق تعریف ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قاچاق محسوب نمی‎شود.

وی تصریح کرد: طبق قانون حمایت از موجودات آبزی جرم محسوب می‎شود و مجازات قانونی دارد.

شعبانی خاطرنشان کرد: چوب اگر در داخل کشور جابه‌جا شود مشمول قانون قاچاق کالا نخواهد شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گلستان تصریح کرد: در 15 دی‎ماه سال جاری جلسه‎ای مشترک بین کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان‎های گلستان و مازندران برگزار شد که محور آن در خصوص ماهیان خاویاری بود.

شعبانی ادامه داد: در آن جلسه بر این نکته تاکید کردم که باید ابزارهای لازم را برای ترغیب صیادان به سمت دریا شناسایی کنیم؛ پیشگیری از قاچاق لازم به سرمایه‎گذاری در این بخش دارد.

وی با اشاره به اینکه روزی 20 کارخانه پنبه ‎پاک‌کنی در استان گلستان وجود داشت، گفت: تمام این کارخانه‎ها در استان تعطیل شدند.

شعبانی اضافه کرد: اگر بگوییم 10 هزار نفر به صورت مستقیم و 50 هزار نفر به صورت غیرمستقیم با این کارخانجات کار می‎کردند الان کجا هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گلستان اظهار کرد: در بخش خاویار استان هم که استحصال آن رو به کاهش است باید ببینیم کارگرانی که در این بخش فعال بودند امروز کجا هستند.

شعبانی ادامه داد: برای پیشگیری از قاچاق برخورد به تنهایی پاسخگو نیست.

وی افزود: اولویت را در این حوزه اشتغال می‎دانم؛ هیچگاه صیادان عادی برای خودشان خطر ایجاد نمی‎کنند و باید به این نکته توجه کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری گلستان تصریح کرد: اداره شیلات استان گلستان که بر وجود فعالان حرفه‎ای در عرصه قاچاق ماهیان خاویاری تاکید دارد باید این افراد را شناسایی و با اسناد کافی به دستگاه قضایی معرفی کنند.

شعبانی ادامه داد: در بسیاری از پرونده‎های مربوط به قاچاق ماهیان خاویاری فقط صیادانی که برای امرار معاش به دریا مراجعه می‎کنند به دستگاه قضایی معرفی می‎شوند که مجازات آنها بر خانواده‎هایشان نیز تاثیر می‎گذارد.

وی در پایان گفت: تاکید ما بر این است که سازمان‎های حرفه‎ای که در پشت صیادان عادی وجود دارد به دستگاه قضایی معرفی شوند./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه