هزینه 15 میلیارد تومانی تامین آب یک هکتار شالیزار

استاندار گلستان معتقد است: برای کشت برنج در سطح یک هکتار 15 هزار مترمکعب آب استفاده می‌کنیم و با فرض هزینه 1000 تومان برای هر لیتر آب، 15 میلیارد تومان به این منظور هزینه می‌شود که در واقع این بزرگترین اسراف در استفاده حیاتی‌ترین ماده خلقت است.

به گزارش زرین نامه؛ حسن صادقلو در مراسم اختتامیه چهارمین دوره و افتتاحیه پنجمین دوره طرح دانش آموزی نجات آب (داناب)، تصریح کرد: مصرف روزانه آب 2 برابر میانگین بین‌المللی است. یکی از نمونه‌های اسراف در زمینه استفاده از آب در کشاورزی سنتی و خصوصا کشت برنج در گلستان است.

وی ادامه داد: سرانه آب در کشور نیمه خشکی همچون ایران 1600 لیتر به ازای هر نفر و در استان گلستان 1430 لیتر است. این مسئله زنگ خطر آب را برای همه ما به صدا در آورده و و بیش از همه آینده دانش آموزان را تهدید می‌کند. باید بخش آب مدیریت شود و دانش آموزان در این مسیر نقش بسزایی دارند.

صادقلو خاطرنشان کرد: گلستان در افق سال 1420 خود به 7 میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد، در حالیکه کل منابع آب های سطحی و زیر زمینی استان در حال حاضر 5.2 میلیارد متر مکعب است و در این راه اگر تمامی روش‌های تولید آب از جمله بارور کردن ابرها، استفاده از آب شیرین کن، زهکشی زمین‌ها و مهندسی معکوس آب را بکار گیریم باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: آنچه می‌تواند ما را بیش از همه در راه دستیابی به آب مورد نیاز یاری کند، فرهنگ سازی در مسیر استفاده صحیح از آب است و این با کمک دانش آموزان امکان پذیر خواهد بود.

در پایان این مراسم میثاق نامه نجات آب کشاورزی با حضور استاندار گلستان، دبیر کل کمیسیون یونسکو در ایران، مدیر کل آموزش و پرورش استان و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان و همچنین تفاهم نامه یکساله طرح داناب در استان گلستان امضا شد./ایسنا

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه