تولید کودهای ارگانیک در گلستان/ خداحافظی با سموم

پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه: با رواج تولید کودهای طبیعی و ارگانیک در گلستان، آرام آرام کودهای شیمیایی جای خود را به این محصولات می دهند و از مزارع استان رخت بر می بندند.

به گزارش زرین نامه به نقل از مهر ، با ترویج بکارگیری کودهای طبیعی و ارگانیک و فرهنگسازی برای مصرف و حمایت از تولیدکنندگان امید آن می رود که کم کم کود شیمیایی از مزارع استان رخت بربندد.

مضرات استفاده از کودهای شیمایی، از بین رفتن بافت خاک و تولید محصولاتی آلوده به سموم، ضرورت حمایت از تولیدکودهای ارگانیک و طبیعی را در گلستان ضروری می سازد.

در حال حاضر سالانه بیش از 72 نوع انواع محصولات کشاورزی در سطح 650 هزار هکتار از مزارع استان گلستان تولید می شود.

" ورمی کمپوست" از جمله کودهای طبیعی و ارگانیک بوده که تولید آن در گلستان رواج یافته و علی آبادکتول نیز در تولید این نهاده سهمی بخود اختصاص داده است.

برای اولین بار شهرداری فاضل آباد بصورت مشارکتی اقدام به تولید کود ورمی کمپوست کرده است.

شهردار فاضل آباد در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: کودهای ارگانیک ورمی کمپوست از نوع کرم خاکی تولید می شود که به مصرف باغداری، کشاورزی، گلخانه ای و گلهای تزیینی و خانگی می رسد.

سید علی اصغر موسوی گفت: مصرف کودهای شیمیایی باعث سفت شدن و شل شدن بافت و فضای خاک می شود و ضرورت دارد تولید کودهای طبیعی ترویج یابد.

وی اظهار داشت: یکی از انواع کودهای طبیعی، کود ورمی کمپوست است که دوره تولید آن بستگی به حجم تولید کرم بستگی دارد.

موسوی بیان داشت: شهرداری فاضل آباد بصورت مشارکتی در فضایی به وسعت چهار هزار متر مربع اقدام به تولید کود ورمی کمپوست کرده است که باعث ایجاد اشتغال برای 10 نفر شده است.

وی عنوان کرد: جایگزین کردن کودهایی طبیعی بجای کودهای شیمیایی علاوه بر صرفه جویی اقتصادی موجب پیشگیری از آلودگی طبیعت نیز می شود.

کیقبادی کارشناس طرح تولید کود ورمی کمپوست نیز گفت: استفاده بهینه از ضایعات آلی، تولید کود با کیفیت بالا، اصلاح بافت خاک، بالا بردن ضریب رطوبت خاک و افزایش سلامت محصولات از جمله مزایای تولید کود طبیعی است.

وی افزود: محصولات تولیدی در این روش ارگانیک بوده و قیمت آن نیز دو تا سه برابر بیشتر از سایر محصولات است.

وی عنوان کرد: این کودها از نظر اقتصادی برای کشاورزان بسیار به صرفه بوده و از طرفی به دلیل سلامت، محصولات تولید ارگانیک قیمت بیشتری دارند.

سال گذشته کارخانه کود آلی در استان گلستان نیز راه اندازی شد که اقدام به تولید روزانه 30 تن کود کمپوست می کند.

احمد سردار زاده مدیرعامل سازمان پسماند شهرداریهای گلستان در این زمینه می گوید: ارتقای کیفیت محصولات تولیدی (کود درشت و کود نرم ) از اهداف کیفی این سازمان بوده که در این راستا، بهینه سازی و تکمیل تجهیزات مربوط به آزمایشگاه، شناسائی روشهای نوین، انجام آزمایشات، افزایش خطوط تولید کود، بهینه سازی تجهیزات و ماشین آلات تولید کو ،از فعالیتهای انجام شده در این زمینه است.


وی اظهار داشت: در این واحد کمپوست نرم واردسیستم شیشه جداکن شد، سپس بعد از جدا سازی شیشه و سنگ به میزان 98 درصد از آن جدا سازی می شود.

وی گفت: در ادامه افزودنیهای مورد نیاز به آن افزوده شده و وارد خط تولید کود گرانول می شود که محصول حاصل در بسته بندیهای یک تا 50 کیلویی جهت مصارف گوناگون کشاورزی و گلخانه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کود آلی گرانوله محصولی است که ضمن غنی سازی طبق نیاز کشاورز علاوه بر کنترل عناصر مهم جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی است.

کود آلی و ارگانیک مزیتهای فراوانی دارد که از آن جمله می توان به پیشگیری از آلودگی، تقویت خاک و بستر گیاه، پیشگیری از تخریب ساختار خاک، خنثی نگه داشتن خاک که در صورت بهره گیری از کود شیمیایی ph تغییر کرده و قلیایی می شود، ایجاد تخلخل و فضای مناسب در خاک جهت جذب و افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات اشاره کرد.

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه