نخستین بارش زمستانه باران در گلستان

پس از مدت‎ها که آسمان باران را از این ملک شمالی دریغ کرده بود از صبح امروز باران بر خاک تفتیده این سرزمین فرو ریخت تا خاک تشنه این دیار سیراب نخستین باران زمستانه شود.

به گزارش زرین نامه؛ اگر چه از ابتدای زمستان سال جاری گلستان شاهد کاهش دما و حتی بارش برف در ارتفاعات بود، اما نباریدن باران طی این مدت بر دامنه نگرانی مردم این دیار افزوده بود.

شاید این باران بیش از هر کسی، کشاورزان گند‎م‎کار گلستانی را خوشحال کرد، آنان که از مدت‎ها پیش منتظر باران بودند تا محصول سبزشان جانی دوباره یابد و دغدغه خشک‌سالی را حداقل تا مدتی از ذهن‌شان برهاند.

مدیرکل هواشناسی استان گلستان با تاکید بر اهمیت بارش باران برای این استان شمالی گفت: بارش بارانی که از بامداد امروز شنبه آغاز شده است تا بامداد فردا یک‌شنبه ادامه خواهد یافت.

*تداوم بارندگی در گلستان تا فردا صبح

سیدجواد رضوی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: گستره این بارندگی تقریباً در تمامی نقاط استان خواهد بود و انتظار می‎رود بارش خوبی را در این بازه زمانی شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع جوی و اطلاعات موجود انتظار می‎رود از فردا تا پنج‎شنبه هفته جاری هوای استان صاف تا قسمتی نیمه‌ابری باشد؛ همچنین از روز پنج‌شنبه نیز با ورود سامانه ناپایدار، هوای استان دوباره شاهد کاهش دما و بارندگی خواهد بود.

رضوی ادامه داد: با توجه به وضعیت نامناسب کمبود آب و خطر خشک‌سالی در استان، بارش‎هایی از این دست می‎تواند نقش مثبتی در کاهش تنش آبی استان ایفاء کند.

وی با اشاره به پهنه‌بندی خشک‌سالی در گلستان طی دوره 12 ماهه منتهی به آذرماه 93 اضافه کرد: میانگین بارش پاییز در استان گلستان در سال 93 نسبت به دوره آماری، 18 درصد و نسبت به سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است.

این مسئول ادامه داد: پیش‎بینی فصلی بارش نشان می‌دهد که مجموع بارش در دوره سه ماهه بهمن و اسفندماه 1393 و فروردین‌ماه 1394 در بخش غرب استان نرمال و در سایر نواحی استان نرمال تا کمتر از نرمال بین 80 تا 90 درصد میانگین بلندمدت خواهد بود.

*افزایش آلودگی آب‎های سطحی و زیرزمینی در گلستان

مدیرکل هواشناسی استان گلستان تصریح کرد: طبق این پیش‎بینی در دوره سه ماهه اسفندماه 93، فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه 94 در نواحی شمال­ شرق استان نرمال تا کمتر از نرمال بین 80 تا 90 درصد میانگین بلندمدت و در سایر نواحی استان نرمال خواهد بود.

رضوی خاطرنشان کرد: پیش‎بینی فصلی دما نشان می‎دهد، میانگین دما در دوره­ سه ماهه بهمن‌ماه، اسفندماه 93 و فروردین‌ماه 94 در تمام نواحی استان نرمال تا بیشتر از نرمال با افزایش بین 5/0 تا 5/1 درجه نسبت به میانگین بلندمدت خواهد بود.

به گفته وی، در دوره­ سه ماهه اسفندماه 93، فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه 94 میانگین دما در تمام نواحی استان نرمال با نوسان 5/0 درجه سانتی‌گراد نسبت به میانگین بلندمدت خواهد بود.

رضوی یادآور شد: براساس آمار موجود آلوده شدن آب‌ها چه سطحی و چه زیرزمینی در حال افزایش است و با توجه به مصرف بی‎رویه آب، کاهش بارش و خشک‌سالی در نتیجه کاهش ذخایر زیرزمینی و سطحی آب، اصولاً آب اضافی برای توسعه وجود ندارد.

*پیشگیری بهترین مسیر برای مقابله با خشک‌سالی

وی با تاکید بر شیوه‎های مقابله با بحران کم‌آبی و مشکلات ناشی از آن خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی کشت استان با توجه به نیاز آبی محصولات، فقدان اقدام به عمیق کردن چاه‌های موجود، اعطای وام بلاعوض در ازای عدم بهره‎برداری از چاه‎های موجود، ترویج فرهنگ صرفه‎جویی در مصرف آب در صدا و سیما و آموزش روش‎های صرفه‎جویی از جمله استفاده از روش‎های نوین آبیاری است.

رئیس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل راه و شهرسازی استان گلستان نیز گفت: از بامداد امروز برف در ارتفاعات استان از جمله «درازنو»، «توسکستان»، «خوش‎ییلاق» و «گلیداغ» جریان دارد.

حسین محبوبی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با وجود بارش برف در مسیرهای مرتفع و کوهستانی، همه مسیرهای استان باز بوده و شرایط رفت‎و‎آمد عادی در آن جریان دارد.

*تمام مسیرهای عبوری گلستان باز است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به بارش برف از هنگام غروب با افزایش برودت هوا در استان، تردد در مسیرهای مرتفع و کوهستانی به دلیل یخ‎زدگی مشکل خواهد شد که این وضعیت ایجاب می‎کند رانندگان حتماً در این مسیر به وسایل ایمنی و زنجیرچرخ مجهز باشند.

محبوبی خاطرنشان کرد: در محورهای یاد شده از عصر امروز عملیات نمک‎پاشی و شن‎پاشی آغاز می‎شود تا مسیر برای عبور و مرور مهیا شده تا رانندگان مشکلی از بابت تردد در این مسیر‎ها نداشته باشد./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه