پیشرفت های گسترده علمی پاسخی بر منتقدان غرب گرا/ رشد شاخص های علمی در زمینه های مختلف

بسیاری از منتقدان و مخالفان نظام در داخل و خارج همواره از عدم پیشرفت کشور دم می زنند و به عبارت بهتر می خواهند شعار ما نمی توانیم را بین مردم نهادینه کنند، موضوعی که نه تنها از سوی خود مردم رد شده است بلکه پیشرفت های علمی کشور هم خلاف آن را ثابت می کند.

به گزارش زرین نامه به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا؛ رتبه 21 در جهان و اول منطقه در تولید علم، ایران را بین برترین کشورهای علمی جهان قرار داده و این موضوع پایانی بر سلطه ی کشورهای غربی در عرصه علم و فناوری شده است، کشور ایران در سالهای اخیر با تکیه بر توان داخلی و اعتماد به متخصصان ایرانی توانسته است گام های بلندی را در جهت ارتقای رتبه علمی و دستیابی به تکنولوژی های برتر بردارد.

یکی از افتخارات غرور آفرین جمهوری اسلامی ایران، رشد روز افزون و حضور فعال کشور در عرصه‌های علمی جهان است به گفته محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشور ایران از نظر تولید علم در سال‌های 1996 تا 2013 در جهان رتبه 21 را داشت که در سال 2013 به رتبه اول منطقه رسید ولی داشتن مقاله علمی کافی نیست و باید به سمتی برویم که تحقیقات در راستای حل نیازها باشد.

فرهادی لزوم انسجام نهادهای علمی برای رسیدن به اهداف را ضروری می داند و می گوید: ارتباط با صنعت و دستگاه‌های اجرایی باید تسریع شود و موانع مربوط به قوانین نیز آسان‌تر شود در حال حاضر سهم ما از تولید علم دنیا 1.57 است که باید در فناوری هم پیشرفت کنیم.

به گفته وی کشور دارای 154 قطب علمی، 465 مرکز رشد و 4 منطقه ویژه علم و فناوری است و 36 هزار مقاله ISI و ISC داشتیم که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

مقایسه پیشرفت های علمی امروز جمهوری اسلامی ایران با دوران رژیم پهلوی نشان از پیشرفتی قابل توجه و چشمگیر دارد، ایران در زمان طاغوت از نظر رشد علمی شرایط مناسبی را نداشت و یکی از انتقاداتی که بینان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران به دستگاه پهلوی داشتند همین موضوع بود که ما آنچنان عقب افتاده هستیم که برای عمل‌های ساده‌ای باید وابسته به کشورهای خارجی باشیم.

نگاهی بر آمارهای موجود کاملاً این موضوع را مشخص می کند.

شاخص ها

دوران پهلوی

بعد از انقلاب اسلامی

نرخ باسوادی 

2/47 %

2/93 %

تعداد دانشجویان

حدود 170.000 نفر

حدود 4.000.000 نفر

تعداد دانشگاه ها

223 واحد

2540واحد

تعداد رشته های کارشناسی ارشد در دانشگاه

182

1033

تعداد رشته های دکتری تخصصی

28

793

جمعیت دارای تحصیلات عالیه

310.000

5.474.000

رتبه علمی در جهان و منطقه

60

جهان(21)منطقه(1)

به گفته کارشناسان و آمارهای موجود تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۲۶۱۹۶ اختراع در کشور ثبت شده است، همچنین پژوهشگران ایرانی از نظر پژوهشی با ثبت ۸۵۱۳ مقاله علمی، در ردیف شانزدهم تولید علم و در زمره دانشمندان و پژوهشگران ممتاز جهان قرار گرفته اند.

از سوی دیگر؛ در سالهای اخیر با توجه به شرایط و نیاز کشور مقام معظم رهبری بحث جهاد علمی را مطرح کردند و به روشنی مشخص است که بسیاری از شهدای هسته ای نیز جان خود را در راه جهاد علمی فدا کردند زیرا به موفقیت هایی دست پیدا کرده بودند که کاملا غرب را نگران می کرد و منابع ما می توانست برای استعمار و سلطه آنها خطر آفرین باشد.

دستاوردهایی مانند زیست‌فناوری، نانو، علوم پزشکی، هوا فضا و هسته ای با تلاش و همت شبانه روزی دانشمندان و متخصصان ایرانی به دست آمده است و دشمنان به دلیل وابسته نگه داشتن کشور به خود نمی توانند اینگونه پیشرفت ها را تحمل کنند.

به طور کلی می‌توان گفت،انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز پیشرفت های بزرگی در کشور شده است و این پیشرفت ها مناطق محروم از جمله روستاها را نیز تحت تاثیر قرار داده و اختلافات بین مناطق شهری و روستایی نیز کاهش پیدا کرده است، همچنین در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای ارتقاء علمی ایران در سطح جهان و منطقه شده است و امروز ما می بینیم کشور ما از موقعیت قابل قبول و شایسته ای برخوردار است که آمارهای بین المللی این موفقیت ها را به طور شفاف نشان می دهند.

انتهای پیام/م  

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه