امام ثابت كرد ولايت فقيه واجب مطلق است

زرین نامه: امام خمينی(ره) ولايت فقيه را واجب مطلق می‌دانست و توانستند فقه سياسی را در حوزه علميه زنده كنند.

به گزارش زرین نامه: آيت الله العظمی عبدالله جوادی آملی مرجع تقليد شيعيان پنج شنبه پنجم بهمن ماه در همايش تحريرالوسيله امام خمينی(ره) در سالن همايش های مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم گفت: تحريرالوسيله كتابی است كه ميوه شجره طوبای حوزه علميه قم است و اين درخت تناور را آيت‌الله العظمی حائری بنا نهاد و آيت‌الله العظمی بروجردی آن را آبياری كرد و آيات و مراجع بزرگوار ديگری در حفظ و حراست از آن كوشيدند تا ميوه اين مجموعه امام راحل و شجره طيبه‌ای كه ايشان غرس كرد شد.


وی ابراز كرد: وسيلة النجات مرحوم آيت‌الله العظمی اصفهانی وسيله نجات از عذاب آخرت بود اما تحريرالوسيله امام(ره) وسيله نجات از نظام سلطه در دنيا و نجات از بردگی و بندگی درون و بيرون است.


وی اظهار كرد: وقتی انقلاب پيروز شد مساله ولايت فقيه برای بسياری تازه بود، صاحب جواهر در اين مساله از امام جلوتر بود و عنوان كرده بود كه همه مناصبی كه برای امام معصوم(ع) است برای ولی فقيه است.


استاد درس تفسير قرآن كريم حوزه علميه قم ادامه داد: اما فرق اساسی امام(ره) با صاحب جواهر و ديگر فقها در اين بود كه ايشان خودستانی كرده و يك فقيه شد، بعد از خودستانی خودستايی روا است لذا بنيانگذار انقلاب اسلامی عنوان كردند كه من جزو علمايی هستم كه از رسول خدا(ص) و ائمه ارث برده ام، ازميراث‌های پربركت انبيا و خاتم آن‌ها بيدار كردن مردم و تبديل جامعه مرده به جامعه زنده است.


وی گفت: انبياء آمدند تا به مردم عقلانيت دهند، آن چه خدا در درون مردم نهادينه كرده است انبياء دفينه عقول را بيدار می‌كند.


وی ادامه داد: اين كه يك مكتب سه ضلعی در اختيار پيامبران بود پيام دارد، آن كه به ما گفت «طلب العلم فريضه» اين چنين نيست كه بگويد فقط علم بخوان، عنوان كرده است كه چه بخوان، آيه محكمه و فريضه عادله.


آيت‌الله العظمی جوادی آملی اظهار كرد: امام(ره) فرمود من وارث هستم، اول پای بسته مكتب را باز كرده و همانطوری كه خدا فرمود انبياء و حضرت رسول(ص) و گفت كه اين فقه سياسی كه از اركان فقه است چرا بسته بوده و دست و بال ولايت فقيه را بسته در قالب كتاب‌ها خفه كرده‌اند.


وی اظهار كرد: برخی فقها ولايت فقيه را واجب مشروط می‌دانستند اما امام(ره) آن را واجب مطلق بيان كرد و اين كار هزينه، زندان و اهانت در برداشت اما بنيانگذاز انقلاب بر اين امر آگاه بود.


وی ادامه داد: امام خمينی(ره) ثابت كرد ولايت فقيه واجب مطلق است و مقدمات آن تحصيلی است، اين كار از يك انسان آزاد منش بر می‌آيد، امام همه خدنگ‌های قشری‌ها را تحمل كرد و هم خدنگ‌های دولتی هم خدنگ‌های القا كننده فتنه و هم خدنگ‌های دوست‌های جاهل و دشمنان كينه ورز را تحمل كرد تا ثابت كند ولايت فقيه واجب مطلق است.


اين مرجع تقليد ادامه داد: امام راحل آيه محكمه و فريضه عادله داشت، حرف‌های بی محتوا نمی‌زد و عاقله درس می‌گفت و انسان جامعی بود كه بر خلاف عقل حرف نمی‌زد ، امام (ره) روی جامعيت و وارث بودن خود توانستند ميراث انبياء را ارث ببرند.


وی افزود: برخی گمان می‌كنند ولايت فقيه حق است اما امام(ره) آن را تكليف ذكر كردند و فرمودند در عصر غيبت ولايت برای فقيه جامع الشرايط است، ايشان در طليعه امر می‌فرمايد اگر شرايط مساعد بود اما ثابت كرد كه بايد شرايط را مساعد كرد، اين حرف را نه تنها در قم گفت در كويت هم همين حرف را زد و اين‌ها باعث می‌شود كه او وارث پيامبر(ص) شود.


وی تاكيد كرد: علمای حوزه وارث هم چنين فقهی هستند و بايد جامعه بيدار را سيراب كند، در مصر، يمن، عربستان،اردن و بحرين نام امام خمينی(ره) زنده شده است و اگر بخواهيم خاورميانه روزی اسلامی شود امام راحل، تحرير و منش و حريت ايشان را بايد زنده كنيم تا جامعه بين الملل را زنده كند.

منبع: ایکنا

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه