عارف: نباید در کوچکترین مسائل جزئی دانشگاه دخالت شود / چرا اجازه فعالیت یک تشکل دانشجویی که می خواست در چارچوب ضوابط با شناسنامه فعالیت کند گرفتیم

رییس بنیاد امید ایرانیان گفت: چرا در بعضی مقاطع اجازه فعالیت یک تشکل دانشجویی را که می خواستند در چارچوب ضوابط با شناسنامه و شفاف فعالیت کند گرفتیم چه کسی از این اتفاق نفع می برد دانشگاه در چارچوب مقررات باید آزاد باشد، آزاد اندیشی ذات انقلاب است.

به گزارش زرین نامه به نقل از گلستان ما؛ محمدرضا عارف رییس بنیاد امید ایرانیان وعضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز شنبه(25بهمن ماه) در جمع دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه امروز خوشبینانه سهم پژوهش درتولید ناخالص داخلی کشور زیر یک درصد است، اظهارکرد: آیا قبول نداریم همه خواسته های مردم در گرو حمایت ازپژوهش است امروز چالش هایی که کشور با آن رو برو است باید با اتکا به علم و دانش داخلی مرتفع شود.

وی نقش دانشجویان را در پیروزی انقلاب بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: هیچ حادثه ملی را نمی توان به یادآورد که دانشجویان و دانشگاهیان در آن نقش نداشته باشند.

عارف در ادامه با اشاره به اینکه منابع انسانی یکی از اصلی مزیت های برنامه توسعه در کشور است نه منابع زیرزمینی، گفت: نفت مزیت ما نیست و ما به اشتباه با نفت به عنوان یک مزیت برخورد کردیم و نتیجه آن وابستگی اقتصاد ما با نفت شد.

وی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در دوره های ارشد و دکتری سرمایه ارزشمند برای توسعه کشور دانست و تصریح کرد: ما باید از اسناد بالادستی برای رسیدن به اهداف نظام استفاده کنیم و دانشگاه باید در جهت اجرای این اسناد تلاش خود را انجام دهد ، آنگاه جایگاه جنبش های دانشجویی محقق خواهد شد و دانشجوی مطالبه گر خواهیم داشت.

دانشگاه در بهترین شرایط دبیرستان بزرگ فرض شده است

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه اخلاق را باید در دانشگاه ملاک قرار دهیم ، خاطرنشان کرد: با یک نگاه محدود به دانشجو این سرمایه معنوی کشور نگاه شده و دانشگاه را در بهترین شرایط یک دبیرستان بزرگ فرض کرده ایم.

وی با بیان اینکه امروز مسئولیت تحقق اسناد بالادستی برعهده دانشگاه ها است، گفت: علم اندوزی به تنهایی کافی نیست و باید در زمینه های دیگر همچون فرهنگی و اجتماعی تلاش کرد.

عارف با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، افزود: هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای کشور باشد مردم مطالبات به حق دارند، جز کمک دانشگاه نمی شود وعده های را که دولت داده است عملی کرد.

نقد مشوقانه دولت در دانشگاه یک ضرورت است

وی درادامه اذعان داشت: دانشگاه باید اتاق فکر برای دولتها باشد به خصوص دولت تدبیر و امید ، نقد مشوقانه دولت در دانشگاه یک ضرورت است و برای اصلاح امور باید راهکار ارائه شود و قطعا دولت ها این موضوع را قبول خواهند کرد.

رئیس بنیاد ایرانیان با اشاره به این سوال که نقش کشور ما در وضعیت کنونی منطقه چیست، افزود: رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل جهان خارج از خشونت را مطرح کرد و در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید چقدر در دانشگاه به این سوال پرداخته شد.

وی به پیام مقام معظم رهبری اشاره نمود وگفت: بخشی از پیام مقام معظم رهبری برعهده جوانان دانشگاهی ماست وقتی می خواهیم جوانان غرب با اسلام آشنا شوند قشر جوانان دانشگاهی ما با جهان غرب بیشتر می توانند ارتباط برقرار کنند.

دانشگاه ها برای انجام وظائف خود با چالش های مختلفی روبرو هستند

عارف با اشاره به اینکه امروز دانشگاه ها برای انجام وظائف خود با چالش های مختلفی روبرو هستند، تصریح کرد: مهمترین این چالش ها بحث مدیریت است از نگاه اداره مدیریت دانشگاه که باید در جایگاه واقعی خود قرار بگیرد به این نتیجه رسیده ایم که دانشگاه باید هیئت امنایی اداره شود.

به گفته وی، تولید علم در دانشگاه نیاز به آرامش دارد و باید در چارچوب مقررات به استاد و دانشجو اجازه داده شود اظهار نظر کنند.

وی آزاداندیشی را یک اصل برای پیشرفت و تولید علم دانست و اذعان داشت: برای اینکه جامعه دانشگاهی بتوانند سهم خود و نقش خود را پیدا کنند در اداره امور دانشگاه باید مختار باشد.

عارف با بیان اینکه دانشگاه باید آزادی عمل داشته باشد ، گفت: نباید در کوچکترین مسائل جزئی دانشگاه دخالت شود که در این صورت همه ضرر می کنند و به نوعی اداره غیر فرهنگی و غیر علمی دانشگاه به نفع هیچ کس نیست.

وی دانشگاه را محل تمرین دانست و افزود: از انگ زدن و برچسب زدن به یک دانشجو و کناربردن او همه ضرر خواهند کرد.

رئیس بنیاد ایرانیان تصریح کرد: چرا در بعضی مقاطع اجازه فعالیت یک تشکل دانشجویی را که می خواستند در چارچوب ضوابط با شناسنامه و شفاف فعالیت کند گرفتیم چه کسی از این اتفاق نفع می برد دانشگاه در چارچوب مقررات باید آزاد باشد، آزاد اندیشی ذات انقلاب است.

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه