فقدان سیستم یکپارچه آموزش و پیشگیری در تصادفات جادهای گلستان
مرگ تنها ثمره تصادفات جادهای نیست؛ سالانه در کشور بیش از 300 هزار نفر در حوادث جادهای دچار مصدومیتهای جدی میشوند.
به گزارش زرین نامه؛ حوادث جادهای در استان گلستان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر و معلولیت به شمار میرود؛ هر چند حوادث و تلفات جادهای پدیده نوظهوری نیست و در همه استانهای کشور مسبوق به سابقه است ولی میزان تصادفات در هر استان به عوامل خاصی بستگی دارد.
در استان گلستان بیشترین آمار تصادفات مربوط به موتورسواران است که عمدتاً فاقد گواهینامه، بیمهنامه معتبر و کلاه ایمنی هستند؛ البته این همه ماجرا نیست و دلایل دیگری نیز در بروز تصادفات جادهای استان نقش دارند.
*دلایل بروز تصادفات در محورهای مواصلاتی استان گلستان
بدون شک عامل انسانی و عدم رعایت مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی بیشترین عامل حوادث جادهای در کشور محسوب میشود و گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ اما در کنار موارد ذکر شده استاندارد نبودن جادهها و معابر استان نیز در حال حاضر به عاملی برای مرگ و میر و معلولیتهای شدید تبدیل شده است.
استان گلستان دارای پنج هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی بوده و با وجود تلاش مسئولان در راهداری مناسب و به روز نگهداشتن این جادهها شاهد هستیم که بسیاری از این مسیرها فاقد استانداردهای لازم هستند.
وجود تابلوهای نامناسب و عدم تطابق برخی تابلوها با شرایط جادهای، نیمهکاره بودن برخی کمربندیها ( به ویژه در شهرستان علیآبادکتول)، نداشتن کمربندی در برخی شهرهای استان، کمبود یا نبود سیستم روشنایی در بسیاری معابر و عدم نصب علائم هشداردهنده در برخی معابر از جمله عوامل بروز حوادث در جادههای استان هستند.
فقدان علائم هشدار دهنده و یا وجود تابلوهای نامناسب باعث میشود رانندگی در این مسیرها به سختی صورت گیرد؛ به خصوص در روزهای بارندگی و در زمان تاریکی هوا عملاً رانندگی در این مسیرها خطرناک و حادثهزا میشود. تا جایی که در برخی روزها که شرایط جوی مناسب نیست و شب هنگام رانندگی برای افرادی که بارها این مسیرها را طی کردهاند با سختی انجام میشود و قطعاً این دشواری برای مسافران و رانندگان عبوری دوچندان خواهد شد.
یکی از عمده مشکلات مردم در این زمینه افتتاح صوری، پیش افتتاح و بهرهبرداری موقت از پروژههای نیمهکاره و در حال ساخت است که شاید نمونه آن را فقط در کشور خودمان شاهد باشیم.
در طول این سالها برخی مسئولان برای ارائه بیلان کاری و گزارش خدمات انجام شده اقدام به افتتاح طرحهای نیمهکاره میکنند که عواقب خطرناک آن تنها متوجه مردم خواهد بود.
افتتاح پروژه نیمهکاره کمربندی علیآبادکتول از جمله این طرحها است که تاکنون چند کشته بر جای گذاشته است و علاوه بر خطرات جانی و مالی گرفتاریهای زیادی برای رانندگان اتوبوس و مردمی به وجود آورده است که مجبور هستند برای رسیدن به شهرشان یا در فاضلآباد و خانببین پیاده شوند و یا در تاریکی شب در جادهای تاریک و فاقد هر گونه امکانات منتظر ماشینهای عبوری یا خانوادهشان بمانند.
مهسا زنگانه که دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه مشهد است در این باره به خبرنگار ما گفت: بیشتر مواقع من بین ساعت هفت و هشت به علیآبادکتول میرسم؛ از آنجایی که قبل از ساعت 10 شب اتوبوس وارد شهر نمیشود من به اجبار باید در کمربندی پیاده شوم. هر چند پدرم همواره دنبالم میآید ولی شده گاهی اوقات پدرم چند دقیقه تاخیر ناخواسته داشته است و من در این چند دقیقه 100 بار میمیرم و زنده میشوم چرا که ماندن دختری تنها در جادهای بدون روشنایی و امکانات واقعاً ترسناک است.
*موتورسواری با طعم مرگ
فاصله نزدیک شهرها و روستا در استان، کشاورزی بودن منطقه، ارزانی موتورسیکلت و گرانی خودرو، یادگیری آسان راندن موتورسیکلت، امکان تردد با موتورسیکلت برای افراد با سنین مختلف و نبود نظارت بر این موضوع باعث شده است تا استفاده از موتورسیکلت در استان روند رو به رشدی داشته باشد.
با وجود اینکه موتور میتواند به دلایل مختلف اقتصادی و ترافیکی وسیلهای تاثیرگذار در ترافیک و حمل و نقل محسوب شود، ولی در حال حاضر این وسیله بلای جان مردم شده است.
استفاده از موتور بدون کلاه ایمنی، راندن موتور در پیادهروها و یا حرکت در جهت خلاف و راندن در روزهای بارانی که طبق مقررات ممنوع است، راندن در شب بدون چراغ و البسه شبرنگ، انجام حرکات نمایشی خطرناک و سبقت گرفتن خطرناک از جمله ناهنجاریهای ترافیکی موتورسیکلتسواران در سطح جادههای استان هستند.
حمل بار و احشام توسط موتورسیکلت، سوار کردن کودک در جلو و یا دو نفر در ترک موتور، حرکت با فاصله کم پشت سر کامیون، اتوبوس و یا مینیبوس برای در امان ماندن از باد و سرما نیز در بسیاری از مواقع موجب وقوع تصادف دلخراش و خونین در سطح جادههای استان میشود.
رئیس پلیسراه استان گلستان در خصوص تصادفات رانندگی موتورسواران معتقد است: 70 درصد از تصادفات محورهای برونشهری استان گلستان در سال گذشته و سال جاری مربوط به موتورسیکلتسواران است.
علیرضا قدمی در جمع خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: آمار سوانح رانندگی در جادههای استان که موتورسیکلتسواران در آن نقش داشتهاند بالا است، به طوری که 44 درصد از کشتهشدگان تصادفات سال گذشته موتورسیکلتسواران بودهاند.
وی با بیان اینکه تصادفات موتورسیکلت یکی از چالشهای ترافیکی استان است، اضافه کرد: بیش از 50 درصد از مجروحان تصادفات موتورسیکلت گاهی جراحتهای سنگین دیدهاند.
قدمی با اشاره به عدم رعایت مقررات توسط بسیاری از موتورسیکلتسواران افزود: در استان گلستان مهمترین مشکل در بحث فرهنگسازی استفاده از کلاه ایمنی بوده؛ زیرا بیشتر آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن به دلیل عدم استفاده از کلاه ایمنی است.
رئیس پلیسراه استان گلستان تصریح کرد: حدود 200 هزار موتورسیکلت در استان وجود دارد و برابر آمارها شاید بیش از 90 درصد راکبان آنها بدون گواهینامه موتورسیکلت اقدام به استفاده از موتور میکنند.
قدمی اضافه کرد: مهمترین راهکار برای رفع این مشکل فرهنگ استفاده مناسب از موتورسیکلت است و جامعهشناسان نیز به این نتیجه رسیدند که بحث فرهنگسازی در بحث ترافیک از دوران خردسالی باید آغاز شود تا تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: برای دستگاههای زیادی وظیفه فرهنگسازی در جامعه تعریف شده است و پلیس نیز در این راستا با برگزاری همایش یک روزه آموزشی ویژه موتورسواران و اهدای کلاه ایمنی با همکاری ادارهکل حمل و نقل و پایانههای استان در این امر فعال است.
با وجود اینکه تعداد موتورسیکلتهای استان 200 هزار دستگاه ذکر شده است؛ ولی به نظر میرسد این تعداد بیشتر باشد چرا که بسیاری از این موتورسیکلتها فاقد پلاک، مدارک شناسایی و بیمه هستند و در جایی ثبت نشدهاند.
*مرگ تنها ثمره تصادفات جادهای نیست
کارشناسان معتقدند: همواره پیشگیری بهتر از درمان است و در وهله اول رعایت قانون به همه رانندگان توصیه میشود؛ ولی در مواقعی نیز بروز تصادف اجتنابناپذیر است و کمکرسانی علمی و استاندارد به مصدومان حادثه باعث جلوگیری از بروز حوادث ناگوارتر میشود.
به گفته رئیس چهارمین کنگره ایمنی راهها سالانه 300 هزار ایرانی در تصادفات مجروح میشوند که از این تعداد 30 تا 50 هزار نفر دچار معلولیت ذهنی یا جسمی دائمی میشوند که تا پایان عمر با آنها همراه است.
همچنین 90 درصد علت قطع نخاع در ایران تصادفات است. محمد. ک دانشآموز کلاس هفتم پایه اول متوسطه یکی از قربانیان است که پدر و مادرش را در یک حادثه رانندگی از دست داده است و خود نیز از ناحیه مخچه به شدت آسیبدیده و در تلکم، راه رفتن و نوشتن با مشکلات اساسی روبهرو است.
او که در حال حاضر به همراه برادر و خواهر خود نزد خانواده داییاش زندگی میکند، نگران آینده خود است. محمد که دلش برای والدین مرحومش تنگ شده از بیقانونی و سرعت غیرمجاز متنفر است و میگوید: ای کاش پدرم قانون را رعایت کرده بود و الان در کنارم زندگی میکرد.
هر چند در سالهای اخیر با آموزشهای داده شده به مردم در خصوص عدم دخالت در امر امداد و نجات، هماهنگی بین نیرویهای امدادی 115 و آتشنشانی، حتی کمک گرفتن از انجمن اتومبیلرانی در برخی حوادث جادهای و بحث امداد و نجات، تجهیز وسایل مراکز امدادی و احداث واحد تروما در دو بیمارستان استان، تبعات بعدی حوادث جادهای کاهش پیدا کرده است ولی هنوز تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله معناداری در پیش داریم.
امید است مسئولان نیز در راستای جلوگیری از بروز حوادث جادهای با اتخاذ راهکارهای عملی در مرحله اول و اعمال قوانین پیشگیرانه و کنترلی، رفع نواقص جادهای، مرمت و ترمیم نقاط حادثهساز استان، برخورد جدی با رانندگان متخلف و در گام بعدی تجهیز مراکز امدادی به وسایل روز دنیا در کاهش تلفات و حوادث جادهای گامهای اساسی و موثر بردارند.
جا دارد مردم نیز در رعایت قانون، رانندگی با سرعت مطمئنه و عدم اعتماد به ترمز یا قدرت خودرویشان در جلوگیری از رقم خوردن حوادث تلخ برای خود و سایر خانوادهها علیالخصوص در ایام نوروز پیشقدم باشند.
وحید حاج سعیدی
انتهای پیام/م
ارسال دیدگاه