آغاز سومین اجلاس هم‎اندیشی دریای خزر در گلستان

صبح امروز سومین اجلاس هم‌اندیشی دریای خزر با محوریت کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در گلستان آغاز شد.

به گزارش زرین نامه؛ سومین اجلاس هم‌اندیشی دریای خزر صبح امروز با محوریت کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر با حضور مقامات ملی در استان گلستان آغاز شد.

اهمیت دریای خزر از لحاظ جغرافیای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سبب شد تا مقامات ملی در گلستان گردهم آیند و آخرین وضعیت رژیم حقوقی دریای خزر را بررسی کنند.

مهم‌ترین محورهای این اجلاس؛ بررسی مذاکرات حقوقی دریای خزر، فعالیت‌های اقتصادی، مسائل زیست محیطی و امنیتی است.

اجلاس یک‌روزه هم‌اندیشی دریای خزر با رویکرد اجماع ملی در راستای تحقق اهداف مصوب کشور در زمینه دریای خزر پیش‎بینی شده است.

علاء‎الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و استانداران شمالی به عنوان مدعوین این اجلاس هستند.

براساس این گزارش؛ دریاچه خزر بیش از یک میلیارد سال قدمت دارد و در زمره یکی از قدیمی‎ترین دریاچه‎های جهان به شمار می‎رود که یک‎هزار و 350 گونه موجود زنده و 500 نوع گیاه را در خود جای داده است.

از نظر سابقه تاریخی و تمدن نیز 2 هزار و 500 سال قدمت فرهنگ و تمدن در سواحل دریای خزر وجود دارد، دارای یک‎هزار و 200 کیلومتر طول و بین 220 تا 550 کیلومتر پهنا و 6 هزار و 500 کیلومتر محیط است که 657 کیلومتر آن جزو سواحل ایران، 820 کیلومتر سواحل آذربایجان، یک‎هزار و 476 کیلومتر سواحل روسیه، یک‎هزار و 647 کیلومتر سواحل ترکمنستان و یک‎هزار و 900 کیلومتر سواحل قزاقستان قرار دارد.

سواحل دریای خزر در ایران نیز در حوزه سرزمینی استان‎های گلستان، گیلان و مازندران قرار گرفته است./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه