راه‎اندازی دومین کارخانه تولید ید در گلستان

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گلستان گفت: دومین کارخانه استحصال ید با 3 خط تولید و ظرفیت 100 تن در سال در استان راه‎اندازی شد.

به گزارش زرین نامه؛ صادق‎علی مقدم اظهار کرد: با اضافه شدن این خط تولید، ظرفیت نهایی این مجموعه به 230 تن در سال افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با شروع تولید ید در استان، به کشورهای تولید کننده ید در جهان پیوسته‎ایم و نام ایران به عنوان نهمین کشور تولید کننده ید ثبت شده است.

*بی‎نیازی کشور از واردات ید و صادرات آن به دیگر کشورهای جهان

مقدم تصریح کرد: در شرایط کنونی رتبه تولید ید کشور از رتبه هشتم به هفتم ارتقا پیدا کرده و ما نه تنها از واردات ید به عنوان ماده معدنی استراتژیک در حوزه صنعت و سلامت، بی‎نیاز هستیم، بلکه بخشی از ید تولیدی را به کشورهای هند، چین و ایتالیا صادر می‎کنیم.

وی با اشاره به برخی محدودیت‎های شدید تولید مواد معدنی در گلستان تصریح کرد: بخشی از این محدودیت‎ها مربوط به شرایط جغرافیایی و طبیعی استان و بخشی دیگر هم مربوط به نگاه‎ نادرست برخی دستگاه‎های اجرایی به فعالیت‎های معدنی است.

رئیس سابق نظام مهندسی استان گلستان با تاکید بر رفع موانع موجود پیشروی فعالیت معدنی در استان اذعان کرد: امیدوارم با نهادینه شدن، شاخصه‎های مهندسی در دستگاه‎های اجرایی، شاهد نگاه منطقی و همه جانبه به فعالیت‎های معدنی باشیم.

مقدم یادآور شد: هر چند با وجود این مشکلات و محدودیت‎ها، گلستان در عرصه تولید و اکتشاف چند ماده معدنی در کشور شاخص است.

*نظام مهندسی معدن گلستان ظرفیتی مناسب برای کمک به دستگاه‎های حاکمیتی

وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از ظرفیت‎های بالقوه موجود در زمینه مواهب طبیعی، ظرفیت نیروی انسانی متخصص و همچنین استفاده از ظرفیت‎های معدنی کشورهای همسایه بتوانیم، شرایط مناسبی را برای اشتغال متخصصان این بخش و رشد و توسعه آن دراستان و کشور مهیا سازیم.

این مسئول گلستانی با تاکید بر اهمیت نظارت بر کیفیت مصالح معدنی در استان بیان کرد: ایجاد ساختار و انجام سازوکارهای لازم برای مشارکت در کنترل کیفیت مصالح معدنی مورد استفاده در صنعت ساختمان از جمله برنامه‎هایی است که نظام مهندسی معدن استان به طور جدی پیگیر انجام آن است.

مقدم اضافه کرد: اخیرا کمیته کنترل کیفیت شورای فنی استان، مسئول کنترل کیفیت مصالح شن و ماسه مصرفی در پروژه‎های دولتی را به عهده سازمان نظام مهندسی معدن استان گذاشته و امیدواریم در آینده اداره کل استاندارد استان هم بتواند از ظرفیت‎های تخصصی و قانونی سازمان در این مسیر استفاده کند.

*روز مهندس متعلق به کسانی است که مفهوم آن را درک کرده‎اند

وی با اشاره به اقدامات شاخص استان در حوزه فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن اظهار کرد: بهره‎برداری از ساختمان نظام مهندسی استان و مشارکت در مطالعه ساختگاه‎ها از جمله عملکرد مهم این سازمان است، چرا که پهنه وسیعی از استان را خاک‎های لسی تشکیل داده، که این نعمت خدادادی در عین فرصت بودن در صورت طراحی غلط می‎تواند یک تهدید برای سکونت‎گاههای استان باشد که در این زمینه می‎توان به مسکن مهر در کلاله و رانش روستا‎های استان در زون جنوبی اشاره کرد.

به گفته مقدم: شناسایی ظرفیت‎ها و استفاده از ظرفیت‎ اعضای نظام مهندسی توسط دستگاه‎های حاکمیتی همچون شرکت آب منطقه‎ای برای نظارت بر عملیات حفاری چاه‎ها و نظارت بر ساماندهی و برداشت مصالح شن و ماسه اضافی از رودخانه‎ها، از جمله اقدامات شاخص دیگر این سازمان فنی در استان است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در عملیات اکتشاف، طراحی و نظارت بر استخراج تمامی معادن استان و همچنین در شناسایی برداشت‎های غیرمجاز از ظرفیت این سازمان بهره می‎برد.

عضو هیات مدیره نظام مهندسی استان گلستان با اشاره بزرگداشت روز پنجم اسفندماه به عنوان روز مهندس در هفته گذشته افزود: اعتقاد دارم که این روز متعلق به کسانی است که مفهوم مهندسی را درک کرده‎اند، کسانی که خود را شبانه‎روز وقف می‎کنند تا همنوعانشان آینده‎ای روشن داشته باشند.

*تاکید بر تربیت بیشتر مهندسان خلاق و بااخلاق

مقدم ادامه داد: مهندسی به معنای کاربرد علوم و فنون، به منظور طراحی و توسعه ساختارها و به معنایی دیگر عملیاتی کردن علوم و فنون است.

وی با اشاره به هفت کار اصلی مهندس، براساس اطلاعات موجود در کتب مرجع اذعان کرد: تحقیق، توسعه، طراحی، ساخت، تولید، به کار انداختن یک سیستم یا محصول و مدیریت، هفت کارکرد مهم یک مهندس به شمار می‎رود.

مقدم یادآور شد: انتظار می‎رود با توجه ویژه مسئولان و دانشگاه‎ها که توجه ویژه‎ای برای تحقق آرمان مهندسی در کشور دارند در آینده شاهد حضور بیشتر مهندسین خلاق و با اخلاق در عرصه سازندگی کشور باشیم./فارس

انتهای پیام/م

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه