فناوری‌هایی که اینترنت را تغییر خواهند داد

فناوری که ارائه دهندگان خدمات جستجو را قادر می سازد درخواست های صوتی و تصویری را انجام دهند از اهمیت روزافزونی برخوردار خواهد شد و در نتیجه هرکسی که پیروز میدان هوش مصنوعی باشد می تواند اینترنت را نیز فتح کند.

به گزارش زرین نامه؛ محمد مهدی حیدرپور - ظرف چند سال اینترنت می تواند به مکانی بسیار متفاوت از آن چیزی که امروز با آن مواجه هستیم، تبدیل شود. در همین راستا، ما جستجوهای خود را به صورت صوتی انجام می دهیم، جستجوی موثرتری برای تصاویر از طریق شناسایی افراد یا اشیا حاوی آنها خواهیم داشت، یا از ابزارهای تجزیه و تحلیل ویدیویی برای مشاهده ویدیوها یا تبلیغاتی استفاده می کنیم که ارتباط بیشتری با محتوای در حال مشاهده دارند.

فناوری هایی که همه این پیشرفت ها را امکان‌پذیر می کنند بخشی از یکی از جالب توجه‌ترین حوزه های پژوهش هوش مصنوعی به نام "فراگیری عمیق"، نوعی هوش مصنوعی که پردازش داده ها از طریق شبکه ای از نورون های شبیه سازی شده که برای استفاده داده هایی از صدا، تصویر و ورودی های دیگر آموزش دیده اند را شامل می شود. در ادامه سه شیوه مهمی که هوش مصنوعی می تواند اینترنت را تغییر دهد بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

تشخیص صدا

به گفته "اندرو نگ" از شرکت بایدو، دومین ارائه دهنده جستجوی وب در جهان، طی یک بازه زمانی پنج ساله 50 درصد جستجو ها می تواند به صورت گفتاری یا تصویری انجام شوند. ارائه دهندگان خدمات جستجوی وب مانند گوگل، مایکروسافت و بایدو در تلاش برای یکپارچه سازی فراگیری عمیق در انواع مختلفی از کاربردها هستند که در بایدو دارای تشخیص گفتار، جستجوی عکس، رتبه بندی وب و سیستم های تبلیغات است.

به عنوان مثال، افزایش دقت شبکه های عصبی بایدو می تواند به نتایج جستجوی موثرتر در کشورهایی که درصد قابل توجهی از مردم آنها بی سواد هستند، منجر شود. به گفته اندرو نگ، گفتار و عکس روشی بسیار طبیعی‌تر برای برقراری ارتباط نسبت به متن محسوب می شوند. در حال حاضر از هر ده جستجویی که بایدو دریافت می کند یکی از طریق گفتار است و بنابر آن چه نگ ترسیم می کند گرفتن دوربین موبایل هوشمند به سمت یک محصول مانند کیف می تواند موتور جستجو را به هرچه سریع‌تر شناسایی کردن مدل آن نسبت به جستجو از طریق نوشتن قادر سازد.

فناوری که ارائه دهندگان خدمات جستجو را قادر می سازد درخواست های صوتی و تصویری را انجام دهند از اهمیت روزافزونی برخوردار خواهد شد و در نتیجه هرکسی که پیروز میدان هوش مصنوعی باشد می تواند اینترنت را نیز فتح کند.

جستجوی تصویری

فراگیری عمیق منجر به پیشرفت های چشمگیر در پردازش تصاویر شده است و بنابر گزارش های منتشر شده پژوهشگران فیسبوک از این تکنیک برای ساختن سیستمی استفاده کرده اند که می تواند تقریبا به خوبی انسان دو عکس متفاوت که یک فرد را نشان می دهند، تشخیص دهد. گوگل نیز از فراگیری عمیق برای ایجاد نرم افزاری که می تواند تصاویر پیچیده را در چند جمله کوتاه تشریح کند، استفاده کرده است.

از سوی دیگر، الگوریتم تشخیص چهره جدیدی توسط "ساچین فارفید" و "محمد صابریان" در آزمایشگاه یاهو و "لی جیا لی" در دانشگاه استنفورد توسعه داده شده است که می تواند انقلابی در جستجوی تصویری ایجاد کند. این الگوریتم امکان تشخیص چهره از زوایای مختلف را فراهم می کند.

این الگوریتم که پژوهشگران آن را "آشکارساز چهره متراکم عمیق" نامیده اند روشی است که می تواند به کسب نتایج سریع‌تر و دقیق‌تر منجر شود. آینده الگوریتم هایی مانند آشکارساز چهره متراکم عمیق در جستجوی تصویری نهفته است. هنگامی که در آینده آرشیوهایی از عکس ها و ویدئوها قابل جستجو خواهند بود این قبیل الگوریتم ها توانایی های خود را هرچه بهتر نشان خواهند داد.

تجزیه و تحلیل ویدیویی

پژوهش فراگیری عمیق رایانه ها را قادر می سازد به دنیایی فراتر از تشخیص چهره وارد شوند. شرکت نوپای کلاریفای که سرویس تشخیص اشیا در تصاویر را ارائه می دهد اخیرا اعلام کرد که فناوری این شرکت می تواند به اشیایی که در ویدیوها ظاهر می شوند، اشاره کند. نرم افزار کلاریفای می تواند کلیپ های ویدیویی را برای شناسایی 10 هزار شی مختلف و انواع صحنه تجزیه و تحلیل کند. این نرم افزار می تواند ویدیو را سریع‌تر از آن چه که انسان می تواند تماشا کند، تجزیه و تحلیل کند. طی دموهای ارائه شده این نرم افزار موفق شده است ویدیویی 3.5 دقیقه ای را تنها در 10 ثانیه تجزیه و تحلیل کند.

کلاریفای فناوری خود را در قالب یک سرویس ارائه می کند و انتظار می رود از آن برای مواردی مانند تطبیق تبلیغات با محتوای ویدئوهای آنلاین یا توسعه روش هایی جدید برای سازماندهی مجموعه های ویدیویی یا ویرایش فیلم استفاده شود. در آینده، این نرم افزار قادر خواهد بود آن چه در یک ویدیو رخ می دهد را به صورت خلاصه ارائه کند و زمانی که فعالیتی ویژه در آن رخ داده را تشخیص دهد.

این فناوری می تواند به شیوه ای هوشمندتر و دقیق‌تر برای ارائه تبلیغات در کنار ویدئوهایی که به صورت آنلاین تماشا می کنید، منجر شود. نرم افزار کلاریفای می تواند بهترین زمان در ویدیو برای ارائه تبلیغ را شناسایی کند. بر همین اساس، شرکت ها می توانند هزینه نمایش آگهی های خود در ویدیوهای بعدی در زمینه یا موضوعی ویژه را از پیش پرداخت کنند. ارتباط هرچه بیشتر تبلیغات با محتوای ویدیو می تواند آزار هرچه کمتر بینندگان را نیز موجب شود.

منبع: عصرایران

نظرات
هنوز هیچ دیدگاهی ثبت نشده است اولین نظر را شما ثبت کنید
ثبت دیدگاه

ارسال دیدگاه